הרב דוד בוטראשולי בדברי תורה לפרשת 'פנחס'

הרב דוד בוטראשולי בדברי תורה לפרשת 'פנחס'

פרשת פנחס

מסע התשובה של האדם מבוסס על אינספור תנאים ונסיבות החלים עליו, בתקווה שיום אחד יזכה להבין את הכוחות שפועלים עליו ובו, ודרכו יוצרים תנאים המראים שהכל כאן קשור, מה חלקך במשוואה ואיך אתה אמור לתרום לשלמות הכלל.

כשאיש פשוט עושה מעשה פשוט, אין רושם גדול. כשאיש פשוט עושה מעשה אצילי, נוצר רושם גדול. שכשאיש אצילי עושה מעשה אצילי, אין רושם גדול. אך, כשאיש אצילי עושה מעשה נבזי, נוצר רושם גדול היוצר חלל פנוי. והשאלה היא מה ימלא את החלל הזה. קידוש ה׳ או חילול ה׳.

כשנשיא של שבט עושה מעשה נבזי, נוצר רושם מאד שלילי. כלומר, התנאים שהוא יצר, הובילו ליצירת חלל פנוי המאפשר את שינוי הנסיבות לא רק עבור עצמו, אלא עבור כל מעגל חייו. למה? אדם רם מעלה הוא אדם בר דעת ובעל מידות, בוודאי נשיא שבט. אדם שכזה ההשגחה החלה עליו היא גדולה לעין ערוך מאדם מן השורה. וזאת מכיוון שהוא פועל לשם קדושה. כשהוא מנצל את המעמד ויוצר תנאים למטרה שהיא היפך הקדושה, מעגל החיים שלו עומד להענש על כך. הוא לא לבד במשוואת החיים, הוא מנהיג ציבור המעמיד בסכנה קיומית של ממש את כל מעגל חייו.

והרי ממש לאחרונה נאמר על קרח: האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף? ואכן אנחנו רואים שהמעגלים הסובבים את קרח נענשו ואף מתו. ובכן חברים, יש השלכות למעשים של מנהיגי העדה עלינו. ההבדל בין קרח לזמרי הוא, שקרח מראש נכנס לסכסוך עם חבריו.

ליהודי קשה מאד לקבל את העובדה שמעשי המצוות מתוך כוונה יוצרים נסיבות חדשות המאפשרות לו לשנות את הטבע הגשמי והרוחני שלו כל הזמן. אנחנו תמיד מחפשים ישועה ע״י אחרים, רק לא בתוכנו. אפשר היה מזמן לשנות הכל ולתקן את עצמו. זהו חבריי, כח של מצווה. אבל מה שבאמת יוצר רושם גדול , זה דווקא כשעושים מצוה במסירות נפש. מהי מצווה במסירות נפש?

ממש לפני כמה שנים, סטודנט לרפואה ברוסיה עמד לסיים את התואר עליו שקד זה 8 שנים. להפתעתו מבחן הסיום היה בחג השבועות. הוא אמר לעצמו, מה יהיה? זה הרי חג, אסור לכתוב ואסור להבחן ביום הזה. כל נסיונותיו לדבר עם הנהלת האוניברסיטה עלו בתוהו. והחליט לעשות מעשה ולגשת לרב הראשי של רוסיה.

הרב בארל לזר, שמע את דברי הסטודנט והמסקנה של הסטודנט מהשיחה עימו היתה, שהוא לא ייבחן ויהי מה. הרב לזר לא ויתר כל כך מהר ופנה לשר החינוך בבקשה לדחות את מועד הבחינה ונענה בשלילה. לא עזרו לו כל קשריו ומאמציו. בדיוק באותו זמן היה כנס של אנשי דת עם הנשיא פוטין. ולכל איש דת היה חלון הזדמנות לשאת דברים אודות דתו ועמו.

הרב לזר מספר לנשיא פוטין שיש סטודנט לרפואה רוסי שלמד 8 שנים ואוטוטו מסיים את התואר בהצטיינות, אבל הוא עומד לאבד הכל ולוותר על התואר, כי מועד בחינת הסיום נקבעה לתאריך שבו חל חג יהודי האוסר על היהודים לכתוב ביום שכזה. הנשיא פוטין מקשיב לרב לזר ונדהם. איך יכול להיות דבר כזה? זה הרי הזוי!!! הבן אדם לומד 8 שנים, לומד קשה נלחם והנה מגיעים לקו הסיום ומה בסה״כ קרה? בסה״כ לעשות מבחן ביום חג והוא מוכן לוותר על הכל? כנראה שזה אדם שהתורה יותר חשובה לו מהכל.

