חכם ישראל בבליקאשווילי

חכם ישראל בבליקאשווילי

s_796673732_565216348

רבי חכם ישראל נולד בעיר כותאיסי  בשנת התרמ"ט[1889]. משחר ילדותו גילה שאיפה רבה ללימודי תורה ותוך זמן קצר זכה לסמכות ואהדה רבה בקרב האנשים, הוא היה תלמיד חכם גדול, ובד בבד מילא את תפקידי השוחט ,מוהל ,חזן ודרשן. רבי ישראל הקדיש את מרבית חייו לשמירת האמונה ולימוד הלשון העברית בקרב יהדות גרוזיה .

 

רבי ישראל התחיל ללמוד תורה בחדר של רבי ראובן אלואשווילי והתבלט כתלמיד מצטיין, אחרי כן נשלח לצחינוואלי לישיבתו של רבי אברהם חוולס, מכאן המשיך את לימודיו ברוסיה, בישיבת חב"ד תומכי תמימים, ולאחר מכן בישיבת רבי שמואל לויטין. כאשר הגיע זמן גיוסו לצבא הוא שירת באחאלציחה, שם הצליח לקבל מהמפקד פטור בשעות הפנאי על מנת להקדיש אותן ללימוד הילדים בחיידר המקומי. לאורך חייו מילא את התפקידים של רב, חזן, מלמד ושוחט, בערים: באתומי, בורג'ומי, גורי, זוגדידי, סאצ'חרה וצחינוואלי. הוא שהה בכל מקום בו הקהילה הרגישה מחסור בתלמידי החכמים, במשך תקופה מסוימת הוא כיהן גם בטביליסי כמלמד ושוחט, אך כאשר נפטר חמו – רבי יחזקאל תתרואשווילי, חכם ישראל התמנה במקומו.

 

בשנות חייו האחרונות הוא שימש בעיקר את קהילת טביליסי, הוא שילב בהצלחה את תפקיד הרב, החזן והשוחט עם העבודה במלמדות, סביבו התקבצו לא רק הילדים הצמאים ללימודים, אלא גם אנשים מבוגרים, ביניהם היו גם נציגים של האונטליגנציה המובחרת (מ.בניאלוב, גרשון בן אורן, יצחק דוד, ועוד. )

פעילותו הרבנית הביאה למעצרו מספר פעמים, כך היה בין השנים תרצ"ד – תרצ"ז[1934-1937].

 

בשנת תשי"ג [1953] הלך לעלמו שלם עם אלוקיו ועם בני אדם, הוא שייך לקבוצתם של האנשים אשר ממשיכים לחיות גם לאחר מותם, יהדות גרוזיה כולה קוננה על מותו וספדה את האיש הדגול הזה, אך החשוב מכל הוא שעץ פורה יניב פירות טובים, משפחתו המצוינת העניקה לנו את המדען, סמיטולוג מוכשר והמתורגמן המפורסם ניסים בבליקאשווילי ,אשר לצערנו נפטר טרם זמנו.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*