הרב יצחק אדרת בדברי תורה לפרשת 'ויצא'

הרב יצחק אדרת בדברי תורה לפרשת 'ויצא'

פרשת ויצא

"הטוב חייב לנצח"!!
רצוני לשתף אתכם במאורע מפעים שהתרחש בקליניקה של פרופסור בעל שם לרפואת עיניים.
הוא איננו נראה כשומר מצוות אולם בשיחה שניהל עם אחד ממטופליו התבטא כי את הקדוש ברוך הוא רואה הוא "עין בעין" תרתי משמע הרבה יותר ממאמיניו וזאת בשל תוקף תפקידו.
מרפאתו התנהלה כמובן על טהרת החילוניות, אך למרבה הפלא אחת מן האחיות העובדות בה היא דתייה אורתודוכסית שחזרה בתשובה.
וזו סיפרה, יום אחד יצא מן הקליניקה פציינט שעבר לא מזמן ניתוח עיניים מורכב על ידי הפרופסור, הוא הוזמן לביקורת וכאשר שמע מפי הרופא כי הכול תקין נתמלא בהתרגשות ושמחה שבעקבותיהן סר אל חנות גלידריה משובחת והזמין מגש ענק של גלידות משובחות בשלל טעמים וצבעים ואלו הונחו במופתיות על המגש הנאה.
המשלוח הגיע אל המרפאה על ידי שירות שליחויות ברגע המתאים, שעת אחר הצהריים יום קיצי ומהביל.
המגש הובל אל חדר הפרופסור שטעם ממנו טעימה קלה ושיגר אותו מהרה החוצה אל צוות העובדים, אלו התנפלו על השלל הצונן וזללו ממנו בכל פה בעודם מזמינים בנימוס גם את הפציינטים הממתינים ליטול חלק בחגיגה…
רק אני, משתפת האחות נבצר ממני לטעום אף ליקוק אחד משתי סיבות, א'- הגלידה חלבית הייתה ואני סעדתי בשרי בארוחת הצהריים, ב'- לא הייתה על אריזת הגלידה כל סימן הכשר, כך עמדתי מן הצד ועיניי יצאו כמעט למראה החגיגה שנבצרה השתתפותי בה.
חברותיי ראו אותי עומדת בצד ושאלוני מפני מה אינני נוטלת חלק במסיבה?? ואני עניתי את האמת!!
הן ניסו להשפיע עלי ולפתות אותי, "עזבי חלפו כבר שעתיים מאז אכלת את העוף, והגלידה בטוח שכשרה היא בכשרות כלשהי"!
אולם לא התפתיתי כלל וכלל, ובכל זאת רק בן אדם אני וחשתי שקשה לי לעמוד בניסיון זה שכולם כאן מלקקים גלידות משובחות בשלל צבעים וטעמים.
נעמדתי בפינה ואמרתי בקול "ריבונו של עולם שלחת לי ניסיון שקשה לי לעמוד בו, אבל אני עומדת כי אתה לא מרשה לי לאכול חלבי אחרי בשרי ואוכל שאיני יודעת מהי כשרותו. אבל אתה שרואה אותי איך אני מתפתה בו תעשה משהו ותעזור לי".
לשמע דבריי פרצו כל חבריי בצחוק מתגלגל והחלו ללגלג עליי באמירות שונות, ואחת מן העובדות אתאיסטית בהשקפת עולמה ניגשה אליי וסיננה מבין שיניה "את חושבת שהקדוש ברוך הוא שומע בקשה טיפשית כזאת"?
ותגובתי הייתה בקשה נוספת מאת ה', "תעשה נס ותקדש את שמך הגדול ברבים".
והנה, לא עוברות שתי דקות ושליח נוסף מגיע אל הקליניקה אוחז אף הוא במגש גלידה מטעם מטופל נוסף שחפץ היה להביע הערכתו על הטיפול המסור לו זכה מאת הפרופסור ואנשי צוותו.
והפעם, עוצב המגש לא פחות מקודמו אלא שהגלידה כולה הייתה על טהרת הפרווה, ועל המגש התנוסס לוגו החברה עם חותמת כשרות למהדרין.
