הרב יעקב בטוניאשוילי בדברי תורה לפרשת 'וירא'

הרב יעקב בטוניאשוילי בדברי תורה לפרשת 'וירא'

פרשת וירא

עקידת יצחק
(וירא כ"ב -פ' א') "ויהי אחר הדברים האלה והאלוקים נסה את אברהם" ידוע שפרשת וירא יש בו כמה וכמה פרשיות כמו ביקור חולים אצל אברהם אבינו של המלאכים, אברהם ושרה מתבשרים על הולדת בן, מהפכת סדום ועמורה, לוט ובנותיו, אבימלך לוקח את שרה, לידת יצחק, אברהם מגרש את השפחה ואת בנה, וכמובן עקידת יצחק שזה למעשה הפרשה העיקרית, ולמה הוא עיקר הפרשה ידוע שהרי אברהם ושרה ציפו לילד הזה כל כך הרבה שנים ועכשיו הקב"ה רוצה לנסות את אברהם אבינו ובגלל גודל הניסיון פרשת העקידה הוא המרכזי כאן בפרשה, רש"י מסביר על הפסוק "ויהי אחר הדברים האלה" על פי מה שמובא במסכת סנהדרין פ"ט, שיש מרבותינו שאומרים שזה היה אחר דבריו של השטן שהיה מקטרג ואומר לפני הקב"ה שמכל הסעודה שעשה אברהם אבינו לא הקריב לפניך אפילו פר אחד או איל אחד, אמר הקב"ה לשטן שכל מה שעשה אברהם הוא לכבוד הבן יצחק שנולד כשאברהם בן מאה שנים ואם הייתי אומר לו לזבוח אותו לפני את יצחק הוא לא היה מתעכב כלל ומיד היה עושה את מה שציווה אותו ה', ויש אומרים שכל זה קרה לאחר דברים שהיה בין יצחק לישמעאל שהיה מתפאר על יצחק ואומר לו שמילתו שלו יותר חשובה משל יצחק בגלל שהוא עשה את ברית המילה שלו בן י'ג שנים שהרי לטענתו של ישמעאל היה יכול לסרב לעשות את ברית המילה והוא לא עשה זאת אלא נתן לאברהם לעשות לו ברית בן י'ג שנים ,אמר לו יצחק שאתה מתגאה עלי באיבר אחד אם הקב"ה יגיד לי לזבוח את עצמי לפניו אני מיד עושה זאת ,ומיד לאחר מכן בא הציוי לאברהם מאת ה' "קח נא את בינך את יחידך אשר אהבת את יצחק והעלהו לי לעולה",מכאן אפשר להבין כמה גדולה וחשובה היא עקידת יצחק עד שכנסת הגדולה מצאו לנכון להכניס לתפילה את פרשת עקידת יצחק בכל יום ויום ,וזה מה שעומד לנו לזכות לפני הקב"ה בכל יום ובמיוחד בראש השנה ובתקיעת השופר וזה גם הניסיון העשירי של אברהם אבינו וגם הכי קשה מכל הניסיונות שהתנסה בהם אברהם אבינו ואלו עשרה ניסיונות לעומתם נתן לנו הקב"ה את עשרת ימי תשובה שבימים אלו התשובה מתקבלת יותר מאשר בשאר הימים ומסוגלים ביותר, ומעניין יותר כיצד אברהם אבינו לא אמר להקב"ה כלום על כך שהוא מצווה אותו לעלות את יצחק לקורבן בוא בזמן שהקב"ה הבטיח לו "כי ביצחק יקרא לך זרע" אז איך בדיוק מסתדר העניין הזה של ההבטחה שנתן הקב"ה לאברהם אבל אברהם אבינו לא מהרר אחרי הציווי של הקב"ה כי אברהם אבינו כל כך דבוק בבורא העולם שמתוך הדבקות הזאת הוא לא חושב בכלל אלא כל מה שמעניין את אברהם אבינו זה רק לעשות את רצונו של הקב"ה ומיד הוא קם השכם בבוקר לעשות את מה שציוה אותו הקב"ה כפי שכתוב "וישכם אברהם בבוקר", ועדין יש לאברהם זמן לחשוב על כך, יש לו מהלך של ג' ימים כדי להבין את מה שהוא הולך לעשות אבל לא אצל אברהם כי אברהם חדור בליבו לעשות רצון בוראו אפילו שהוא יודע מה תהיה התוצאה של המעשה הזה, ולכן שואלים למי היה הניסיון קשה יותר לאברהם אבינו או ליצחק כמובן שלאברהם זה קשה יותר משום שאצל יצחק הסבל שהוא היה סובל הוא קצר ומהיר ואילו אצל אברהם זה סבל שהוא נמשך לאורך זמן ארוך מאד, ולכן כאשר אנחנו באים לומר משהו ולהוציא מילים כאלו ואחרים מהפה צריך לחשוב טוב בטרם אנו מוציאים דבר מה מפינו .
יה"ר שנזכה לגאולה השלמה בקרוב ממש אמן.
הרב יעקב בטוניאשוילי הי"ו מלוד
שבת שלום.
לע"נ:
דבורה בת סימון ושרה אשת משה
שרה בת מנשה ומרים אשת לוי

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*