שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'בהעלותך'

שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'בהעלותך'

פרשת בהעלותך

הפרשה נפתחת בציווי הקב"ה אל משה שיצווה את אהרון כיצד להדליק את מנורת המקדש. אמנם משה רבנו קיבל מהקב"ה את כל ענייני התורה ומסרם לבני ישראל, אבל בעניין המנורה אנחנו רואים קשר מיוחד למשה, כמו שנאמר בפרשת תצווה "וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן", היינו שהיה צורך להביא תחילה את השמן אל משה דווקא. כמו-כן התורה מדגישה את הקשר של הדלקת המנורה לאהרון הכוהן, בהפניית הציווי אליו דווקא: "בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת", אף שהדלקת המנורה יכולה להיעשות על-ידי כל כוהן. יש כאן מסר שהדלקת הנרות נעשית בכוחם של משה ואהרון.
בזוהר מכוּנה משה 'שושבין החתן' (הקב"ה) ואהרון 'שושבין הכלה' (כנסת ישראל). כשם שהחתונה נוצרת על-ידי ששושבין החתן מוליך את החתן אל הכלה ושושבין הכלה מוליך את הכלה אל החתן, כך משה מוריד כביכול את הקדושה מלמעלה למטה, בעוד אהרון מרים ומעלה את בני ישראל למעלה. משה עניינו תורה, שנקראת על שמו: "זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי" (מלאכי ג,כב). התורה ירדה מלמעלה למטה, וגם ברדתה למטה ובהתלבשותה בעניינים גשמיים היא נשארת בקדושתה, כדברי הגמרא (ברכות כב,א) "מה אש אינו מקבל טומאה, אף דברי תורה אינן מקבלין טומאה". לעומתו, עניינו של אהרון הכוהן לגלות את החיבור עם הקב"ה הטמון בכל יהודי, ולהביא זאת לידי ביטוי במחשבותיו, בדיבוריו ובמעשיו.
הציווי "בהעלותך את הנרות" נאמר בצמידות לפרשת הנשיאים, כפי שרש"י מבאר שחלשה דעתו של אהרון כאשר ראה את חנוכת הנשיאים, שבה לא השתתף. אמר לו הקב"ה "חייך, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות". נמצא שהדלקת המנורה קשורה לחנוכת המזבח, המסמלת את עניין החינוך בכלל. גם בחינוכו של ילד משתלבים שני העניינים הקשורים במשה ובאהרון – הורדת קדושה מלמעלה למטה והעלאה מלמטה למעלה.
חינוך הילד מתחיל כהוראה בשולחן ערוך (תחילת הלכות תלמוד תורה לרבנו הזקן): "משיתחיל לדבר, אביו מלמדו תורה ציווה לנו משה". בראש ובראשונה עליו לדעת שהתורה ניתנה לו מלמעלה, כאשר הקב"ה מסר את התורה למשה כדי ללמדה את בני ישראל. הילד יורש את התורה מעצם היותו יהודי, כ'מורשה' ממשה רבנו. אבל אחרי שיסוד זה נחקק בנפשו עליו לפתח את שכלו וכישרונותיו ולהבין את ענייני התורה בכוחות שלו ומתוך המאמצים שהוא עושה, וזה עניינו של אהרון, שמעלה ומרומם את בני ישראל אל הקב"ה. החיבור הזה של משה ואהרון, קדושה שיורדת מלמעלה למטה והתעלות שבאה מלמטה, הוא היוצר את החינוך השלם ואת הדלקת אור הנשמה, "עד שתהא שלהבת עולה מאליה". (תורת מנחם)

באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*