כל חברותיי ואנשי הצוות עמדו משתאים נוכח מחזה זה שבאופן סטטיסטי סיכוייו שואפים לאפס, החברה האתאיסטית קראה לאחות נוספת מחברי הצוות וזו הגיעה במרוצה ואישרה בהתרגשות "עשית נס!! לא יודעת איך להסביר את זה רק ביקשת את הבקשה שלך ומיד היא הגיעה, הוכחת לנו כי ניתן לראות את האלוקים בעיניים".
"כך" חתמה האחות האורתודוכסית את סיפורה, "זכיתי גם לקדש שם שמיים וגם ליהנות מגלידה משובחת כהלכה"!!!
בפרשתנו מתואר דבר עקרותה של רחל אמנו ע"ה שבעקבותיה חשש גדול קינן בליבה שמא יגרשנה יעקב אבינו וישאנה עשיו, כפי שמפרש רש"י (פרק ל' פסוק כ"ב) "ושהיתה מצירה שמא תעלה בגורלו של עשו, שמא יגרשנה יעקב לפי שאין לה בנים, ואף עשו הרשע כך עלה בלבו כששמע שאין לה בנים" וכו'.
והוא הפירוש באומרה ליעקב (שם פסוק א') הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי", שמלבד פירוש רש"י שם שזהו המקור למי שאין לו בנים שחשוב כמת, עצם נישואיה לרשע עושה אותה מתה לעולם הבא.
חששה של רחל טעון ביאור, הלא מלכתחילה לא ביקש יעקב לשאת אלא אותה ולשם כך עבד בלבן ארבע עשרה שנה, ואם זו תכליתו של יעקב בנישואיו מפני מה חששה רחל?
יש להקדים בביאור עניין שליחת יעקב אל חרן על ידי אביו ואימו, מדוע נשלח למקום מגורם של רשעים, היה לו להישלח אל מקום מושבם של צדיקים כבית מדרשם של שם ועבר למשל?
על מנת ליישב תמיהות אלו יש לייסד שמשימה רמה הוטלה על כתפי האבות הקדושים, והוא לברר את הטוב שבבריאה, דהיינו ליצוק השפעה של טוב אף ברע. שכן מצינו באברהם שהוליד את ישמעאל ויצחק שהוליד את עשיו ששורש עניין זה להפוך את הרע לטוב הבא לידי ביטוי בתולדות.
אצל יעקב אבינו שונה הייתה המשימה, כל תולדותיו שלמים בקדושתם היו כי בירור התולדות נעשה כבר בידי אבותיו ולכן נשלח לחרן אל בני משפחת אימו בכדי להחדיר אף אל בית לבן הרשע את הטוב ולצרף טוב זה לבניין כנסת ישראל.
לפיכך יתבאר היטב חששה של רחל, שמאחר ולא היו לה בנים שליחותו של יעקב לקתה בחסר הואיל והשפעת הטוב באה לידי ביטוי בתולדות ואם התולדות אינן המשכיות הטוב חסרה היא, ולכן חשבה שאם אין ממנה בנים איננה ראויה ליעקב כלומר אין היא חלק ממשימה רבת משמעות זו, ולפיכך התבטאה רחל "ואם אין מתה אנכי" שמיתה משמעותה ריקנות מן החיים ואף כאן חששה רחל להיות ריקנית מתכלית זו המהווה יסוד לבניין ישראל.
מן האבות למדים אנו שתפקיד האיש העברי להפיק מכל דבר את הטוב האמיתי שזו תכלית רצון ה', ומכאן שאבה האחות את כוחה בעמידה איתנה מול פיתוי רב עוצמה שכזה, שאחד הכלים שניתנו לאיש הישראלי הוא להפיק את הטוב קרי רצון ה' אף בעת ניסיון כביר, שהטוב מוכרח לנצח.
שבת שלום ומבורך.
הרב יצחק אדרת הי"ו מבני ברק

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*