הרב אלישי זיזוב בדברי תורה ל'סוכות'

הרב אלישי זיזוב בדברי תורה  ל'סוכות'

סוכות

הכרת הטוב והתקווה מעבר לכאב
מעשה באדם עשיר שהיה לו גן גדול ומפואר. יום אחד, החליט להזמין את כל תושבי העיר לבוא ולהתארח בגן שלו. הוא הכין שולחנות עמוסים בכל טוב, פינות ישיבה נוחות ומוזיקה נעימה. כל תושבי העיר הגיעו ונהנו מהאירוח המפואר. אך היה שם אדם אחד שבמקום לשבת ולהנות מהאוכל ומהמוזיקה, הלך והתחיל לבדוק את העצים והפרחים בגן, למד על כל סוגי הצמחים והתפעל מהיופי הטבעי של הגן.
שבת חול המועד סוכות היא זמן מיוחד בו אנו זוכים לשלב בין קדושת השבת לבין שמחת החג. השבת היא זמן של מנוחה והתבוננות פנימית, בעוד שסוכות הוא חג של שמחה והכרת הטוב על כל הטוב שה' נתן לנו. השילוב הזה מזכיר לנו את המשל על האדם שבא לגן המפואר. כמו האדם שבחר להתעמק ביופי הטבעי של הגן, כך גם אנו בשבת חול המועד סוכות מוזמנים להתבונן ולהעמיק ביופי ובקדושה של הזמן המיוחד הזה.
בפרשת השבוע של שבת חול המועד סוכות, אנו קוראים על בקשתו של משה רבנו לראות את כבוד ה'. משה מבקש "הראני נא את כבודך" (שמות ל"ג, י"ח), וה' עונה לו "לא תוכל לראות את פניי כי לא יראני האדם וחי" (שמות ל"ג, כ'). אך ה' כן מראה למשה את אחוריו, דבר שמסמל את ההבנה שאנו יכולים לקבל רק חלקית את גודל כבודו של ה'. כמו משה רבנו, גם אנו מבקשים לראות את כבוד ה' ולהבין את דרכיו, אך אנו יודעים שההבנה שלנו מוגבלת. השבת חול המועד סוכות מזמינה אותנו לשבת בסוכה, להתבונן ולהכיר בטוב ה' ובחסדיו, ולהבין שגם אם לא נוכל לראות את כל התמונה, אנו מוקפים בהשגחה ובאהבה אלוקית.
כמעט שנה חלפה מאז האירועים הקשים שהתרחשו ב-7 לאוקטובר 2023, כאשר מחבלי חמאס וקבוצות טרור חמושות נוספות תקפו את ישראל. התקפה זו, שבה שוגרו אלפי רקטות לעבר ישראל ופלשו לתוך שטחה, גרמה למאות הרוגים ופצועים ולחטיפת אזרחים רבים לעזה. האירועים התרחשו במהלך חג שמחת תורה והותירו את ישראל במצב של הלם וכאב עמוק.
עכשיו, כשאנו מתקרבים לשנה מאז אותו יום קשה, אנו נזכרים שוב בשבריריות של החיים ובחשיבות ההכרת הטוב על כל רגע של שלווה וביטחון. בעיצומם של ימים קשים אלו, למדנו מחדש את ערכה של הקהילה ואת החשיבות של הערבות ההדדית. רגעים כאלה מחדדים בנו את הצורך להעריך את השלווה ואת הרגעים הקטנים של הטוב שאנו חווים בחיים. גם כשאנו עומדים מול אתגרים ואיומים, עלינו למצוא את הכוחות הפנימיים להתחזק ולהמשיך הלאה.
כיצד נוכל לטפח תחושות של אושר וסיפוק, במיוחד לאחר תקופות של קושי ומשבר?
מחקר שנערך על ידי ד"ר רוברט א. אמרס מאוניברסיטת קליפורניה וד"ר מייקל א. מק'קולו מאוניברסיטת מיאמי מצא כי אנשים שמקדישים זמן להתבוננות פנימית ולהכרת הטוב חווים רמות גבוהות יותר של אושר וסיפוק בחיים. המחקר מצא כי התבוננות פנימית והכרת הטוב תורמות לשיפור הבריאות הנפשית והפיזית, ומחזקות את הקשרים החברתיים. שבת חול המועד סוכות היא הזדמנות מצוינת ליישם את הממצאים הללו בחיינו. בזמן שאנו יושבים בסוכה ומתבוננים בטוב ה' ובחסדיו, אנו יכולים לחוות את השמחה והכרת הטוב בצורה עמוקה ומשמעותית יותר.
לדוגמה, במחקר זה, המשתתפים התבקשו לכתוב יומן הכרת הטוב במשך שמונה שבועות, בו הם רשמו שלושה דברים טובים שקרו להם בכל יום. התוצאות הראו כי המשתתפים שכתבו יומן הכרת הטוב דיווחו על רמות גבוהות יותר של אושר וסיפוק בחיים בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא כתבה יומן כזה. בנוסף, הם חוו שיפור בבריאות הנפשית והפיזית, כולל ירידה ברמות הלחץ והחרדה. תוצאות אלו מדגישות את החשיבות של הכרת הטוב והשמחה בחיינו, במיוחד בזמנים מיוחדים כמו שבת חול המועד סוכות.
שבת חול המועד סוכות היא הזדמנות מיוחדת לשלב בין המנוחה והקדושה של השבת לבין השמחה וההודיה של חג הסוכות. כמו האדם שבא לגן המפואר ובחר להתעמק ביופי הטבעי, כך גם אנו מוזמנים להתבונן ולהעמיק ביופי ובקדושה של הזמן המיוחד הזה, ולהכיר בטוב ה' ובחסדיו עלינו. המחקר הפסיכולוגי והדוגמאות המעשיות מזכירים לנו את החשיבות של הכרת הטוב והשמחה, ואת הכוח של הקהילה והאהבה.
האירועים הקשים בשביעי באוקטובר חידדו בנו את הצורך להכיר בטוב ה' ולחזק את הקשרים בין אדם לרעהו, במיוחד בזמנים בהם אנו חווים אי-ודאות. השבת חול המועד סוכות היא הזדמנות עבורנו לקחת רגע של נשימה ולהתבונן פנימה, להכיר בטוב שעדיין קיים, ולחגוג את הכוח של הרוח האנושית ולהמשיך קדימה.
שבת שלום וחג סוכות שמח, הרב אלישי זיזוב פרנקפורט גרמניה.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*