הרב פניחס מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'חיי שרה'

הרב פניחס מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'חיי שרה'

רשת חיי שרה

בפרשתנו נאמר "ואברהם זקן בא בימים". אומרים על כך חכמינו, שפירוש המילים בא בימים הוא שאברהם אבינו ניצל את כל ימיו לעבודת ה', בצורה כזו שכל ימיו היו ימים שלמים ומלאים מתוך ניצול מלא לעבודת ה', והוא לא איבד לחינם אפילו יום אחד ללא תוכן ומשמעות.
לכאורה עולה התמיהה, כידוע בן שלוש שנים אברהם אבינו הכיר את בוראו. ודבר זה אף נרמז בפסוק "עקב אשר שמע אברהם בקולי", המילה עקב בגימטריא 172, ומכך משמע שעקב=172 שנים אברהם אבינו עבד את הקב"ה, אבל עדיין חסרו לו שלוש שנים, שבהם לא עבד את הקב"ה, אם כן כיצד ייתכן להגיד שכל ימיו של אברהם היו מלאים בעבודת ה'?
התמיהה מתגברת לאור הדעות הנוספות במדרשים, לדעה אחת במדרש אברהם אבינו הכיר את הקב"ה בגיל 40, ולדעה נוספת בגיל 48. אם כן כיצד ייתכן לומר שלאברהם אבינו לא היה חסר כלום במשך כל ימיו, וכל חייו היו מלאים בעבודת ה'? הלא במשך 40 או 48 שנים הוא לא עבד את בוראו?
בעצם, את השאלה הזו ניתן לשאול את כל אחד ואחד מאיתנו, הלא רק בגיל בר מצוה מתחיל החיוב שלנו במצוות, ומטבע הדברים קודם לכך ישנו חיסרון בשלמות וקיום המצוות של הילד, כי הוא עדיין נמצא בתוך התקופה שבה הוא לומד ומתחנך כיצד לקיים את המצוות, אם כן, חסרות לו 13 שנים של עבודת ה'.
אלא מובן הדבר שכל שנות הלימוד והחינוך של הילד הקודמות לבר מצווה, לא נחשבות שנים חסרות, אלא אדרבה נחשבות לשנות הכשרה והכנה כדי שיוכל לקיים את המצוות לאחר מכן כשיגיע השלב שבו הוא מתחייב כבר במצוות. וזו התכלית והשלמות שלהן, כאשר התורה מצווה לעשות משהו המציאות מחייבת להקדים לכך פעולות של הכנה והכשרה, אם כך יוצא שההכנה וההכשרה לקיום המצוות הם בעצמם חלק מהמצוות.
יוצא אם כן שלא ניתן לומר ש 13 שנים בחיי האדם הם שנים חסרות ולא שלמות והאדם רק בשנים אלה פטור מעונש כיון שהוא בבחינת אנוס, מלכתחילה רצון הקב"ה שהאדם יעסוק במשך 13 שנים בלימוד חינוך והכשרה של קיום המצוות, ורק לאחר מכן בגיל בר מצוה יתחיל לקיים את המצוות בשלמות.
כך היה גם עם אברהם אבינו, נכון שהוא הגיע להכיר את הבורא ולעבוד אותו רק בגיל 3, (או לדעות השונות במדרש 40, או 48), אבל מכיוון שגם בשנים הקודמות לכך עסק בחיפוש האמת וכפי שכותב הרמב"ם "התחיל לשוטט בדעתו … עד שהשיג דרך האמת" אם כך נחשבות גם שנים אלו חלק מעבודת ה'.
אמנם לא ניתן להגדיר שנים אלו "שמע אברהם בקולי" כי בפועל עדיין לא הכיר את הבורא ולא עבדו, אבל מבחינת ניצול ימיו לא היה כל חיסרון, אלא אדרבה, זו היתה השלמות האפשרית ממנו באותו זמן.
בכלל כל תקופת הגלות שבה אנו נמצאים היא בחינת הכשרה והכנה לשלמות של עבודת ה' בזמן גאולה, אבל דוקא על ידי החינוך וקיום המצוות בזמן הזה זמן גלות, אפשר להגיע לשלמות שתהיה בעז"ה במהרה בימינו בגאולה האמיתית והשלמה על ידי מלך המשיח.
לע"נ ר' גבריאל בן חכם בן ציון ולובה דבורה מירילשוילי ליום היארצייט כ"ג מרחשון.
(מעובד לפי שיחותיו הקדושות של הרבי מליובאוויטש)

הרב פינחס מוזגרשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*