הרב בן ציון אריאל מיכאלשוילי בדברי תורה ל'חנוכה'

הרב בן ציון אריאל מיכאלשוילי בדברי תורה ל'חנוכה'

חנוכה

'מלחמה רוחנית'

שונה הוא חג החנוכה מכל החגים האחרים, זהו החג היחיד בין חגי ישראל, שבו העם נלחם עבור שמירת התורה, ולא עבור הצלה פיזית בלבד.
עיקר דתם של היוונים היתה תרבות של יופי חיצוני, של אופנה, של ספורט וכח גופני, של פריצות, והתפלספות חסרת תכלית, והכל במטרה 'ליהנות מהחיים' להאליל את התחושות החיצוניות והבהמיות ביותר שבאדם מחד, ולהאליל את 'השכל האנושי' מאידך. היוונים רצו להנחיל לעולם 'תרבות' חופשית מדת (אך לא חופש דת) רבים לא יודעים זאת כיום, שהיוונים בשונה מעמים אחרים לא ביקשו כלל להשמיד את עם ישראל, יוון ביקשה להשמיד את התורה, היא רצתה שעם ישראל יקבל עליו את התרבות היוונית, ויהפך לחלק מהעם היווני, שנהיה עם 'תרבותי ונאור', משוחרר מדת ולימוד התורה. מטרתם הייתה להשכיח ולעקור מעם ישראל את התורה ולאלץ אותם להכריז שאין להם חלק באלוקי ישראל, 'להשכיחם מתורתך ולהעבירם מחוקי רצונך' היוונים ביקשו לנתק ולפרום את הקשר והחיבור בין עם ישראל להקב"ה ולתורת ישראל, לשם כך השתמשו בטקטיקה מיוחדת, התחילו לפתות את היהודים להתנער מחכמת התורה, וללמוד את חכמת יוון, דהיינו לא לעשות שום דבר בלי להבין, לקיים רק מצוות 'מובנות' כגון 'כיבוד אב ואם', 'ואהבת לרעך כמוך', אבל מצוות 'שבת' 'מילה', וקביעת 'ראש חודש' ע"י חכמים, אלו מצוות שאינם מובנות בשכל הפשוט שלנו, אותם אל תקיימו, למה לכם לעשות מעשים שאינכם מבינים? מדוע אתם פנאטים ומיושנים כל כך? בגישה כזאת ניסו לפתות את עם ישראל.

ואכן, למרבה הצער היו יהודים רבים שרצו להפוך ליוונים, יהודים אלה נקראו בשם 'מתייוונים', והם התבוללו ונעלמו מעם ישראל, זה בעצם הניסיון שהקב"ה נתן לעם ישראל את הרשות להפוך לגויים בלי נקיפות מצפון, מה שהיה אמור לקרות הוא היכחדותו הטבעית של עם ישראל בתוך יוון ח"ו, ולא היה קשה להיכנע להם: היוונים רק דרשו שתנהג כמותם, ומה שהם הציעו באמת היה מפתה: גוף יפה ומראה חיצוני, עושר בידור ומשחק, תאוות ללא גבול, חוכמת הטבע, כח וגאווה, ומי שלא הסכים לשיטתם – גזרו עליו גזר דין מוות באכזריות, והבחירה לא הייתה קלה.
ובכל זאת עם ישראל בחר לעשות את הדבר הכי פחות מתקבל על הדעת – לסכן את חייו ולהילחם עבור שמירת התורה והמצוות, הם היו קבוצה קטנה, 'קבוצת הכהנים' מבית 'חשמונאי' שקראו לעצמם המכבים, הם החליטו להילחם בכל תוקף במגמה המתפשטת בעם, התחזקו מאוד באמונת ה' וניסו להחזיר את העם לדרך התורה והמצוות, קבוצה זו גרמה להתעוררות רחמי שמים להציל את עם ישראל מגזירת השמד הרוחני, ובזכות יחידים אלו ניצל כל העם.

מלחמת החשמונאים המפורסמת, נעשתה נגד תופעת ההתייוונות שניצרה בעם ישראל, חג החנוכה הוא חג שכל מטרתו היא להנציח מאבק נגד ההתייוונות, והחזרה לשמירת התורה והמצוות, לכן נעשה כאן נס מיוחד דווקא במציאת פך השמן של המנורה, בכדי שהחשמונאים יוכלו להדליק את הנרות, נרות קדושות אלא של בית המקדש, סגולתם מיוחדת שהרי 'נר ה' נשמת אדם', וכאשר הדליקו הכוהנים נרות נשגבות אלה, הזריחו אור מיוחד בנשמות העם, אור שגרם להם להתעורר ולראות עד היכן התרחקו, ובכוח נרות אלה הם חזרו בתשובה, כי בחנוכה גם השכינה יורדת למקומות הנמוכים ביותר ומסוגלת להעלות משם את הנשמות הרחוקות ביותר, חג החנוכה הוא החג היחיד בכל חגי ישראל, שבו בחר עם ישראל 'מרצונו החופשי' וביוזמתו המלאה, לשמור את התורה והמצוות, ואף להילחם עבור התורה! חנוכה הוא אמנם לא חג 'מתן תורה', אך בהחלט ניתן לראות בו חג של 'קבלת התורה'.

עד היום היסטוריונים מתחבטים בשאלה כיצד קבוצת יהודים קטנה ולא מיומנת הצליחה להביס צבא יווני אדיר ומיומן? אנו כמובן יודעים את סוד כוחו, המכבים כתבו על הדגלים שלהם את הפסוק: 'מי כמוכה באלים ה' ' (ראשי התיבות לשם מכב"י) היה להם רק נשק סודי אחד, והוא הביטחון המוחלט בקב"ה.

החנוכיה מייצגת את הניסים הגדולים שנעשו לנו, את רצונו של הקב"ה בשיבתו של עם ישראל אל יהדותו ואל צור מחצבתו, אל ימות המשיח, אל בית המקדש, והיא צריכה להזכיר לנו עד כמה הקב"ה אוהב אותנו , שהוא יתברך רוצה שנילחם את מלחמות החשמונאים נגד היוונים שבלבנו, המכבים היו מוכנים למסור את נפשם עבור אוהלה של תורה, ובזכותם זכו החשמונאים לחזור לבית המקדש, ולעבוד את ה' בלב שלם וטהור.

יהי רצון שגם אנחנו נזכה בזכות 'נרות חנוכה' ל'אור חדש על ציון תאיר' בביאת משיח צדקנו, ולבניין בית המקדש במהרה בימינו, אמן. חנוכה שמח

הרב בן ציון אריאל מיכאלשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*