הרב אילן שמילה בדברי תורה לחג 'הפסח'

הרב אילן שמילה בדברי תורה לחג 'הפסח'

חג פסח

כותב ספר ״החינוך״ דבליל הסדר מצוה לספר ביציאת מצרים ולא לספר ״וורטים״, ״למען שתי אותותי אלה בקרבו ולמען תספר באזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים״ – יש ענין לספר על הניסים ולתארם בצורה מאור מיותרת ומרגשת ומרתקת:

לדוג׳ מכת הדם – ידוע הרי דפרעה אמר "לי יאורי ואני עשיתיו" – כל בוקר היה יורד ליאור והיאור היה עולה לקראתו, ומדוע, משום ברכת יעקב, אך את זה הוא לא סיפר למצרים.

ועוד סיפר להם כי הוא אינו צריך לעשות צרכים, ולשם כך הוא היה יורד ליאור, בבוקר מוקדם.

וכמו שאמר הקב״ה למשה רבינו עליו השלום: "צא לקראת פרעה, הנה יוצא המימה וניצבת לקראתו על שפת היאור". ולמה לצאת לפרעה דוקא ליאור, הרי מרע״ה היה כל יום בארמון.

והתשובה היא כך: אמר משה רבינו לקב״ה "הן בני ישראל לא שמעו אלי ואיך ישמעני פרעה ואני ערל שפתיים", שואלים כל המפרשים והרי קו׳ פריכא הוא, דבני ישראל לא שמעו מקוצר רוח ומעבודה קשה. אך פרעה, איזה קוצר רוח יש לו? והתשובה, גם לפרעה היה קוצר רוח, דהרי אם היה צריך שירותים ב – 4 בבוקר ופתאום מגיע משה רבינו ואומר לו: "דבר ה׳ בפי", אמר לו פרעה, רגע תמתין לי, אמר לו – לא – עכשיו, והרי משה רבינו ערל שפתיים היה ומגמגם היה, ואם כן פרעה היה קצר רוח, ומדוע עשה זאת הקב״ה, דהיתה מסורת בעם ישראל דמי שיבוא ויאמר "פקוד פקד אלקים אתכם" הוא המשיח, והרי כל ליצן יכול לאמור זאת, חוץ ממשה רבינו דהרי "פ" לא יכול היה לומר.

וכשמשה רבינו הצליח, אמרו כולם, שכינה מדברת מתוך גרונו. דהרי מוכח, שהרי בסנה, אמר לו משה רבינו לקב״ה, ואיך אומר להם מי שלחני.

ומה הבעיה, התשובה פשוטה: אמני (אדנ"מ) אינו יכול להגיד דהרי ד׳ אינו יכול לומר (כל עיצורי השיניים) ושם אלקים גם כן אינו יכול לומר, ולכן אמר איך אומר להם מי שלחני.

ואז אומר לו פרעה: "תעשה לי טובה אני חייב להתפנות", אך כעת צריך להוכיח לכולם כי פרעה אינו אלקים, משה רבינו מגיע לארמון, ובארמון היו 400 פתחים ובכל פתח עמדו אריות ודובים, ואף אחד לא יכול להיכנס ללא רשות, אך כשמשה רבינו מופיע עם אהרן הכהן, כל הדובים והאריות נהיו "פודלים".

נכנסו משה ואהרן ופרעה רואם, "איך נכנסתם", "דרך הפתח", הכיצד ומה עם האריות, אמר לו משה רבינו "אריות אתה רוצה" – בואו – קרא לדובים ולאריות להיכנס – פרעה רוצה לראות אתכם. ופרעה נלחץ, נעמד על כסא ועשה במכנסיים מול כולם, וכעת כולם יודעים שפרעה אינו אלקים. אמר לו משה רבינו, כעת, היאור שלי, באתי לבשר לך כי היאור עומד להיהפך לדם, "וכל הדגה אשר ביאור תמות ובאש היאור"..

הרב אילן שמילה הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*