התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי בדברי תורה לפרשת 'כי תצא'

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי  בדברי תורה לפרשת 'כי תצא'

פרשת כי תצא

בפרשתינו מופיע הציווי לשלם לפועל השכיר את שכרו בו ביום כמו שכתוב "ביומו תתן שכרו ולא תבוא עליו השמש". בדברי חז"ל מובא שעם ישראל מכונים פועליו של הקב"ה, שהעבודה היא קיום התורה והמצוות, והתשלום הוא השכר שאנו עתידים לקבל.

שואל על כך הרבי מליובאוויטש מצינו שכתוב שמה שהקב"ה אומר לבניו לעשות הוא עושה זאת בעצמו ואם כן אם הוא ציווה עלינו לשלם לשכיר את משכורתו עוד באותו היום ולא לחכות לזמן אחר עלינו לשלם לשכיר את משכורתו עוד באותו היום ולא לחכות לזמן אחר משמע שגם הקב"ה צריך לתת לכל אחד שקיים מצווה את השכר שמגיע לו על כך ולא לחכות לזמן אחר. וקשה, שהרי מצינו בגמרא (עירובין כב.) שרבי יהושע בן לוי אומר על הפסוק "אשר אנכי מצוך היום" היוום לעשותם – ולא למחר לעשותם. היום לעשותם – למחר לקבל שכרם, משמע מכך שאת השכר נקבל לעתיד לבוא ולא בו ביום.

יש שמסבירים שאין כאן קושי מכיוון שאפשר לומר שכל התורה והמצוות שיהודי עושה במשך כל ימי חייו הם נחשבים לעבודה אחת – ליום אחד, שבסופו הקב"ה נותן לו את השכר בגן עדן, אך ההסבר הזה לא עונה כל כך על השאלה, משום שעיקר השכר על קיום המצוות ניתן לעתיד לבוא בזמן תחיית המתים ולא בגן עדן, משום שהשכר שמקבלים בגן עדן הוא בעיקר שכר שמגיע על לימוד התורה, ואילו השכר על קיום המצוות יהיה רק בזמן תחיית המתים, ויוצא מכך שהשכר שמגיע לבני ישראל מתעכב הרבה זמן וחסרה כאן המצווה של ביומו תתן שכרו.

אלא התשובה היא כך: הקב"ה הוריד אותנו פה לעולם הזה הגשמי והחומרי משום שנתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים (תניא פרק לו) רצונו של הקב"ה הוא שדווקא בעולם הזה התחתון שיש בו העלם והסתר של אלוקות, דווקא בו יאירו בני ישראל את חושך הגלות על ידי קיום המצוות ויכשירו את העולם להיות דירה להקב"ה, מיום שקיבלנו את התורה על הר סיני ועד היום הזה כל מצווה ומצווה שיהודי קיים , הוא זיכך והאיר את אור הקב"ה בחלק מסוים בעולם הזה הגשמי, וכשיצטרפו כל המצוות של כל היהודים במשך כל הדורות יוצא שכל העולם כולו יהיה מזוכך ומואר באור ה' עד שהוא יהיה מוכשר להיות דירה להקב"ה, ואז יבוא מלך המשיח לגאול אותנו והבריאה תגיע לתכליתה האמיתי. יוצא מכל האמור לעיל שהקב"ה לא צריך לשלם לנו מידי יום על מצוות שאנו עושים משום שאין זו תכלית הכוונה, עם ישראל קיבל עבודה, והיא להביא את העולם למצב שבו יהיה להקב"ה דירה בתחתונים, וזו עבודה משותפת לכלל ישראל, כל אחד ואחד נוטל בה חלק וכאשר העבודה הזו תגיע לשלמותה, וכל העולם כולו יהיה מזוכך ומואר באור אלוקי אז תגיע שעת קבלת השכינה.

יהיה רצון שנזכה תכף ומייד לגאולה האמיתית והשלימה בבניין בית המקדש ובביאת משיח צדקינו בקרוב ממש.

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*