פוטין התפעל מאד ממעשיו של הסטודנט ולא נשאר אדיש. הוא מיד התקשר לשר החינוך ושאל אותו אודות אותו סטודנט רוסי לרפואה. ״גם אותך שיגע הרב לזר?״ אמר שר החינוך. הנשיא פוטין אמר לשר החינוך שיאפשר לו לעשות את הבחינה במועד חדש שלא בימי החג. ועוד דבר אמר הנשיא לשר החינוך: אני מבקש שתעביר חוק שיאפשר לכל היהודים שאם הם צריכים להבחן ביום חגם, הם יכולים לדחות זאת ליום אחר שאינו חג.

הבנתם חברים מה ההשפעה של מסירות נפש? כשאתה עושה מעשה מתוך משמעות, כשאתה עושה זאת מתוך הבנה פשוטה כי זה רצון ה׳ בביטול מוחלט של הרצונות העצמיים שלך, אתה משנה את המציאות לכל המעגל החברתי שלך, והוא שינה לכל העם היהודי ברוסיה. חברים, זוהי כוחה של מצווה במסירות נפש. אתה לא עושה את זה רק לעצמך, אלא מעשיך משפיעים על כל המעגל היהודי שלך, לחיוב או לשלילה.

בפרשת פנחס קורה מהלך מאד לא פשוט. כידוע, אדם בדרגת כהן, לא יכול לטמא את נפשו עבור שום אדם, למעט משפחתו הקרובה לו, כמבואר בפרשת אמור. אז איך קם כהן, אדם בר דעת ועושה מעשה כל כך קשה, כה חמור ונועץ חרב בנשיא בעם ישראל?

ובכן חבריי, יש כאן מסר גדול לחיים אותו צריך ללמוד כל יהודי ברצותו להגיע לאחדות פנימית. כשאתה רואה מנהיג ציבור עושה מעשה קיצון המביא לחילול ה׳, לרושם שלילי על העם, יש לך הזדמנות לעשות מעשה קיצון הפוך כדי להוליד רושם חיובי ולהציל את העם. כדי שזה יקרה, אתה צריך לוודא שהעם לא היה מעורב בקנוניה.

סיפור פרשת פנחס בא להראות לנו איך מתקנים מעשים נבזיים של אנשי אצולה, אנשי ציבור, שההשפעה של מעשיהם היא על הכלל. אם אדם כנשיא שבט עשה מעשה המשפיע על הכלל, אז הדרך להציל את הכלל היא ע״י חיסול אותו איש שעשה את המעשה, אחרת כולם ישלמו את המחיר. וראה לעיל מקרה קרח ועדתו. המעשה של זמרי עם כזבי בת צור, אשר גם היא מהאצולה המדינית, עורר הדים רבים בעם ויצר זעזוע עמוק שחייב תגובה.

מי יכול לנהל מצב קיצון שכזה? רק אדם שהוא בחזקת כהן, אדם שמחשבתו, מילותיו ומעשיו קדושים. אדם שאינו נגוע במקרה בשום מימד. ומכיוון שתורתנו היא מלשון הוראה לחיים, עלינו ללמוד שמעשינו משליכים על מעגל החיים הסובב אותנו ובפרט מעשיהם של אנשי ציבור. אם חלילה נוצר רושם שלילי, הדבר יגרום לנזק בלתי הפיך לכל הסובבים את אותו מנהיג. כלומר, חייך בסכנה אם ראש הקהילה עשה מעשה הגובל בחילול ה׳.

ולכן, כשנופל לאדם נסיון שכזה, עליו להיות בדרגת קדושה ובמעלת כהן, כדי לזכות ולהציל קהילה שלמה או עם שלם. יה״ר שנזכה לכך כי מעשינו יכונננו ויובילו אותנו אל עבר הגאולה האמיתית השלימה, לזכות להיות אחד.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*