חכם שלום טטרואשוילי בדברי תורה לפרשת 'דברים'

חכם שלום טטרואשוילי בדברי תורה לפרשת 'דברים'

פרשת דברים

אהבת חינם
נמצאים אנו בשבועות שעם ישראל מדורי דורות עבר צרות צרורות וגם חורבן הבית היה בימים אלה ועיקר הסיבה בגלל שנאת חינם. אחד הדברים שצרכים חיזוק יומי זה אהבת חינם בן בעל ואשתו.
בברית המילה אנו מברכים את אבי הבן כשם שהכנסתו לברית כן תזכה להכניסו לחופה ולמעשים טובים, ולכאורה הדבר אינו מובן, מברכים אותו בתורה זה מובן, לחופה זה מובן, אבל מעשים טובים? למה מברכים אותו אחרי חופה, למה לא לפני? הרבה תשובת נכתבו בדבר, אחד מן התשובות, שהמבחן האמיתי לדעת האם האדם הוא בעל מעשים טובים זה ניתן רק להבחין לאחר החתונה, ולמה? לפני החתונה אין זה אינדיקציה כי אין לך עוד דעה בבית, שלא תמיד מסכימה עימך, עד החתונה האמא תסכים לכל רעיון וגחמה, מה שאין כן הרעייה לא תמיד מסכימה עם מעשיך ומחשבותיך. זה אומר לנו שבחיי הנישואין בן אדם צריך להיות הרבה יותר נדיב, להחמיא, לדעת להתפייס ולא לקחת דברים כמובן מאליו, אבל מניסיון של רבותיי שאם כל בעל ובעל ישיג אותו אין מאושר ממנו בעולם לתת את ההרגשה לאשה שהיא הכי חשובה ביותר בעולם, יותר מכסף חברים זה הכלל.
והכלל הוא כל מי שנותנים לו יחס בוודאי ידע להחזיר יחס, ותדע שכסף לא הפתרון לכל דבר, יכול להיות שפעמים שאדם יוציא את אשתו לטיול ויבזבז אלפים וברגע של מעידה תיפתח את פיה בפניו שהיא שונאת אותו, ואיך יתכן הדבר הרי הוא בזבז עליה אלפים. התשובה היא פשוטה כסף לא מוליד אהבה, וברגע שיש משקעים זה תמיד יצוץ למעלה, אבל ברגע שיש אהבה וההתייחסות לא משנה איפה הטיול, אפילו במקום נידח שאינו ניכר יחשב לה כמו טיול שבחלומות, בגלל היחס וההשתדלות של הבעל.
מסופר על ר' יעקב אדלשטיין רבה של רמת השרון שאשתו הייתה בבית רפואה בימיה האחרונים והוא נותר לבדו בביתו. ביקשו המשפחה לשלוח את הנכדים כדי שיטפלו בו וימלאו את כל צרכיו, אך הוא לא הסכים עמם העדיף להישאר לבד. לבסוף התברר כי בזמן זה כאשר סירב שבני משפחתו ישמשו אותו היה ישן על מזרון על הריצפה בכדי לכאוב את כאבה, ולא רצה שב"ב יראו אותו. עם בעל כזה מתחשב האישה תאהב אותו גם אם הוא לא יקח אותה לחו"ל.
מסופר על רב אחד שפעם אחד נכנס אליו יהודי שנולד לו בן ואמר שיש התלבטות בינו ובין אשתו לגבי שם הילוד, מתוך כמה שמות, מנה את השמות בפני הרב ואמר מה שהרב יבחר כן נעשה. הסתכל הרב על הרשימה ושאל האם ברשמיה הנ"ל ישנו שם שגם אשתך מעוניינת בו, אם כן, השם שאשתך מעוניינת בו זה תהיה הבחירה, ותשמח אותה. התפלא האיש כיצד צידד הרב שדווקא בבחירתו של אשתו היא הבחירה הנכונה. אותו האיש למד מכאן 2 דברים, אחד שהרב יודע גם דברים נסתרים, שאם הבחירה והמעשה שהשני עושה גורם בכך שמחה לצד השני, זה הדבר שצריך לאמץ ולעשות ולהיות אבן דרך בביתם של כל אחד ואחד.
לפעמים אדם מחפש לגרום הנאה לאשתו אבל מתוך אנוכיות לא נותן לה מנוח ושלווה ובסוף מתפלא למה לא נהנה.
….
ידוע ומפורסם הסיפור על רבי אריה לוין, שליווה את אשתו אל הרופא. כשנכנסו לרופא, אמר רבי אריה: 'הרגל של אשתי כואבת לנו' (לנו, לשון רבים, הרגל של אשתו כאבה גם לו). סיפור זה הפך לסמל ומופת לבניית זוגיות למופת. התכונה העולה מסיפור זה היא – 'הזדהות'. רבי אריה כל כך הזדהה עם אשתו, עד שהם הפכו לאחד ממש. שוב לא הייתה כאן עבודה זוגית, כי הם כבר לא היו זוג, אלא "ודבק באשתו, והיו… לאחד"
קורא שאשה במצב רוח לא מעודד, ואומר לה הבעל אני מגיע לבית מוציא אותך מהבית לטיול סוגר את הטלפון וכולי לרשותך.
אימרה בשם הרב הש"ך: אישה שמרגישה שהבעל אכפת לו מימנה היא תוכל להתמודד עם כל הקשים אף למעלה מכוחות הטבע, ומנגד ח"ו תתמוטט. רגשות צריך לאמר להביע ולעשות.
ר' עקיבא גם על כל עניותו לא ביקש עושר וממון אלא רק בשביל לשמח את אשתו. וכמובן שהדברים שנכתבו הם הן עבור הבעל והן האשה, שיחס מוליד יחס.
חכם שלום טטרואשוילי הי"ו מאשדוד
לע"נ דברוה מרי בת ישראל ושרה ציאלה אשת אפרים בוטניאשוילי
יוסף בן רפאל ואסתר טטרואשוילי

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*