הרב יעקב בטוניאשוילי בדברי תורה לפרשת 'שלח לך'

הרב יעקב בטוניאשוילי בדברי תורה לפרשת 'שלח לך'

פרשת שלח לך

"ויהס כלב את העם אל משה ויאמר עלה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה"

"והאנשים אשר עלו עימו אמרו לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא ממנו"

רש"י מסביר על הפסוק – "השתיק את כולם" לאחר שהמרגלים חזרו מתור הארץ לאחר ארבעים יום, באו אל משה בטענות שהארץ אשר תרו אותה היא ארץ אוכלת יושביה, וראינו שם גם אנשים ענקים, ופירות הארץ גדולים מאוד, ועוד כהנה וכהנה טענות שונים ומשונים וכל זה כדי להוציא את דיבת הארץ רעה בעיני העם וכך לגרום להם להתנגד לכניסה לארץ. את כל השיח הזה בין המרגלים למשה שומע כלב בן יפונה שגם הוא היה מהתרים את הארץ, אבל כלב כמובן הוא לא מסכים לדברים שנאמרים ע"י המרגלים כלפי משה ומיד כלב ניגש אל מקום גבוה ומשתיק את העם, אבל כאשר רש"י אומר שכלב משתיק את העם צריך להבין שכאן מדובר לא בעשרה אנשים או בכמה מאות בודדים, אלא מדובר בשש מאות אלף רק גברים יוצאי מצרים ועוד נשים וילדים וזקנים. אם כן, איך וכיצד הצליח כלב להשתיק את כל העם הזה?

מובא במדרש שכאשר עלה כלב אל מקום גבוה וראו אותו המרגלים שהוא רוצה לומר משהו הם חשבו שגם כלב בצד שלהם וגם הוא ידבר בגנות הארץ ובגנות משה, זאת אומרת שגם כלב יוציא את דיבת הארץ רעה וידבר לשון הרע על הארץ ולכן כולם שתקו ואמרו אחד לשני שהנה גם כלב מדבר לשון הרע על הארץ, אבל לאמיתו של דבר לא כך קרה, אלא בדיוק ההפך מכך. כלב התחיל בשבחו של ארץ ישראל ובשבחו של משה, ומיד נאמר בפסוק: "עלה נעלה וירשנו אותה כי יכול נוכל לה" שזאת הארץ שלנו ואנו יכולים לכבוש אותה.

ועוד ממשיך כלב בן יפונה בשבחו של משה רבנו ואומר לעם ישראל 'וכי רק את זה עשה משה רבנו ששלח מרגלים לתור את הארץ כל כך הרבה ניסים ונפלאות עשה משה במצרים את כל המכות שקיבלו המצריים ואת כל מה שקרה להם בזמן יציאת מצרים, וקריעת ים סוף וכל הניסים שנעשו שם ומתן תורה, המים, והשליו, מן, ועוד כהנה וכהנה, ואם משה אומר שהארץ היא טובה מאד אז אכן כך הוא הדבר וגם אם יאמר לנו משה לעלות לשמים נעלה עם סולמות, כי כל מה שעושה משה הכל זה מכוח המשלח שזהו הקב"ה שבזכות עם ישראל יש למשה רבנו את הכוח לעשות ניסים ונפלאות לפני העם'. וכך הצליח כלב להשתיק את העם, כי הם חשבו שכלב הולך לדבר לשון הרע, אבל כלב אמר 'לא' כי ארץ ישראל טובה היא מאד ואנחנו מסוגלים לכבוש אותה כי זו הארץ שנתן לנו הקב"ה.

ונשאלת השאלה הרי גם יהושע היה בין התרים וגם הוא היה בדעת מיעוט כמו כלב וגם הוא סבר כמו כלב שאפשר להיכנס לארץ, אם כן מדוע הוא לא הגיב לדברי המרגלים שדיברו רעה על הארץ? אלא התשובה לכך היא שיהושע לא הגיב משום שאילו היה מגיב היו אומרים שיהושע מגיב בגלל שהוא יהיה ממשיך דרכו של משה והוא יצטרך להכניס את ישראל לארץ וכדי שלא יאמרו שיש לו אינטרס להגיד דברים טובים על הארץ, לכן הוא מדבר טובה על הארץ ולא מסכים לדעתם של המרגלים. ולכן יהושע נמנע מלהגיב (שיהושע עתיד להכניס את העם זהו נבואתם של אלדד ומידד שהתנבאו במחנה שאמרו "משה מת ויהושע מכניסם").

ממעשיהם של המרגלים אנו למדים כמה קשה היא לשון הרע וכמה תעצומות נפש צריך כדי להימנע מלדבר לשון הרע. כמה מלחמה יש לאדם מלדבר לשון הרע כל רגע ורגע יש לאדם מלחמה עם היצר שלא לדבר לשון הרע, וכולנו יודעים באיזה עונש נענשו המרגלים שמתו במיתה משונה שלשונם השתרבבה עד הטבור ותולעים היו נכנסים ויוצאים עד שפרחה נשמתם. במה שהם חטאו בזה הם נענשו – בלשון, כך מובא במסכת סוטה (ל"ה -ע"א) מידה כנגד מידה דיברו על טבורו של עולם ונענשו ובכך הם גם נענשו ומתו.

מכאן אנו צריכים ללמוד ומה המרגלים שהם לא דיברו על אדם כזה או אחר אלא הם דיברו על הארץ על האדמה על העצים וכך הגיע להם וכך הם נענשו עאכו"כ שאם מדברים על מישהו שהעונש על כך הוא חמור מאוד. יה"ר שנזכה באמת לשמור על הפה שלנו כפי שכתוב: "שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו". שבת שלום.

הרב יעקב בטוניאשוילי הי"ו מלוד

לע"נ:

אחותי דבורה בת סימון ושרה אשת משה מושיאשוילי

רבקה בת משה ומלכה אשת אברהם מושיאשוילי

שרה בת מנשה ומרים אשת לוי אלשוילי

רפאל בן חכם ראובן ושמחה אלשוילי

שלום בן גבריאל ושרה מירלשוילי

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*