פרשת וישלח
על הכתוב בפרשתינו 'וירא יעקב מאוד ויצר לו' מפרש המלבי"ם שכפל הכתוב 'וירא' 'ויצר' 'וירא יעקב' – יעקב אבינו היה בפחד ממעשיו, ובגלל אותו פחד 'וייצר לו' – היה צר לו בגלל שהוא הבין שחסר לו במידת הביטחון ולכן הוא לא ראוי לנס, ומובא בספר פנים יפות על הפסוק 'הצילני נא מיד אחי מיד עשיו כי ירא אנוכי אותו פן יבוא והכני אם על בנים' – אמר יעקב מפני מה אני זקוק להתפלל אליך ולהתחנן אליך שתצילני מיד עשיו משום 'כי ירא אנוכי אותו' כי יש לי פחד ממנו, וזה סימן שאין אני בוטח בלב שלם ואין אני ראוי להצלה.
סגולה נפלאה הכתובה בספר נפש החיים מאת רבי חיים מוולוז'ין זיע"א וזה לשונו: ובאמת הוא עניין גדול וסגולה נפלאה להסיר ולבטל מעליו כל דינין ורצונות אחרים שלא יוכלו לשלוט בו ולא יעשו שום רושם כלל כשהאדם קובע בליבו לאמור: הלא השם הוא האלוקים האמיתי ואין עוד מלבדו יתברך שום כוח בעולם וכל העלומות כלל והכל מלא אחדותו הפשוט יתברך שמו, ומבטל בליבו ביטול גמור, ואינו משגיח כלל על שום כוח ורצון בעולם, ומשעבד ומדבק טוהר מחשבתו רק לאדון יחיד ברוך הוא -כן יספיק הוא יתברך בידו שממילא יתבטלו מעליו כל הכוחות והרצונות שבעולם, שלא יוכלו לפעול לו שום דבר כלל.
מובא בספר ר' מענדל על ר' מנעדל פוטרפסט שסיפר פעם שהרה"ק הצדיק ר' מאיר מפירמשליאן זיע"א היה עני מאוד ופרנסתו הייתה בדוחק ובצמצום, פעם הגיע לביתו יהודי עשיר, ומשראה את הדוחק והעוני השורר בבית הצדיק, החליט לתת לו סכום גדול של כסף כדי שהוא יוכל לחיות מתוך הרחבה בגשמיות. אמר ועשה, נכנס העשיר אל הצדיק וביקש לתת לו את הכסף, אולם רבי מאיר לא הסכים בשום פנים ואופן לקבל את הכסף באומרו שאין לו צורך בכך, טען אותו יהודי עשיר: והרי הבית שרוי בכזו דחקות ואין פרוטה לפרוטה, מדוע לא יסכים הרב לקבל את הכסף כדי שתהיה פרנסת בטוחה בהרחבה. ענה לו רבי מאיר: יש לי ב"ה פרנסה בשפע, יש לי שני 'קי' ('קי' באידיש פירושו 'פרה' והיהודי העשיר הבין מדברי הצדיק שיש לו שתי פרות) ומהם יש לי פרנסה בטוחה בכל צרכי ואינני זקוק כלל לעוד כסף, משראה אותו עשיר, שלא יצליח להשפיע על הצדיק שייאות לקבל ממנו את הסכום, וגם מצד שני הוא הבין שיש לו שתי בהמות שמהם אפשר להתפרנס בשפע יחסית, ניסה את מזלו באופן אחר, למחרת בבוקר הוא הגיע לביתו של הצדיק, וביקש מהרבנית לקנות את החלב שנחלב מפרותיהם, כשבתוכניתו לשלם בכפל כפליים מהמחיר הרגיל עבור חלב, לתדהמתו ענתה לו הרבנית בפליאה שמעולם לא היה להם בהמות ואין אצלם חלב למכירה, נכנס אותו יהודי עשיר שוב אצל הצדיק, כשהפעם בפיו טענה חמורה ביותר, הכיצד אמר לי הרבי שיש לו שני 'קי' כאשר לא היו דברים מעולם, אמר לו הצדיק: וכי אמרתי שיש לי שתי פרות? לא אמרתי אלא שיש לי שני 'כי' ואן בהחלט יש לי אותם, 'כי' אחד כי בו ישמח ליבנו, וה'כי' השני – כי בשם קודשו בטחנו, מאותם שני 'כי' של שמחה בהשם ובטחון בהשם יש לי ב"ה פרנסה בטוחה, ובטוחה הרבה יותר מסכום הכסף הגדול ביותר ואינני זקוק לשום דבר נוסף.
יהי רצון שנזכה להתחזק במידת האמונה והביטחון בהשם יתברך ונזכה במהרה לגאולה האמיתי והשלימה בבניין בית המקדש ובביאת משיח צדקנו בקרוב ממש.
שבת שלום
התמ' סימון יוסף גאנאשוילי הי"ו מלוד