הרב יוסף מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'בראשית'

הרב יוסף מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'בראשית'

פרשת בראשית

'וכל אשר יקרא לו האדם נפש חיה הוא שמו' (ב- יט)
אחד האברכים המצוינים בבני ברק קרא לבתו שנולדה לו בשם פלוני ורק לאחר מכן נזכר שיש לו כבר בת בשם הזה שכן מדובר במשפחה מרובת ילדים. פנה הוא בשאלה לרב זילברשטיין שליט"א והרב הראה לו קטע שנכתב על 'בעל הנתיבות' שנכתב גם בספר 'עולת שלמה' ובאותו קטע מסופר על בעל הנתיבות ואביו שנקראו באותו שם יעקב וכיצד אירע הדבר? הרי בעל הנתיבות ואביו היו קדושי עליון מתמידים גדולים וכשאביו נשאל לשם של הילד 'ויקרא שמו בישראל'.. אזי אביו עסק בתורה וחשב ששואלים אותו מה שמו ואז ענה יעקב בעצם קראו לשם של בנו יעקב כמו שם אביו וגם אז שאלו את הרבנים האם לשנות שם ואמרו שלא חייב וכך נוצר קידוש ה' שכולם שאלו מדוע הבן נקרא כמו אביו ואז כולם הבינו שהוא עסק בתורה.
'ונח מצא חן בעיני ה' (ו-ה) מה הכוונה נח מצא חן בעיני ה'? נח אותיות נמלה, חסידה, כמו שנאמר במשלי: לך אל נמלה עצל וראה דרכיה וחכם אשר אין לה קצין שוטר ומושל תכין בקיץ לחמה אגרה בקציר מאכלה (משלי ו-ו). ואמרו חז"ל מה 'ראה דרכיה וחכם'? ראה דרך ארץ שבה שהיא בורחת מן הגזל, אמר רבי שמעון בן חלפתא מעשה בנמלה אחת שהפילה חיטה אחת והיו כולם באות ומריחות בה ולא היתה אחת נוטלת אותה, באה זו שהחיטה הייתה שלה ונטלה אותה אף על פי שאין לה לא שופט ולא שוטר שנאמר: אשר אין לה קצין שוטר ומושל. וידוע מה שכתוב בשם 'חידושי הרי"ם' שאמר 'לך אל הנמלה עצל ראה דרכיה וחכם אשר אין לה קצין שוטר ומושל'. המדרש אומר תראה איך הנמלה בורחת מן הגזל ממש צדיקה היא אף פעם לא תיקח מה שנפל מחברתה, אבל מה שהיא לקחה מהיכן לקחה? האם זה שלה האם היא חרשה או זרעה? לא, אלא גם זה מן הגזל. אלא שבתוך עצמן הן אינן גוזלות אחת את השניה אבל כל מה שיש להן זה מן הגזל.
וכן החסידה שהרי אמרו חז"ל למה נקרא שמה חסידה? מפני שעושה חסד עם חברותיה, אבל לה היא טמאה? בגלל שעושה רק חסד עם חברותיה ולא עם אחרים. ולכן נלמד מכך שנח מצא חן בעיני ה' נח אותיות נמלה חסידה שאם אדם רוצה למצא חן בעיני ה' צריך ללמוד שלא יהיה כמו הנמלה שאינה גוזלת מן חברותיה אבל מכל העולם כן גוזלת ולא כמו החסידה שהיא מתחסדת רק עם חברותיה אבל לא עם שאר העולם, אלא צריך להיות טוב וישר עם כולם, ולעשות מצוות ומעשים טובים מדאורייתא ומדרבנן לטובת כל העולם בפרט ובכלל.
הרב יוסף מודזגברישווילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*