פרשת בשלח
בפרשתנו מסופר על מלחמת עמלק בישראל: "וַיָּבֹא עֲמָלֵק וַיִּלָּחֶם עִם יִשְׂרָאֵל בִּרְפִידִם". בהמשך, בספר דברים, אנו למדים שעמלק תקף את החוטאים שבבני ישראל, כלשון הפסוק: "וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ". כיצד הגיב משה? הוא לא התעלם חלילה מהנעשֶה בשולי המחנה ולא זנח את האנשים הנחותים, אלא הורה ליהושע: "בחר לנו אנשים, וצא הלחם בעמלק". והוא עצמו פתח בצום ובתפילה, ונשא את ידיו מעלה עד לניצחון. את כל הפעולות האלה עשה משה כדי להציל את ה"נחשלים אחריך", שגם החוטאים יינצלו.
משה נקרא בעם ישראל לדורותיו – משה רבנו. היינו שהוא הרב של כולנו ואנחנו תלמידיו. רב אמיתי אינו מסתפק בהיותו מלמד את תלמידו תורה, אלא גם מורה את דרכו הרוחנית ומדריך אותו ללכת באורחותיו. על הרב להקפיד שתלמידיו יהיו הגונים, כפסק ההלכה "אין מלמדים תורה לתלמיד שאינו הגון". עליו גם לוודא שדבריו לא יפורשו שלא כהלכה, כפי שהמשנה במסכת אבות מזהירה: "חכמים, היזהרו בדבריכם, שמא… תִגְלו למקום מים הרעים וישתו התלמידים הבאים אחריכם". זאת ועוד, הרב נדרש לחנך את תלמידו לאמץ את צורת החשיבה שלו. לא זו בלבד שהתלמיד צריך לזכור ולשנן את תורת רבו, אלא כל מהלך המחשבה שלו אמור להיות באותו כיוון שחושב רבו, שכן רב אמיתי גורם לתלמיד לחשוב כמותו.
הוכחה לכך מצויה בדברי המשנה במסכת אבות: "מה בין תלמידיו של אברהם אבינו לתלמידיו של בלעם הרשע". לכאורה, מדוע המשנה מדברת על התלמידים ואינה משווה בין אברהם לבלעם עצמם? אלא שהתלמידים מייצגים את רבותיהם. כאשר מביטים בתלמידים, אפשר ללמוד מהם מי היו רבותיהם. מזה מובן שדרך התנהגותו של משה רבנו מלמדת את כולנו כיצד עלינו להתנהג, שכן משה הוא 'רבנו' וכולנו תלמידיו. משה איננו רבם של בני דור המדבר בלבד, אלא של כל בני העם היהודי, עד סוף כל הדורות.
יכול יהודי לטעון שאין רצונו להתעסק עם "הנחשלים אחריך". איזו שייכות יש לו איתם?! הלוא הוא שרוי בתוך ארבע אמות של תורה ותפילה, ולמה לו להפסיק מעיסוקיו הטובים ולפעול עם ה'נחשלים', אלה שמצויים מחוץ לענני הכבוד, דבר שעלול לבלבלו מעבודתו הקדושה?! על כך יש לומר לו, שהוא תלמידו של משה, ומשה הוא רבו, ועל התלמיד לנהוג כרבו ולחשוב כצורת מחשבתו של רבו. ואם יטען הטוען שאין ביכולתו לעמוד במדרגתו של משה, יש להשיב לו שבכל יהודי קיים ניצוץ מנשמת משה, והוא נותן לו את הכוחות לכך. על כן יש לפעול גם עם ה'נחשלים' ולהחזיר כל יהודי אל אבינו שבשמים. (שיחות קודש תשל"ו)