שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'ויגש'

שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'ויגש'

פרשת ויגש

בפרשת ויגש נסגר המעגל שהחל בחלומותיו של יוסף – החלומות שחלם התגשמו במלואם. תחילה ירדו אֶחיו למצרים והשתחוו לו, ולאחר ירידתם של יעקב ובניו למצרים השתחוו לו גם יעקב ורעייתו בלהה, בהיותו המשנה למלך. כאשר מעיינים בפרטי החלומות שחלם יוסף ומקבילים אותם לחלומות פרעה, ניכרים הבדלים הדורשים ביאור. הן פרעה הן יוסף חלמו שני חלומות שלכאורה חוזר בהם אותו מסר.

בחלומו הראשון חלם פרעה על פרות שמנות הנבלעות על-ידי פרות רזות, ובחלום השני הופיעו שיבולים בריאות ונבלעו על-ידי שיבולים רזות. כאשר פתר יוסף את החלומות הוא הסביר את פשר כפל החלום: "וְעַל הִשָּׁנוֹת הַחֲלוֹם אֶל פַּרְעֹה פַּעֲמָיִם, כִּי נָכוֹן הַדָּבָר מֵעִם הָאֱלֹקִים, וּמְמַהֵר הָאֱלֹקִים לַעֲשֹׂתוֹ". מדוע איננו מוצאים הסבר להישנות חלומותיו של יוסף? והרי כאן אין מקום לומר ש"מְמַהֵר הָאֱלֹקִים לַעֲשֹׂתוֹ", שכן מאז חלם יוסף את חלומותיו, בהיותו בן שבע-עשרה שנים, ועד שהתממשו עברו עשרים ושתיים שנים!

אלא מובן ששני חלומותיו של יוסף לא היו חלומות זהים, כחלומותיו של פרעה, אלא ניבאו שני מצבים שונים. הדבר בא לידי ביטוי בפרטי החלומות: בחלום הראשון ראה יוסף את אֶחיו (בלבד) "מאלמים אלומים" בשדה, ואילו בחלום השני ראה נוסף על אחיו, שהוצגו ככוכבים, גם את "השמש והירח" – את יעקב אביו ואשתו (בלהה). החלום הראשון התממש בבוא האחים למצרים, כאשר השתחוו לפני יוסף; ואילו התגשמות החלום השני הייתה כאשר יעקב ובלהה באו למצרים. אין כאן חלום כפול, אלא שני חלומות שונים במהותם. לכן אין זה חלום הנשנֶה פעמיים, אלא שני חלומות נבואיים על שני אירועים נבדלים.

ועדיין מתעוררת שאלה: לכאורה היה כאן עוד אירוע שלא הופיע כלל בחלום. כאשר באו עשרת האחים אל יוסף בפעם הראשונה, בלי שבנימין היה איתם, השתחוו לפניו, ככתוב: "וַיָּבֹאוּ אֲחֵי יוֹסֵף וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ אַפַּיִם אָרְצָה". ואולם בחלום שחלם יוסף על אחיו הופיעו אחד-עשר כוכבים, ומזה משמע שהחלום כולל גם את בנימין, דבר שהיה בירידת האחים השנייה ולא הראשונה. מדוע על ההשתחוויה הראשונה יוסף לא חלם? אלא שההשתחוויה הראשונה לא הייתה במובן של כניעה למלך, אלא מתוך כבוד. זה היה מימוש של הפרט בחלום יוסף "תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם". ואולם "וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי" התממש רק כאשר כל האחים – עם בנימין – "וַיִּקְּדוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ", השתחוויה של כניעה כלפי יוסף. או-אז בא החלום לידי מימושו. (שיחות קודש)

באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*