פרשת שופטים
ערי מקלט נועדו להציל את חייהם של מי שעשו את המעשה החמור ביותר – הריגת נפש. אפילו רוצח במזיד היה מוגן (זמנית) בתחומי ערי המקלט עד עומדו לדין, וייתכן שפסק הדין יהיה שאין הוא חייב מיתה. התורה קבעה הנחיות ברורות שנועדו להקל את הגישה לעיר מקלט בעבור הרוצח הבורח מפני גואל הדם. למשל, חובה להציב שלטים בצמתים המובילים לעיר המקלט, ובהם הכיתוב 'מקלט', כדי לכוון את הבורח לנתיב שיובילו ליעדו. הדרך עצמה צריכה להיות רחבה שלושים ושתיים אמה – פי שניים מהרוחב ההלכתי של 'דרך הרבים'. זאת על-פי הפסוק "תָּכִין לְךָ הַדֶּרֶךְ".
לכאורה, לשם מה יש צורך בדרך רחבה כל-כך כדי לסייע לנמלט להגיע לעיר המקלט?! ובמיוחד שמספר הרוצחים, שבעבורם תוקנה הדרך הרחבה, איננו גדול. ואף־על־פי־כן קובעת התורה שהדרך לעיר המקלט צריכה להיות רחבה ביותר! אלא שההשתדלות של התורה למען הרוצחים נושאת עימה מוסר השכל גם בעבודה הרוחנית. יהודי שחטא כלפי הקב"ה, בשוגג או במזיד, הוא בבחינת 'שופך דם האדם' – שופך את החיוּת של הנפש האלוקית לרשות הסטרא אחרא. ובכל-זאת התורה הכינה בעבורו דרך רחבה וסלולה כדי שיוכל לערוך חשבון נפש, למצוא את הדרך הנכונה ולתקן את פגמיו.
תנאי הכרחי לתשובה הוא הכרה בחטא והבנת חומרתו. עניין זה בא לידי ביטוי בהלכה הקובעת (מכות יב,ב) שרוצח שגלה לעיר מקלט ורצו תושבי העיר לכבדו, יאמר להם "רוצח אני". כי רק מתוך חשבון נפש אמיתי ופנימי אפשר לצאת לדרך של תשובה ותיקון. ואז האדם זוכה לסיוע מן השמיים, כפי שמשתקף בהלכה האומרת "תלמיד שגלה מגלין רבו עימו, שנאמר: 'וָחַי' – עשה לו דבר שתהיה לו בו חִיוּת" (מכות י,א). היינו שמחזירים את החוטא לחיים, על-ידי לימוד התורה – ובמיוחד פנימיות התורה, נשמתא דאורייתא, המעניקה 'חִיות' ואור רוחני גם בחלק הנגלה שבתורה.
תורת החסידות מסבירה שחודש אלול הוא בבחינת 'עיר המקלט' של השנה, שבו אפשר למצוא מחסה ותיקון על פגמי השנה החולפת. אדם עלול לחשוב שהדרך ל'עיר המקלט' הרוחנית היא צרה וקשה למעבר, וכל סטייה קטנה עלולה להטות אותו מדרך התשובה, וכל ההשקעה הרוחנית תרד לטמיון. על כך אומרים לו: "דרך ערי מקלט שלושים ושתיים אמה". זו דרך רחבה ובטוחה, שכל אחד ואחד יכול לצעוד בה בבטחה. ועל-ידי ההכנה המתאימה בימי חודש אלול – עיר המקלט הרוחנית – מתבטלים כל הדברים הבלתי-רצויים שנעשו במשך השנה, וה'נמלט' זוכה למשפט שיוציאו זכאי, ויזכה בתוך כלל ישראל לכתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה. (תורת מנחם)
באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il