התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי בדברי תורה לפרשת 'ויגש'

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי  בדברי תורה לפרשת 'ויגש'

פרשת ויגש

ארבע גלויות גלו עם ישראל. הגלות הראשונה היא 'גלות מצרים' הגלות השנייה היא 'גלות בבל' הגלות השלישית היא 'גלות אשור' והגלות הרביעית היא 'גלות אדום' שאנו שרויים בגלות הזו עד היום. בפרשתינו מסופר שהקב"ה נגלה ליעקב אבינו והבטיח לו "אנכי ארד עמך מצרימה ואנכי אעלך גם עלה" וזוהי התחלתה של הירידה של עם ישראל לגלות מצרים – התחלה של מאתיים ועשר שנים של גלות.
מכמה בחינות הייתה גלות מצרים קשה מכל הגלויות האחרות.
א – בשאר הגלויות שעברו עם ישראל היתה להם את התורה שמהם שאבו את כל הכוחות כדי לעבור את תלאות הגלות. מה שאין כן גלות מצרים הייתה לפני מתן תורה.
ב – גלות מצרים הייתה הגלות הראשונה שגלו בה עם ישראל ומטבע הדברים היא הייתה יותר קשה כמו כל דבר שקורה בפעם הראשונה.
ג – בגלות מצרים הייתה נמצאת כמעט כל העם היהודי ומכיוון שכך קשיי הגלות הוטלו על העם כולו לעומת זאת בשאר הגלויות שעם ישראל כבר היה מפוזר בין עמים רבים, אז גם אם תהיה מדינה אחת שתגזור גזירות על כל תושביה היהודים אז רק מדינה זו תהיה תחת הגזירה מה שאין כן היהודים שבשאר המדינות ישבו בשלווה יחסית, ואף הם ינסו לעזור לאחיהם הנתונים בצרה.
ד – מצריים עצמה הייתה מדינה קשה ביותר היא היתה סגורה ומסוגרת ולא היה אפשר להעלות על הדעת לצאת ממנה וכפי שחז"ל מספרים שאפילו עבד לא היה יכול לברוח ממצרים, מכיון שהמצרים סגרו את מצרים ע"י הכישופים שלהם, לגלות הקשה הזאת של גלות מצרים היתה גם מטרה חיובית, היא היתה הכנה למתן תורה. מצרים היתה כור הברזל שעל ידה עם ישראל נזדכך ונעשה ראוי ומוכן לקבל את התורה.
אפשר ללמוד זאת גם מהשם 'מצרים' מלשון מיצרים, כאשר שמים בצד אחד של הנהר מיצר בתחילה הדבר נראה בלתי מובן שהרי זה מפריע לזרימה של המים אולם כשמתבוננים בזרימת המים אפשר לראות שדווקא היצר הזה גורם לתגובה הפוכה הוא מגביר את הזרימה.
כך גם היא הגלות, המטרה שלה היא לעורר אצל יהודי את הכוחות הטמונים בו- החבויים בעמקי נשמתו בימים רגילים הכוחות האלו לא מתגלים בדרך כלל אבל לחץ הגלות מאלץ את היהודי להשתמש בכח המסירות נפש שבקרבו ואז מתגלים כוחותיו הפנימיים, ההוראה למעשה מכל הנ"ל הוא שעלינו לנצל את ימי הגלות בה אנחנו מצויים ועלינו להתחזק יותר בלימוד התורה ובקיום המצוות, וכמו שע"י גלות מצרים בני ישראל יצאו ברכוש גדול וזכו לקבל את התורה, כך גם יהיה לנו ונזכה לגאולה האמיתית והשלימה בבית משיח צדקינו בקרוב ממש.
התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*