התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי בדברי תורה לפרשת 'בחוקותי'

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי בדברי תורה לפרשת 'בחוקותי'

פרשת בחוקותי

בפרשתינו מובא שהקב"ה מבטיח לעם ישראל שאם הם ילכו בדרך התורה והמצות אזי מובטח להם גשמי בעתם שלום בארץ ועוד הרבה ברכות ואם חלילה עם ישראל לא ילכו בדרך הישר אזי יכולים להיות דברים שהם הפך הטוב ר"ל, הרבי מליובאוויטש מסביר שלכאורה יש כאן עניין קצת תמוה שהרי אנו רואים מדברי הכתוב שאם עם ישראל ילך בדרך הישר אז מובטח להם גשמים, פרנסה, שלום בארץ וכו' ברכות בתחום הגשמי לכאורה עיקר שלמות השכר צריכה להיות בתחום הרוחני שהוא העיקר, ועוד אפשר להוסיף ולשאול שהרי ראינו שחז"ל כותבים בפרקי אבות (א-ג) 'אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס' וא"כ מדוע הדגש כאן הוא על שכר גשמי.
הגמרא שבת (ל:) אומרת 'עתידין אילנות שמוציאים פירות בכל יום' בזמן הגאולה כאשר האדם יזרע את שדהו עוד באותו יום הזרע יצמח ויניב פירות וטעם העץ יהיה כטעם הפרי שלו, ואפילו אילנות סרק יתחילו לתת פירות, ולכאורה בזמן הגאולה תתגלה בעולם התגלות אלוקית עצומה וכמו שכותב הרמב"ם (סוף הלכות מלכים) 'לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד' וכל המעדנים יהיו מצויים כעפר, זאת אומרת שכל המעדנים והמאכלים הטעימים שהיו מצויים עד עתה הם יחשבו בעינינו לבחינת 'עפר', המצב הרוחני יהיה כ"כ נעלה שלא נייחס שום חשיבות לדברים הגשמיים וזה יהיה רק אמצעי לכך שעם ישראל יוכל לעסוק בתורה, וא"כ למה חז"ל האריכו בעניין של השפע הגשמי שיהיה בגאולה.

על שאלה זו עונה הרבי כך: בימינו כאשר האדם רוצה להשיג את צרכיו הוא צריך להתאמץ ולהתייגע בשביל זה, וזה לוקח הרבה מאוד זמן עד שהוא יראה את התוצאות, וכל זאת משום שכעת העולם הגשמי אינו כלי לשפע הרוחני הגדול של התורה והמצות, אבל בגאולה העתידה העולם החומרי שלנו יזדכך ויהיה כלי לקבל את השפע הרוחני אזי ע"י לימוד התורה וקיום המצות יהיה שפע הן בתחום הרוחני והן בתחום הגשמי.

התורה הקדושה היא כל חייו של היהודי וזה מתבטא בכך שאדם לומד תורה הוא מקבל לא רק שפע רוחני אלא גם שפע בכל תחום ותחום אפילו הגשמי ביותר. כל אדם יכול לראות את זה בחיי היום יום שלו שכאשר הוא קובע עיתים לתורה הולך לו טוב בעסק שלו, בחינוך הילדים ועוד..

ומפה רואים שדווקא השפע הגשמי הוא מבטא את המעלה הגדולה של התורה והמצוות, כשם שיש אדם שמחתן את בנו הוא נמצא בשמחה גדולה והתרוממות נפש והוא מקבל את כולם בסבר פנים יפות והשמחה אצלו כל כך גדולה שהיא מתפרצת בכל איברי גופו עד שהיא מגיעה לרגליים שמתחילות לקפץ בריקוד שמחה.
ומפרשתינו למדים שכאשר בחוקותי תלכו ומצוותי תשמרו – על ידי לימוד התורה וקיום המצות עם ישראל יקבל לא רק את השפע הרוחני אלא גם את השפע הגשמי – ונתתי גשמיכם בעיתם וכו'. וכשיבוא משיח צדקינו תהיה השלמות המלאה של כח התורה שיבוא אז לשפע גשמי מופלא.

יהי רצון שנזכה לגאולה האמיתית והשלימה בבניין בית מקדשינו ותפארתנו בביאת משיח צדקינו בקרוב ממש.

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*