ר' יוסף מודזגברישוולי בדברי תורה ל'כיפור'

ר' יוסף מודזגברישוולי בדברי תורה ל'כיפור'

כיפור

יום כיפור
לקראת יום הכיפורים הבא עלינו לטובה יום סליחה ומחילה, יום שבו ה' פותח לנו את כל השערים לבא אליו ועד שעת הנעילה קורא לנו לשוב אליו להיכנס פנימה לפני שננעל השער ומי שייכנס יהיה בפנים כל השנה ומי שלא יזכה לכך ישאר בחוץ ח"ו כל השנה, כדברי הרב חרל"פ: "סוד החתימה שבנעילה שפותחים השערים העליונים ומי שמכניס עצמו לתוך השערים הוא נשאר כל השנה בשערים המרוממים האלו". ביום הכיפורים יש מצווה מן התורה לעשות תשובה כנאמר בתורה: "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו" (ויקרא טז-ל) מצווה על כל אדם לעשות תשובה ולהתוודות על חטאיו ביום הכיפורים, וישנם שני דברים עיקריים שמעכבים את האדם לעשות תשובה. האחד הוא שאדם אוהב להיות מושלם בכל דבר וברגע שהוא לא יכול לחזור בתשובה על כל החטאים שלו הוא מתייאש ולא שב גם על החטאים הקטנים, ובגלל שנשמתו חוצבה מן העליונים ואינה מסתפקת בחלקי דברים לכן הוא לא שב בתשובה, שואף השלמות אינו מוכן להשלים עם היותו בלתי שלם, אינו מוכן לשוב במנות קטנות, הוא תובע תשובה שלימה בלא פגם ברגע אחד, כל מום ולו הקל ביותר שהוא מוצא מפר את שלוותו, כל עוד לא השכיל להגיע להצלחה מלאה ברוחו נחשב ככלום בעיני עצמו, ולכן הוא דומה בזה להמן שאמר 'וכל זה איננו שווה לי בכל עת אשר אני רואה את מרדכי היהודי יושב בשער המלך'.
וכנגד הסכנה הזו כתב הרב קוק זצ"ל: "אין לעכב את התשובה מכל מניעה רוחנית וק"ו גשמית ואפילו כשהוא רואה שאינו שב מכמה עניינים שאין עליהם שוב התנצלות מכל מקום ישוב בשמחה מכל מה שנודבו לשוב מהם" ועוד כתב הרב "אל יבהל אדם מפני המניעות שיש לו על התשובה ואפילו אם התשובה קשה לו מפני דברים שבין אדם לחבירו ואפילו שהוא יודע בדעתו שאינו יוצא ידי חובתו ומתוך אילו רפיונות אינו יכול לתקן את העניינים שבינו לבין חביריו אל יניח בלבבו שום חלישות דעת הגורמת להקטין יקרת ערכה של תשובה, ואין ספק שמתוך ההשלמה ממה שאין לו מניעות יזכהו הקב"ה לתקן גם את מה שיש לו מניעות" כלומר גם תשובה חלקית ה' מקבל,
הדרך לתשובה מלאה ושלמה מגיעה דרך התשובה בחלקים קטנים שיוצרים תשובה מלאה. כמו שמביא רבי נחמן מברסלב זצ"ל על מלך ששלח את בנו ללמוד חכמות ופעם אחת ציווה המלך את בנו לקחת אבן גדולה כגון אבן הרחיים לטלטלה ולהעלותה על הגג, והבן לא יכול לקחת אבן גדולה כזאת, מה עשה. שבר את האבן לחתיכות קטנות וכך העלה אותה על הגג. וכך גם בתשובה כדי להתרומם צריך לעלות בשלבים קטנים.
וכן אמר רבי עקיבא אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרים ומי מטהר אתכם? אביכם שבשמים שנאמר: "וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם" ואומר מקוה ישראל ה' מה מקווה מטהר את הטמאים אף הקב"ה מטהר את ישראל, ושואל הרבי מליובאוויטש זצ"ל מה הכוונה של ר' עקיבא שמקווה מטהרת את הטמא? אלא זה מטהר גם את מי שלא יכול להיטהר לגמרי מטומאתם כגון טמאי מתים שלא יכול להיטהר ללא אפר פרה אדומה והוא טמא גם משרץ שמצריך טבילה במקווה, אז למרות שהמקווה לא מטהר אותו מטומאת מת המקווה מטהרו מטומאת שרץ למרות שהטהרה היא לא מהכל, כך גם התשובה אפילו חלקית גם טובה והקב"ה מצפה לתשובתו.
והמעכב השני הוא חוסר היכולת לאדם לסלוח לעצמו על כישלונותיו אסור לאדם להסתכל על עצמו כרשע גדול שלא יכול לחזור בתשובה גם לעצמו אדם צריך לסלוח. ושאלו את האדמו"ר מגור זצ"ל למה בצאת כיפור אנחנו אומרים 'סלח לנו כי חטאנו'? הרי כבר חזרנו בתשובה? אלא החטא שלנו שלא האמנו שה' באמת סלח לנו שאנו צריכים להאמין שה' סלח לנו 'ונסלח לכל עדת ישראל ולגר הגר בתוכם כי לכל העם בשגגה'. (הרב גור אלון)
שנזכה לביאת משיח צדקינו במהרה בימנו אמן ,
שנה טובה ומתוקה לנו וכל עם ישראל
ר' יוסף מודזגברישוולי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*