פרשת תצווה
בפרשתנו מופיעים ציוויים רבים שנצטווה משה רבינו בנושא המשכן וכליו. אבל בכל הפרשה אנו מוצאים דבר פלא ששמו של משה רבינו לא מוזכר בה אפילו פעם אחת. זו הפרשה היחידה בתורה מרגע שנולד משה רבינו ועד ספר משה תורה [שהוא נאמר מפיו של משה בעצמו] ששמו של משה לא מוזכר בתורה.
ההסבר לכך הוא בזה התקיימו דברי משה רבינו שאמר לקב"ה "ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין, מחני נא מספרך אשר כתבת". כאשר עם ישראל עבר את החטא החמור חטא העגל, הקב"ה רצה למחות את עם ישראל, ומשה רבנו ביקש והתחתנן לקב"ה שלא יעשה זאת וימחל לעם ישראל. ומכך למדו רבותינו שדברי צדיק אפילו אם הם נאמרים על תנאי הם מותירים רושם, ולכן למרות שהקב"ה קיבל את בקשת משה רבינו עבור עם ישראל, בכל זאת מפרשה אחת בתורה – פרשת תצווה נמחק שמו של משה.
במלאכי ג' פס' כ"ב נאמר "זכרו תורת משה עבדי". התורה היתה הדבר היקר ביותר אצל משה רבנו והיא כל מהותו, עד כדי כך שנקראת על שמו "תורת משה". וברור לנו שמשה רבינו לא היה מוכן לוותר בגין כל תמורה שתהיה, על מחיקת שמו מהתורה.
אבל תפיסה זו נכונה עד שהדבר נוגע לעם ישראל, אך כאשר הגורל של עם ישראל עומד בסכנה, משה רבינו לא מהסס לוותר על הדבר היקר לו מכל, שמו שכתוב בתורה, והעיקר שבני ישראל לא ייפגעו.
במעשה זה מעביר לנו משה רבינו את הקשר העמוק שבינו לעם ישראל, כי במבט שטחי היו לו את כל התירוצים והסיבות לעמוד מן הצד, עם ישראל עברו חטא גמור כאשר רק עכשיו הם חזו בהתגלות אלוקית מופלאה על הר סיני, והעם הזה הולך וממיר את אלוקיו הנצחי בעגל זהב.
סיבה נוספת, משה בעצמו לא היה בחטא העגל יחד עם עם ישראל, כי הוא היה על ההר, ובכל זאת זה לא מנע ממשה לבקש מהקב"ה שיסלח לעם ישראל, עד כדי שהודיע שאם הקב"ה לא יסלח להם הוא מבקש למחוק את שמו מהתורה.
במעשה זה משה רוצה להגיד לקב"ה אם התורה לא מאפשרת לסלוח לעם ישראל על חטא העגל, אני מבקש ששמי יימחק מהתורה ובכך אני רוצה להביא לידי ביטוי את הקשר העמוק עוד יותר ביני ועם ישראל, ובין עם ישראל לקב"ה. כמה שהקשר בין משה רבינו והתורה ובין עם ישראל והתורה הוא עמוק, עדיין זה לא מגיע לעוצמת ההתקשרות של עם ישראל עם הקב"ה בכבודו ובעצמו.
מעשה אצילי זה של מסירות נפש מצד משה רבינו היא שגרמה לכך שהקב"ה סלח לעם ישראל, כי כשמשה מעורר את הקשר העמוק והעצמי שבין הקב"ה לעם ישראל שקשר זה עומד אפילו למעלה מהתורה, אז מצד הקשר הזה יכול להגיע גם כפרה וסליחה על חטא העגל.
מכך ניתן ללמוד את המעלה של אהבת ישראל, אפילו מי שחטא בחטא העגל – גם כלפיו ניתן לבטא אהבת ישראל. וזו הגדולה של משה רבינו שהיה נשיא ישראל הראשון, וכמוהו נוהגים כל נשיאי ישראל שבאו אחריו בכל דור ודור.
יה"ר שנזכה בקרוב ממש להובלת עם ישראל לבית המקדש על ידי נשיא ישראל הלא הוא מלך המשיח שיבוא ויגאלנו במהרה בימינו.
(נערך לפי שיחותיו הקדושות של הרבי מליובאוויטש)
הרב פינחס מוזגרשוילי הי"ו מלוד