הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'מקץ'

הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'מקץ'

פרשת מקץ

עניינה של מצות מילה:
במגילת אנטיוכוס מובא שמלכות יון הרשעה רצו לבטל את עם ישראל מג' מצוות חשובות: שבת, ראש חודש, וברית מילה. במאמר שלפנינו נברר בס"ד מהי מצות מילה, וממילא נבין מפני מה היוונים קידשו כנגדה מלחמה. עד כדי שכל מי שתפסוהו שמל את בנו (בהווה או בעבר), היה נתלה בפתח העיר למען יראו וייראו.
לפני שנכנס לעומקם של דברים, הבה נעמיד כמה שאלות יסוד אותן נברר: א) השורש של המושג ברית מילה, הוא נמל או מלל שפירושו כריתה (תלוי באיזה פועל הוא נאמר). אך המילה נוגעת גם לדיבור. ובלשון הקודש ידוע, שאם למילה אחת יש כמה משמעויות, יש קשר ביניהן. אם כן יש להבין מה הקשר בין ברית מילה, לפשטות הנוגעת לדיבור. ב) מפני מה דווקא היא נבחרה להיות המצווה הראשונה בה נצטווה אבינו הראשון. ג) בעצם צורת המצווה יש להבין, למה מל ולא פרע כאילו לא מל.
ננסה בס"ד להציע את שהתחדש לנו. כאמור לכל מילה בעלת כמה משמעויות יש קשר ביניהם. הנה אם נתבונן, כל מילה שאדם מוציא מפיו עושה שני דברים: א) היא מגלה את מה שהיה עד עכשיו בגדר נסתר וחבוי במחשבה או במעמקי הלב. ב) המילה לוקחת את האותיות השונות שמרכיבות אותה, והיא נותנת להם משמעות, וכך נוצר דו שיח אנושי. את אותם ההקבלות אנו מוצאים גם במצות מילה. כל זמן שאדם ערל, ישנו מין מחסום המונע ממנו להשיג השגות רוחניות. לכן כל זמן שאברהם לא נימול, הוא היה נופל בשעה שהקב"ה בא עמו בדברים, כיון שגופו לא יכול היה לסבול את גודל הקדושה (רש"י, בראשית יז' ג'). וברגע שהערלה הוסרה, הטוב שהיה קיים בו זה מכבר התגלה (כלי יקר, בראשית יז' ד').
נוסף לכך המילה הינה חותם ברית קודש (כנוסח ברכת הברית "וצאצאיו חתם באות ברית קודש"). עומק הדבר הוא שהאדם איננו אוסף של מולקולות ואנזימים לצד תאי דם בצבעים שונים, אלא הוא צלם אלוקים ויש לו משמעות לחייו. ואת זאת מעמידה לנגד עיניו החתימה בבשרו. ייעודך ותפקידך עלי אדמות הוא שימוש ראוי ומאוזן בחומר, וקידושו. כמו שמילה שאדם מוציא מפיו גם מגלה וגם נותנת משמעות, אף ברית המילה מגלה את הטוב הטמון בו, ונותנת משמעות לחיי החומר כשהם בצורה נכונה. וזהו הקשר ביניהם (יישוב שאלה א').

כעת ניישב את שאר השאלות. הסיבה שהברית נבחרה להיות המצווה הראשונה, כיון שכל עניינם של התורה ומצוותיה שנקראו להאיר את חשכת העולם הזה ("כי נר מצוה ותורה אור"). התנאי הראשוני לראות עם העיניים הוא להוריד את הכיסוי המפריע, לאחר מכן אפשר יהיה לראות כרגיל (עיין דעת זקנים, תחילת משפטים). וזהו השלב הראשוני לכניסת חיי תורה ומצוות.
מל ולא פרע כאילו לא מל – הכוונה למי שרק חתך את הערלה, אך לא פרע את הקרום הדק שתחתיה וזה מעכב. לאור האמור, הסרת הערלה הינה הסרת החסם, והפריעה מטרתה לתת תוקף ומשמעות לפעולה שנעשתה על ידי ההבלטה.
כעת נבין מפני מה היונים הכריזו כנגד ברית המילה מלחמה. ידועים דברי הרמב"ן (ויקרא טז' ח') שתפיסת העולם של היונים הייתה, מה שניתן להשיג שכלית קיים ומה שלא לא. הם לא יכלו לשאת שיש מציאות נוספת, מעבר למה שנתפס בקרב החושים או השכל. ואין לך יסוד ושורש לכך כברית מילה, שמלמדת את האדם שיש משמעות עליונה לחייו לצד גילוי האור האמתי.
יהי רצון שנזכה כולנו לחיות לאור הגילוי הנעלה הלזה, יחד עם המשמעות האמתית שנותנת לנו תורתנו הקדושה לחיינו עלי אדמות.
שבת שלום

הרב מיכאל מירון הי"ו מאחיסמך לוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*