שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'מקץ'

שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'מקץ'

פרשת מקץ

חנוכה ופורים הם ימים טובים שתיקנו חז"ל, אך יש ביניהם הבדל בולט בתהליך ייסוד החג: פורים נקבע מייד אחרי המלחמה, שהייתה בי"ג באדר, וכבר למחרת, "בְּאַרְבָּעָה-עָשָׂר בּוֹ", נחו, "וְעָשֹׂה אֹתוֹ יוֹם מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה". ואילו באשר לחנוכה אומרת הגמרא שרק "לשנה אחרת קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה". מדוע פורים נקבע מייד ואילו חנוכה נהפך לחג רק בשנה שלאחר מכן?
ידוע שכאשר ביקשו חכמי ישראל לתקן תקנה או לגזור גזירה חדשה, בחנו תחילה אם הציבור יכול לעמוד בה. הדבר נכון גם לעניין תיקון יום טוב, הקשור עם הימנעות ממלאכה. ואכן, רואים שפרט מסוים שהונהג בפורים הראשון הושמט לאחר מכן: בתחילה נאמר "שמחה ומשתה ויום טוב", ולבסוף הושמט ה"יום טוב", מכיוון ש"הספד ותענית קיבלו על עצמם, מלאכה (=ביטול מלאכה) לא קיבלו" (מגילה ה,ב). מזה מובן, שכאשר ביקשו חז"ל לקבוע את היום טוב של חנוכה, לא היו יכולים לעשות זאת מייד עם הניצחון, מפני שרצו לבדוק איך הציבור מקבל זאת. רק "לשנה אחרת", קבעום ל"ימים טובים בהלל והודאה".
ידועים דברי בעל ה'לבוש' (או"ח סי' תרע, ס"ק ג) שיש הבדל מהותי בין חנוכה לפורים: בפורים הייתה הצלת הגוף, שכן גזירת המן הייתה להשמיד את גופם של היהודים, ואילו בחנוכה הייתה הצלת הנפש, כי גזירת היוונים הייתה "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך". מזימת היוונים הייתה ערמומית: הם לא ביקשו לאסור את עצם העיסוק בתורה, אלא רצו לעקֵר אותה ממשמעותה הקדושה – תורת ה'. כפי שאנו מדגישים בתפילת 'ועל הניסים': "להשכיחם תורתך", "להעבירם מחוקי רצונך". המטרה הייתה לנתק את התורה והמצוות מהקב"ה.
כשגזירה גשמית מתבטלת, הדבר ניכר מייד. בפורים הוסרה באחת החרב שהונחה על צווארי היהודים: "בַּיּוֹם אֲשֶׁר שִׂבְּרוּ אֹיְבֵי הַיְּהוּדִים לִשְׁלוֹט בָּהֶם, וְנַהֲפוֹךְ הוּא, אֲשֶׁר יִשְׁלְטוּ הַיְּהוּדִים הֵמָּה בְּשֹׂנְאֵיהֶם". לכן מתבקש לחגוג את החג מייד. אך כשמדובר בגזירה רוחנית, שכבר סחפה אחריה רבים מישראל, שהתייוונו ואימצו את תפיסתם של היוונים, הרי שלמרות מציאת השמן הטהור והדלקתו שמונה ימים רצופים, ברגע האמת לא היה אפשר לדעת עד כמה חדר האור של חנוכה לתוך ליבם של היהודים, ועד כמה השפיע על הציבור. רק "לשנה אחרת", כשחלפה שנה שלמה, והתברר שהניצחון הרוחני אכן תפס אחיזה בעם ישראל, נקבע חנוכה ליום טוב לכל הדורות, "עד מלך המשיח". (תורת מנחם)

באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*