התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי בדברי תורה לפרשת 'שלח'

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי  בדברי תורה לפרשת 'שלח'

פרשת שלח

במדרש מובא שמשה רבינו שאל את הקב"ה: מה התועלת בנתינת התורה והמצוות לעם ישראל, והרי הם נמצאים בעולם הזה שהוא מלא בגשמיות וחומריות וזה עלול לבלבל ולהשכיח מהם את כל זה. ענה לו הקב"ה: אתן להם את מצות ציצית שעל ידה הם יזכרו את כל המצוות, שהרי ציצית בגימטרייה שש מאות וביחד עם חמשת הקשרים ושמונת החוטים זה יוצא שש מאות ושלש עשרה כנגד תרי"ג מצוות, וכשהם יסתכלו על הציצית הם ייזכרו בכך כמ"ש: "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה".
ואפשר לבא ולשאול אם יש לנו את הציצית שהיא באה להזכיר לנו את המצוות, לשם מה אנחנו צריכים גם את הטלית? על כך עונה הרבי מליובאוויטש: טלית הוא מקיף, בשונה ממזון שאדם אוכל שזה מתעכל בתוך גופו, הטלית זה מלבוש שמקיף אותו רק מבחוץ. ויש לדעת שתרי"ג מצוות התורה שרמוזות בציצית הם נובעות מהטלית – מקור שלמעלה מהשכל. אם אדם יקח רק את הציצית בלי הטלית הוא לא יקיים את המצווה, רק כשהוא יקח את הציצית התלויה בטלית, זאת אומרת שהוא ידע ויכיר שכל מצוות התורה מקורם בדבר שלמעלה מהשכל ואינו ניתן להשגה – אז זה נחשב למצווה.
בסיום פרשת ציצית נאמר: "אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים" עלול לבוא אדם ולומר הרי דרך התורה היא הפוכה מדרכו של העולם, שהרי נדרש ממני לשמור שבתות וימים טובים ועוד להוסיף מהם מקודש על החול, ובימים רגילים דורשים ממני שכשאני קם מהשינה צריך ללכת להתפלל, ואח"כ צריך ללמוד ורק לאחר מכן ללכת לעבוד, וגם כשאני נמצא בעבודה באמצע היום צריך ללכת להתפלל מנחה, ושמתחיל להחשיך צריך להתפלל ערבית, ולפני שהולכים לישון צריך לומר קריאת שמע שעל המיטה, ובנוסף לכל זה צריך להיזהר מגניבה, מגזילה מאונאה והשגת גבול. בו בזמן שיש לי מתחרים גויים, ולהבדיל יהודים שהם אינם שומרים את כל הדברים האלה, ועל כך מגיעה השאלה הגדולה: איך אפשר לקיים תורה ומצוות במלואם בו בזמן שזה הפוך לגמרי מדרכו של עולם?!.
על כך באה מצוות הציצית שהיא למעלה מטעם ודעת להזכיר לנו, שבשעה שהאדם לא יתחשב במדידות וההגבלות של הטבע ודרכו של עולם, אלא הוא מקיים את המצוות למעלה מטעם ודעת אזי כמים הפנים לפנים, כך גם מתנהג איתו הקב"ה בדרך שלמעלה מהגבלת הטבע, וזהו שנאמר: "אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים" שהרי באותה תקופה שבני ישראל היו בשעבוד מצרים לא היה אפשרי על פי דרך הטבע לצאת משם, ולמרות זאת עם ישראל שהיו כשש מאות אלף רגלי לבד מהנשים והטף יצאו משם ברכוש גדול – לכל אחד היה לא פחות מתשעים חמורים טעונים בכסף וזהב – ואפילו ערב רב שהם גויים עלה איתם וראו שכל זה למעלה מהטבע לגמרי, ובשעה שיהודי יתנהג כך מחוץ להגבלת הטבע אזי 'אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים' שמלמעלה ישפיעו עליו שפע שלמעלה מדרך הטבע בכל העניינים.
יהי רצון שנזכה במהרה לגאולה האמיתית והשלימה בבניין בית המקדש ובביאת משיח צדקינו בקרוב ממש.

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי הי"ו מלוד

לע"נ שרה בת מיכאל וציפורה אשת סימון

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*