הרב יעקב בטוניאשוילי בדברי תורה לפרשת 'נשא'

הרב יעקב בטוניאשוילי בדברי תורה לפרשת 'נשא'

פרשת נשא

"יברכך ה' וישמרך: יאר ה' פניו אליך ויחנך: ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום".
נשאלת השאלה, מהו סוד ברכת הכהנים, מדוע ניתנה הזכות והחובה כאחד לכהנים לברך את עם ישראל, ומה מיוחד בברכה זו בכלל? רש"י מסביר את ברכת הכהנים כך – "יברכך" – שיתברכו נכסיך "וישמרך" – שלא יבואו עליך שודדים ליטול ממונך, "יאר ה' פניו אליך" – ירא לך פנים שוחקות, "ויחנך" – יתן לך חן, "ישא ה' פניו אליך" – יכבוש כעסו. אם כן, מהו הסוד של ברכת הכהנים, אלא הסוד הוא -אהבה. וכפי שהכהנים מברכים לפני נשיאת כפים: "אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה" ז"א שהיות וזרעו של אהרון הכהן ידעו להתחשב ברגשות הזולת והם מודעים ומבינים את האחר את הזולת, אם כך, אין ראויים מהם להיות אלה שיברכו את עם ישראל.
ואנו רואים את עניין השמחה של האחר אצל משה ואהרון כאשר הקב"ה שולח את משה למצרים להוציא את ישראל ממצרים ומשה רבנו מסרב לשליחות, אומר לו הקב"ה למשה כשתחזור למצרים אהרון אחיך "וראך ושמח בליבו" שאחיך אהרון ישמח בשמחתך, ישמח בקידום שלך אפילו שהוא גדול ממך, זאת אומרת שאהרון הכהן וזרעו הם סוג של אנשים שאיכפת להם מהאחר איכפת להם מהשני ועל כן הם ראויים שהם יהיו המברכים את העם. ועוד ידוע שהכהנים הם המברכים את העם, אבל מי שמברך את עם ישראל באמת זה הקב"ה בכבודו ובעצמו כפי שכתוב "ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם" שהרי כאשר הכהנים נושאים כפיים.

הלכה היא שאסור להסתכל על הכהנים בשעת נשיאת כפים, מדוע? מכיון שהשכינה שורה בין אצבעותיהם של הכהנים, ובכלל לכהן היה לו שלושה תפקידים: א – לשרת במקדש, ב – לברך את עם ישראל, ג – שעל פיו יוכרע כל נגע או צרעת. לשרת בקדש – זה כל מה שקשור לעבודת המקדש כגון קורבנות שחיטה, שריפת הפר, הזאת הדם, לחם הפנים ועוד ועוד. לברך את עם ישראל – כפי שכתוב "דבר אל אהרון ואל בניו לאמור כה תברכו את בני ישראל אמור להם" וכו', ועל פיו יוכרע כל נגע נגעי הבית והקירות נגעי האדם ונגעי בגדים הם ועוד לטהר או לטמא כל אלה ועוד הם תפקידיו של הכהן.
"וישם לך שלום" מובא בספרי וז"ל: "גדול השלום שכל הברכות חותמין בשלום, בקריאת שמע בערבית – הפורס סוכת שלום, בתפילה – עושה שלום, בברכת כהנים – "וישם לך שלום", וחכמים אומרים גדול השלום, כשמלך המשיח בא אינו פותח אלא בשלום שנאמר: "מה נאוו על ההרים רגלי מבשר משמיע שלום מבשר טוב משמיע ישועה אומר לציון מלך אלוקיך" ורבי יהושע בן לוי אומר מנין שהקב"ה מתאוה לברכת כהנים שנאמר: "ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם".
אם כן, אנו רואים כמה גדולה היא ברכת הכהנים ולכן ההתייחסות שלנו אליו צריכה להיות ברצינות רבה מאוד ומה שהזכרנו לעיל שהקב"ה הוא שמברך את עם ישראל מובא על כך במדרש תנחומא על הפסוק "כה תברכו את בני ישראל" זה שאמר הכתוב "השקיפה ממעון קדשך מן השמים" אמרה כנסת ישראל לפני הקב"ה: ריבונו של עולם לכהנים אתה אומר לברכנו אין אנו צריכים אלא לברכתך "השקיפה ממעון קדשך מן השמים וברך את עמך את ישראל" אמר להם הקב"ה אף על פי שאמרתי לכהנים שיהיו מברכין אתכם אני עומד עמהם ומברך אתכם, לפיכך הכהנים פורשין כפיהן כלפי מעלה לומר לנו שהקב"ה עומד מעל הכהנים ומברך.
יה"ר שנזכה לבניין בית המקדש השלישי ושיחזור כהנים לעבודתם ולוים בדוכנם וישראל במעמדם ונזכה לברכה מהקב"ה ישירות בלי מתוכים אמן. שבת שלום.

ר' יעקב בטוניאשוילי – לוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*