שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'וארא'

שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'וארא'

פרשת וארא

שולחן שבת וארא
בתחילת הפרשה הקב"ה שולח את משה רבנו להוציא את בני ישראל ממצרים, ומתגלה אליו בשם הוי'ה, באומרו: "וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם, אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵ-ל שַׁ-דָּ-י, וּשְׁמִי הוי'ה לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם". בנימת הדברים טמונה ביקורת מרומזת כלפי משה רבנו, כפי שרש"י מסביר: "אמר לו הקב"ה: חבל על דאבדין ולא משתכחין [=חבל על מי שאבדו ואינם נמצאים]… הרבה פעמים נגליתי אליהם ב'א-ל ש-די' ולא אמרו לי מה שמך, ואתה אמרת מה שמו". עולה כאן השאלה: דווקא בעת הטלת השליחות על משה – האם זה הזמן להדגיש את מעלת האבות עליו?
אלא שהתגלות הקב"ה אל האבות לא הייתה אירוע חולף. הכוח שניתן להם משתמר גם לצאצאיהם העתידיים. כל יהודי ויהודי זוכה שהקב"ה מתגלה אליו במידה כלשהי. כעת נדרש משה לבצע שליחות חדשה, שבעבורה לא דיי בגילוי שם ש-די של האבות, אלא יש צורך בהתגלות גבוהה יותר, של שם הוי'ה. שני ההיבטים האלה מופיעים בשליחותו של משה. מצד אחד, מוטלת עליו שליחות ייחודית, להוציא את בני ישראל ממצרים, דבר שלא היה כמותו אצל האבות. מצד שני, הכוח לביצוע השליחות הזאת נלקח מהאבות. הקב"ה רוצה לגרום למשה לחפש ולהשיג את מדריגת האבות, ולכן הוא מדגיש את מעלתם.
אמנם הכוחות ניתנו למשה, אבל עליו לגלותם בתוכו, כי ביצוע המשימה מוטל עכשיו על כתפיו. האבות אינם חיים כיום, ומשה הוא האיש המתאים. הוא חווה עם בני ישראל את הגלות, סבל את קשייה והתייסר במכאוביה, ולכן הוא המיועד להיות הגואל. משה חווה את תלאות הגלות על בשרו. בעצמו נעקר ממצרים, שבה גדל ובה חיו הוריו ובני משפחתו. ארבעים שנה שהה במדיין. משה, תכלית האמונה השלמה בקב"ה, נאלץ לחיות בחברת יתרו, כוהן מדיין, שעבד כל עבודה זרה שבעולם. גם נסיבות בריחתו של משה ממצרים ממחישות את עומק הגלות, שהרי נאלץ לברוח מפני אֶחָיו שהלשינו עליו.
ועם זה, על משה לדעת שדבר לא בא מכוחו, אלא הוא נושא בתוכו את הכוחות של אבותיו, שהאצילו עליו את קדושתם. לכן אומר לו הקב"ה "חבל על דאבדין ולא משתכחין", כדי שמשה אכן יחפש בתוך עצמו את מדריגתם של האבות, ואז אכן יהיה 'משתכחין' – מדריגה זו תימצא ותתגלה. זה מסר לכל יהודי: כל יהודי נושא בתוכו כוחות רוחניים כבירים שמקורם באבותינו, אברהם, יצחק ויעקב. מכיוון שהם נקראים 'אבות', הרי שבכל אחד ואחד מבניהם יש הכוחות שלהם. כשקוראים בתורה שהקב"ה התגלה אל האבות – 'וארא' – הרי זו נתינת כוח לבנים, שגם אצלם תהיה ראייה באלוקות וגילוי קדושה זו בפועל. (תורת מנחם)

באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*