הרב יעקב בטוניאשוילי בדברי תורה לפרשת 'ואתחנן'

הרב יעקב בטוניאשוילי בדברי תורה לפרשת 'ואתחנן'

פרשת ואתחנן

יעקב בטוניאשוילי ואתחנן

"אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים"

כפי שידוע אנחנו קוראים בפרשה זו את עשרת הדברות רק שהפעם עשרת הדברות בפרשה זו משה רבינו שינה קצת מעשרת הדברות כפי ששמענו בפרשת יתרו ולכאורה נשאלת השאלה מדוע? למה משה רבנו משנה מעשרת הדברות כאן בפרשת ואתחנן, ולא חוזר על העשרת הדברות כפי ששמענו מפי ה' במעמד הר סיני בפרשת יתרו?!

אם כן מדוע משה רבנו משנה עשרת הדברות שנאמרו בהר סיני? אלא שכאן משה רבנו משנה את עשרת הדברות כדי לומר לתלמידי חכמים בכל דור ודור שיש בידם כוח לשנות את ההלכה אבל לי כל מקרה לגופו כדי לפסוק לכל מי ששואל את הרב הלכה הוא יכול לפסוק לו, וכוח זה בא מאותו שינוי ששינה משה רבנו מעשרת הדברות מכאן ניתן כוח גם תלמידי חכמים שבכל דור לשנות לפי צורכי הקהילה אך לי כל אדם כזה או דור לשנות לפי צורכי הקהילה או לפי כל אדם כזה או אחר שיש להם שאלה בהלכה ובמנהג מסוים, כפי שכתוב בפרשת שופטים (פרק יז-ו-יא) 'ועשית על פי הדבר אש יגידו לך מן המקום ההוא אשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימים ושמאל' ושורש מצווה זו של 'ועשית ככל אשר יורך' .

מובא בספר החינוך פרשת שופטים (מצוה תצה-תצו) שחייבים לשמוע בקול התלמידי חכמים שבאותו הדור 'כיפתח בדורו כשמואל בדורו' וכל העובר על מצווה זו מבטל מצוות עשה של 'ועשית ככל אשר יורך'. מכאן אנו לומדים שהרב הוא עמוד התווך בקהל או בציבור, הרב נמצא בקהל כדי לתת להם מענה בשעת הצורך כשיש שאלה בהלכה או סתם שאלה לצורך הנהגה או שאלה באורח החיים, וכוח זה יש לתלמידי חכמים מהמקור שהוא – משה רבנו. וכח זה שקיבל משה כאשר משה את התורה על הר סיני, מכוח זה יש לרב כוח לפסוק הלכה. כך לגבי ההנהגה, כפי שהיה משה רבנו מנהיגם של עם ישראל ולכן החובה עלינו לנהוג בכבוד הראוי בתלמידי חכמים שלנו ובכל קהילה וקהילה כמשה בדורו כי לכל רב יש ניצוץ של משה רבנו כדי להנהיג את הציבור את הקהל וללמדו תורה ואורח חיים, כיצד לנהוג על פי התורה וההלכה ולעלות את הציבור במדרגות של קדושה וטהרה לעבודת ה', כי 'כבוד חכמים ינחלו', ולכן אנו חייבים בכבודם שגם אם יאמרו לך על ימין שהוא שמאל או על שמאל שהוא ימין מצוה וחובה עלינו לתת את הכבוד הראוי לתלמידי חכמים וכל המהרהר אחרי רבו כמהרהר אחרי השכינה ולכן משה שינה כאן בפרשת ואתחנן את עשרת הדברות ממה ששמענו בפרשת יתרו ואת הכוח הזה העביר משה רבנו מדור לדור עד היום ועד ביאת המשיח ועד בכלל.

יהי רצון שנזכה לקיים את מה שנאמר בתורה "ועשית ככל אשר יורוך" ונהיה מוקירי רבנן כי הכבוד שנותנים לרב זהו כבוד התורה. שבת שלום.

הרב יעקב בטוניאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*