חכם שלום טטרואשוילי בדברי תורה לפרשת 'ויצא'

חכם שלום טטרואשוילי בדברי תורה לפרשת 'ויצא'

פרשת ויצא

הדרך הבטוחה להגשת כל ישועה
בבית מדרשו של ר' אברהם יפהן עמדה דמותו של הצדיק ומסר שיחת מוסר לתלמידים. המדרש מתאר שרחל אימנו באה ומתחננת לפני יעקב אבינו על עקרותה וטרוניה בפיה, מדוע יעקב אינו מעתיר בתפילה בעבורה, ומדוע אינו בוקע רקיעים בזעקתו, היא מזכירה לו כי אביו יצחק התפלל לנוכח רבקה אשתו וה' נעתר לתפילתו, מדוע אם כן אינו נוהג כמוהו? השיב לה יעקב: לאבי לא היו בנים לפיכך נעתר ה' לתפילתו, ולי יש כבר בנים מלאה אחותך ואין זה בטוח שתפילתי תועיל. אמרה לו רחל: הנה לסבך אברהם היה כבר בן ישמעאל ובכל זאת התפלל על שרה שתלד, אם כן למה לא תנהג כמוהו, אמר לה האם תוכלי לעשות כמעשה של זקנתי, הכניסה צרתה לתוך ביתה והשיאה את הגר לאברהם, אמרה לו רחל אם זה הדבר המעכב קח את בלהה שפחתי אולי אבנה גם אנוכי ממנה, ובאמת כך היה.
נשא הגאון עיניו ותמה מה רוצה יעקב מאשתו האהובה, אין ספק שכבר התפלל עליה העטיר ובכה ולא נענה כיון שהיא עקרה וזקוקה לזכות מיוחדת, כדי לשנות סדרי עולם ותפילה לבד לא די, שהרי הוא עצמו מבורך בבנים, ועל כן יעצה שתקריב קורבן כשרה, שתכניסי צרתך לבתך. וכאן זועקת השאלה כלום וכי רחל לא הקריבה קורבן, הרי מסרה סימנים לאחותה לאה שלא תבוש בליל כלולותיה, נתנה את מקומה ללאה וכי זה לא נחשב כמעשה של שרה? השאלה נפלה כרעם ביום בהיר על בני הישיבה. שבע שנים חיכה ציפה ויחל ליום הגדול להתחתן עם רחל ורחל הלכה ונתנה את הזכות ללאה אחותה, אמר הרב ראש הישיבה, יעקב ראה בעיניו שתפילה לא הועילה ואפילו שערי דמעות ננעלו ורחל עדיין עקרה, ידע שיש רק דרך אחת לפעול מעל הטבע, והיא מידה כנגד מידה, שהקב"ה מנהיג בו את העולם מידה שאדם מודד מודדים לו גם (סוטה ח: מגילה יב:) וכל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים (שבת קנא:) והמעביר על מידותיו מעברים על פשעיו, אבל המעמיד דבריו על הדין ממצאים עמו את הדין, (בבא מציעא ל:).
ועל פי זה יובן יפה, שרה הייתה עקרה שאפילו בית ולד לא היה לה, מה עשתה הביאה את הגר לאברהם וזיכתה את הגר שתלד בן לאברהם, על כן בהנהגת מידה כנגד מידה זכתה אף היא להוליד מעל גידרי הטבע, וכן אמר יעקב לרחל האומנם אין לתאר הקרבה עצומה בה נהגת במוסרך את הסימנים ללאה, אבל זה לא היה למטרת לידה, אלא כדי שלאה לא תתבייש, ואף על פי שזה מעשה נאצל עדיין לא יגרור מידה כנגד מידה לילודה, מקסימום שגם את תינשאי לצדיק, אבל אם את רוצה ללדת את צריכה לפעול ישועה באותו נושא – למסור שפחתך כדי שתלדי.
ממשיך הרב ואומר על פי דברי הגמרא שכל מידותיו של הקב"ה מידה כנגד מידה וזוהי הדרך להשיג כל ישועה הפועל להשיג שלום בין בני זוג יזכה שבביתו ישרה השלום תמיד, המשתדל בפרנסת חברו יראה שמהשמים מכפילים פרנסתו והמלמד את בן חברו תורה יחוש כיצד ליבו ומוחו נפתחים במעיינות החכמה, במקום למצוא דרכים וקיצורים שלא תמיד מצליחים נשתדל תמיד להטיב עם הזולת ובזכות זה תמיד נתברך בשפע שמים ברווחה יחיש גאולתנו ויאמר די לצרותינו.
חכם שלום טטרואשוילי הי"ו מאשדוד
לע"נ שמואל אשר בן גבריאל רחמים ורחל שרה בטוניאשוילי

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*