הרב פנחס מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'ראה'

הרב פנחס מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'ראה'

פרשת ראה

"ראה אנוכי נותן לפניכם היום".
דרשו על פסוק זה שהקב"ה נותן לעם ישראל 30 יום (לפניכם – ל' פניכם) קודם חודש אלול כדי שיוכלו לחזור בתשובה.
השבת היא שבת מברכין חודש אלול, שהוא חודש התשובה, חודש הרחמים והסליחות, וגם החודש האחרון של השנה. בהתאם לכך כל אחד ואחת צריכים לעשות חשבון נפש על מעשינו ועבודתינו במשך כל השנה האחרונה, ולתקן ולהשלים את כל הדרוש תיקון והשלמה. דבר זה מהווה גם הכנה לקראת השנה החדשה שבאה עלינו לטובה.
דרשו על פסוק זה שהקב"ה נותן לעם ישראל 30 יום (לפניכם – ל' פניכם) קודם חודש אלול כדי שיוכלו לחזור בתשובה.
כידוע, לחודש אלול ישנם מספר ראשי תיבות המסמלים את העבודה הרוחנית של חודש זה. וכל אחד מראשי התיבות והפסוקים מסמלים אופן וסוג מיוחד לעבודת ה' הקשורה לחודש אלול.
האופן הראשון הוא – תשובה. ועניינה בעבודת ה' מרומזת בפסוק "ומל ה' אלוקיך את לבבך ואת לבב זרעך". פסוק זה מסמל ומרמז על מילת הלב, דהיינו יש צורך להסיר את העורלה שמכסה ומסתירה את האהבה הטבעית בין יהודי לקב"ה. וזה ענין התשובה.
לאחר שהאדם מל את אטימות ליבו ופותח את ליבו ונפשו לעבודת ה', מגיע השלב של ירידה לפרטים. ועבודה זו מחולקת לשלושת העמודים שעליהם העולם עומד "תורה, עבודה (עבודה שבלב – זו תפילה), וגמילות חסדים.
העמוד הראשון עליו עומד העולם הוא התורה. ענין לימוד התורה מרומז בפסוק "אנה לידו ושמתי לך", שבו מדובר על ערי מקלט. על התורה נאמר "דברי תורה קולטין", כאשר אדם רוצה להיות מוגן מפגעי העולם והנסיונות וההתמודדויות, אזי התורה היא מהווה מקלט עבורו, כי היא מגינה על האדם מפני היצר הרע.
העמוד השני הוא עמוד העבודה-תפילה, והוא מרומז בפסוק "אני לדודי ודודי לי". תפילה מהותה חיבור והתקשרות בין האדם לבין הקב"ה שמגיעה מתוך אהבת ה'. הקשר הזה מתבטא בפסוק שמציין את החיבור בין האדם "אני" לקב"ה "דודי".
ויש את העמוד השלישי שהוא גמילות חסדים, ועניינו מרומז בפסוק "איש לרעהו ומתנות לאביונים". בחודש אלול על האדם להתחזק בשלושת העמודים של תורה, תפילה וגמילות חסדים, ועליו לתקן את כל הדרוש תיקון בהם. וזו תכלית ומהות העבודה של חודש אלול.
אלא שבכדי שכל הפעולות הללו של התשובה ינחלו הצלחה, צריך גאולה, שחרור מכל המניעים והמעכבים. ראשית נדרשת גאולה מכל הדברים שמפריעים ומבלבלים את האדם בעבודת ה'. יהודי צריך להתייצב שהוא עובד את הקב"ה כבן חורין ובתחושה של גאולה ואין שום ערך לכל המונעים והמעכבים למיניהן.
ומתוך עבודה זו מגיעים לגאולה האמיתית והשלמה. וגם היא מרומזת במילה אלול – "אשירה לה' ויאמרו לאמר". פסוק זה נאמר בשירת הים, שרומזת גם לשירה העתידית שישיר עם ישראל בגאולה האמיתית והשלמה. רגש הגאולה שיהודי חש עוד בימי הגלות האחרונים היא בבחינת הכנה ושער לבוא הגאולה עצמה בקרוב ממש.

(מעובד לפי שיחותיו הקדושות של הרבי מליובאוויטש).
הרב פנחס מוזגרשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*