ר' יוסף מודזגברישווילי בדברי תורה לפרשת 'וארא'

ר' יוסף מודזגברישווילי  בדברי תורה לפרשת 'וארא'

פרשת וארא

"ואני אקשה את לב פרעה והרבתי את אותותי ואת מופתי בארץ מצרים" (ז-ג)
ונשאלת השאלה מדוע השם יתברך הקשה את לב פרעה ומנע ממנו לשלוח את ישראל ועל ידי כך קיבל עוד מכות? אלא יש להתבונן בלשון הפסוקים בהכבדת לבו של פרעה כשהפך משה את המטה לנחש כתוב "ויחזק לב פרעה" (ז-יג) ובמכת דם כתוב "ויחזק לב פרעה" (ז-כב) ובמכת צפרדע כתוב "וירא פרעה כי היתהה רוחה והכבד את לבו ולא שמע אליהם" (ח-יא) ובמכת כנים כתוב "ויחזק לב פרעה ולא שמע אליהם" (ח-טו) ובמכת דבר כתוב "ויכבד פרעה את לבו גם בפעם הזאת" (ח-כא) ובמכת שחין כתוב "ויכבד לב פרעה" (ט-ז) ובמכת ברד כתב "ויחזק לב פרעה" (ט-לה) ובמכת ארבה כתוב "ויחזק ה' את לב פרעה" (י-כ) ובמכת חושך כתוב "ויחזק ה' את לב פרעה" (י-כז).
נמצא אם כן שבשבע המכות הראשונות לא כתוב "ויחזק ה'" אלא "ויחזק לב" והביאור הוא שפרעה ברוב רשעותו המשיך בסירובו לשלח את ישראל ואף על פי שעשה משה רבנו אותות ומופתים להראות כי שליח ה' הוא וכי הקב"ה משדד את מערכות הטבע בכל זאת המשיך פרעה בטענה 'מי ה' אשר אשמע בקולו'.
והן אמת שאם ה' היה נותן לו מכה אחת ולא מסירה ממנו בודאי שהיה נשבר ומשלחם, אלא שזה לא היה מההכרה כי אין כה' אלוקינו אלא מחמת האונס שתסור המכה ממנו, ואם כן בכל שבע המכות הראשונות אף שה' יתברך חיזק את לבו מכל מקום היה זה רק לתת לו כח לסבול עוד, כדי שילך בשרירות לבו ורצונו שלא ישבר מחמת המכה.
ולכך לא כתוב בכל השבע מכות הראשונות "ויחזק ה'" אלא "ויחזק לב פרעה" או "ויכבד לב פרעה" כי ה' יתברך נתן לו כח לסבול יותר את המכה ולא ישבר ממנה כי בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו ולא ינטל כח הבחירה, אבל בשלושת המכות האחרות כבר כתוב "ויחזק ה' את לב פרעה" והיינו ששם כבר נשתכנע בהכרתו שצריך לשלוח את ישראל וכי ה' הוא האלוקים.
אולם, כאן נמנעה ממנו התשובה, וכלשון הרמב"ם בפרק ו' מהלכות תשובה הלכה ג': ואפשר שיחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שייתן את הדין לפני דיין האמת שיהא הפרעון מזה החוטא על חטאים אלו שעשה ברצונו ומדעתו שמונעים ממנו התשובה ואין מניחין לו לשוב מרשעו כדי שימות ויאבד בחטא אשר עשה.
לפיכך כתוב בתורה ואני אחזק את לב פרעה לפי שחטא מעצמו תחילה והרע לישראל הגרים בארצו שנאמר הבה נתחכמה לו נתן הדין למנוע התשובה ממנו עד שנפרע ממנו.
לפיכך חיזק הקב"ה את לבו נמצאת אומר שלא גזר ה' על פרעה להרע לישראל ולא על סיחון לחטא בארצו אלא כולם חטאו מעצמם וכולן נתחייבו למנוע מהן התשובה.
שבת שלום
ר' יוסף מודזגברישווילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*