הרב יוסף מודזגברישווילי בדברי תורה לפרשת 'ויצא'

הרב יוסף מודזגברישווילי  בדברי תורה לפרשת 'ויצא'

פרשת ויצא

'ויברכני ה' בגללך'
אמנם לבן היה מזכיר שם שמים בפיו אך לא היה ליבו שווה עם פיו הכל היה כלפי חוץ. כמו שעני בא לשני אנשים ושניהם יברכו אותו 'השם יעזור לך' אבל אחד יתן לו כסף והשני רק יברך אותו, אמנם ברכה זו טובה אבל צריך גם לתת, כמו שמובא בשם הרב יהודה פתיה זצ"ל שאמר: כתוב בתהילים (יד-ו) 'עצת עני תבישו כי ה' מחסהו, מי יתן מציון ישועת ישראל' הכוונה כשבא עני ומבקש צדקה ואתם תביישו אותו זהו עצת עני תבישו, ומה תאמרו לו? תבטח בהשם 'כי ה' מחסהו' ולא תתנו לו כלום, אז אם כן איך תבא הגאולה לעם ישראל – מי יתן מציון ישועת ישראל? הרי בזכות הצדקה יגאלו עם ישראל.

'ויזכור ה' את רחל ויפתח את רחמה' (ל-כב) קפצה רחל אמנו לפני הקב"ה ואמרה ריבונו של עולם גלוי וידוע לפניך שיעקב עבדך אהבני אהבה יתירה ועבד בשבילי לאבא שבע שנים והחלפתי עם אחותי לאה ונתתי לה את הסימנים שיעקב יחשוב שזו אני ולא קנאתי באחותי ולא ביישתי אותה, ומה אני שאני בשר ודם עפר ואפר ולא קנאתי לצרתי ואילו אתה מלך חי וקיים ורחמן מפני מה קנאת לעבודת אלילים שאין בה ממש והגלית בני ונהרגו בחרב ועשו בהם כרצונם? מיד נתגלגלו רחמיו של הקב"ה ואמר 'רחל, בשבילך רחל אני מחזיר את ישראל ממקומם שנאמר: כה אמר ה' קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים.. ושבו מארץ אויב ויש תקוה לאחריתך ושבו בנים לגבולם' (פתיחא דאיכה רבתי).

מכאן אנו רואים את מעלתה של השתיקה, לא לבייש את הזולת. רחל אמנו זכתה במה שלא זכה אברהם אבינו ויצחק ויעקב ומשה שטענותיהם לא נתקבלו ואילו טענתה של רחל התקבלה, וכמו שמסופר על בעל השדי חמד רבי חיים חזקיהו מדיני זצ"ל שהיה אברך ומתמיד אך לא כל כך הצליח בלימוד התורה, אך היה שקדן. אחד האברכים קינא בו ואמר למשרתת שתעליל עליו עלילה שעשה איתה עבירה. והיא, המשרתת הערבייה צעקה וביישה אותו והיה חילול ה' גדול. ואמנם בעל הבית העשיר שהיה מחזיק אותו לא האמין לה ופיטר אותה. ואחרי שנגמר לה הכסף שנתן לה האברך ביקשה סליחה מהשדי חמד והוא סלח לה, ואמר לה שלא תספר לאף אחד שזו הייתה עלילה, כדי לא לבייש את אותו אברך וכדי למנוע עוד חילול ה' ולשון הרע, ומאז נפתחו לו מעיינות החכמה בתורה וגדל מאוד בתורה.

'ויצא יעקב מבאר שבע' אמר יעקב אל ה' 'אשא עיני אל ההרים מאין יבא עזרי' אמר יעקב עזרי שזו האשה שהרי הלך לשאת אשה בהמשך, שנאמר באשה 'עזר כנגדו'. אדם רגיל שבוטח בה' עדיין חושב איך יצליח ומה יעשה, אבל יעקב אבינו באמונה שלימה בלי תכנונים ידע שה' יעזור לו.

שבת שלום

הרב יוסף מודזגברישווילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*