פרשת כי תצא
פרשתנו פותחת בפסוק: "כי תצא למלחמה על אויביך ונתנו ה' אלהיך בידך ושבית שביו". הזוהר הקדוש, מגלה לנו שאין זו רק מלחמה של בשר ודם, אלא זוהי המלחמה העיקרית של כל אדם: מלחמה מול היצר הרע.
האור החיים הקדוש מסביר את הפסוק כך: "כי תצא" – בלשון יחיד, כי זוהי מלחמה אישית של כל אחד ואחת. כל נשמה שיורדת לעולם הזה, יוצאת לקרב פרטי נגד היצר שלה, ועל כן האחריות היא על כל אדם בפני עצמו. "על אויביך" – בלשון רבים, מכיוון שהיצר הרע, למרות שהוא אחד, הוא מתגלה בפנים רבות ובפיתויים שונים כדי להכשיל את האדם. הוא נקרא ה"אויב הידוע", ואם נהיה רפויים במלחמה נגדו, הוא עלול לשלוט בנו. לכן, עלינו להיות חזקים ונחושים. "ושבית שביו" – ולא "ושבית אותו", כי אי אפשר לשבות את היצר הרע עצמו – הוא לא גוף. אלא, אנחנו שובים בחזרה את הנשמות ואת הכוחות הטובים שאותם היצר הצליח לפתות ולשעבד. המטרה היא להחזיר לעצמנו את מה שנלקח. והתורה מבטיחה לנו שהקב"ה ייתן לנו את הכוח לנצח במלחמה הזו.
הרב יצחק זילברשטיין שליט"א סיפר מעשה מדהים שארע עם הרב יעקב יוסף הרמן זצ"ל שכונה ה"חפץ חיים של אמריקה". הרב הרמן הילווה סכום נכבד של 5,000 דולר לאדם מסוים. באותה תקופה, סכום זה היה שווה לדירה שלמה בת ארבעה חדרים בבני ברק. אולם, כשהגיע מועד הפירעון, הלווה לא החזיר את הכסף. הרב הרמן החליט לפנות לגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל כדי להתייעץ עמו מה לעשות עם הלווה שלא השיב את חובו. בתחילה, הרב אברמסקי סירב לעסוק בעניין, שכן הוא כבר עלה לארץ ישראל, ומסיבותיו הוא לא רצה לפרסם פסקי הלכה בארץ. אולם, כאשר הרב הרמן ציין שנולד בסלוצק, העיירה בה כיהן הרב אברמסקי כרב וכאב"ד, והדגיש כי הוא ממשיך לראות בו את מורו ורבו, הסכים הרב אברמסקי לדון בשאלה.
כששמע את המקרה, השיב הרב אברמסקי לרב הרמן כי הוא מזהה כאן פעולה מיוחדת של היצר הרע. לדבריו, היצר הרע ניסה במשך זמן רב להכשיל את הרב הרמן ללא הצלחה. בכל הניסיונות שהציב בפניו, הרב הרמן הפגין עוצמה ונחישות, והוכיח כי אינו חושש מהיצר הרע אלא בוטח באלוקים חיים. היצר ניסה להפילו בכל הקשיים והאתגרים הרבים הניצבים בפני יהודים באמריקה, אך הרב הרמן עמד איתן. הוא ניסה להסיט אותו מדרך החינוך המקובלת מדור לדור, ולשכנעו לחנך את ילדיו אחרת, אך הרב הרמן לא השתכנע. אבל היצר הרע, מצדו, אינו מרים ידיים. הוא ממשיך לחפש דרכים שונות להכשיל את האדם. הדרך שעמדה בפניו כעת הייתה לגרום ללווה לא להחזיר את הכסף בזמן שנקבע. היצר יודע שבענייני ממון, במיוחד בסכומים גדולים כאלה, ועל אחת כמה וכמה כשהחובה להחזיר את הכסף ברורה לחלוטין, רק יחידי סגולה מסוגלים לשמור על איפוק ולא לכעוס על הזולת. וכך, דרך המצב הזה, היצר הרע רצה להכשיל גם את הרב הרמן, ולהביא אותו למצב שבו יכעס על הלווה ויגיע למעשים שלא עשה מעודו. "כך אני מאבחן את המצב אליו נקלעת", אמר הרב אברמסקי לרב הרמן.
ומה עשה הרב הרמן כששמע את הדברים? לא יאמן! הוא וויתר על ההלוואה, הוציא אותה מליבו, ולא רצה לחשוב עליה יותר! הוא הבין שאם זו עוד ניסיון של היצר הרע להפילו בפח ובמוקש, הוא לא יספק לו את מבוקשו ולא יניח לו להתגבר עליו. לכן, הדרך היחידה הייתה… לוותר על ההלוואה בסך 5,000 הדולרים ולא להתחשב בה.! נדמה שמעטים בדורנו היו מסוגלים לנהוג כמעשהו של הרב הרמן, ולא בכדי זכה איש זה למה שלא זכו רבים אחרים.
המסר מסיפור זה מתחדד עוד יותר כשמבינים שהוא קשור גם אלינו, לאורחות חיינו. לפעמים אדם מגיע לניסיון קשה במיוחד, למבוי סתום, וכביכול אינו מוצא דרך להיחלץ ממנו. זה עלול לקרות לא רק כאשר מישהו אינו מחזיר הלוואה בסדר גודל של דירה, אלא גם במקרים רבים אחרים. "עד עכשיו," אומר האדם לעצמו, "התגברתי על היצר הרע, והשתדלתי להרחיקו ממני ונקטתי לשם כך בכל דרך אפשרית. אבל כאשר מתרגש עליי ניסיון כל כך קשה, וכביכול בלתי עביר, הרי שמעתה ואילך אינני מחויב עוד להתגבר על עצמי." עד כאן דברי היצר הרע. ובדיוק לנקודה זו כיוון הגר"י אברמסקי בדבריו, וחיזק את הרב הרמן להמשיך ולעמוד על המשמר, גם בניסיון הקשה מאוד הניצב בפניו כעת.
יהי רצון שנזכה לגאולה האמיתית והשלימה בבניין בית המקדש ובביאת משיח צדקינו בקרוב ממש.
התמ' סימון ג'אנאשוילי הי"ו מלוד

