פרשת האזינו
האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי.
שימו לב חבריי, איך הכל קשור לשפה. אם תרצה להכיר את פלוני שמעולם לא ראית ולא שמעת, להבין את כל עולמו תוך זמן קצרצר, במה הוא אוחז, תקשיב לשפה הוא דובר ולשאלות שהוא שואל. השפה, היא הביטוי לעולמך הפנימי, והשאלות הם כלי האמונה. משה רבינו הביא לנו לשון המייצגת מהות ומציאות, כח ופועל, סיבה בעיה ופתרון בכל מילה ומילה. כלומר, הבעיה שלך בחיים, היא גם הפתרון, רק שצריך להלביש אותה בתבנית תודעתית חדשה. אחד הבעיות הקשות ברצון לשינוי הוא, להבין למה דווקא המחשבות הללו באות אליו ואיך הוא אמור להתמודד ולסלק אותם.
לדוגמא: המילה, חטא. הבעיה: האדם חטא כלפי המטרה. הסיבה: האדם החטיא את המטרה. הפתרון: לחטא את המטרה. האיזון הפנימי, המשמעות לחייך, הרצונות שלך, התודעה שלך, הכל מתאזן כשהאדם מתחיל לעשות את מה שנכון ולא את מה שאני חושב או רוצה. זה קורה, כשהאדם מתחיל לפעול מתוך המשמעות שהוגדרה לנו כיהודים. הבעיה כמו תמיד, שאנחנו מבקשים לרקוד על שתי חתונות, מסרבים להתפתח, מפסיקים לשאול את השאלות הנכונות ולא חיים בדרך בה אנחנו מבינים, שאנחנו לא מבינים כלום.
בבית הכנסת אתה צדיק, בעסק אתה חכם (רמאי), בבית אתה יצירתי, ובחברה אתה פוליטיקאי, ועם ה׳ אתה מכנה משותף של כל הנ״ל, כי מעשי ידיך יכוננוך ולא ניתן לברוח מכך. השאלה היא, האם אנחנו רוצים באמת את האמת, כי קרוב ה׳ לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו, באמת.
חברים, משה רבינו ידע עם מי יש לו עסק. הוא ידע בדיוק עם איזה עם תהפוכות הוא מתמודד ולכן העמיד להם שפה שתדע ליצור את האיזון הנכון בין השמים והארץ, בין התענוגים והרצונות, בין הגשמיות לרוחניות, בין המופשט למוחשי.
בהסתכלות ראשונית, כל הפרשה נראית די מפחידה לקריאה. המון דברי תוכחה. אבל, בפנימיות, מטר של ברכות. אבל, גם לפי הפשט, התוכחה נאמרת מתוך שירה וזאת כדי לדבר אל הנשמה שלך ולא אל השכל. במבנה הרוחני של האדם דיבור קשור לנפש, תפילה לרוח, שיר לנשמה, ניגון לחיה וריקוד ליחידה.
ראש קהילת יהדות גיאורגיה, הרב חכם רפאל זי״ע נלב״ע, היה מעביר שיעורים ודא״ח מבוקר עד ליל. אחד הדברים המדהימים שכבשו את ליבם של כל באי הקהילה היה, שכל דברי התורה וכל ההסברים, וכל הפירושים היו מלווים בשירה ומנגינה ולכן המסר חדר לעמקים ולרבדים שבאופן אחר לא היו חודרים. זה כח של שירה. היתה לו החכמה, הבינה והדעת להתאים זאת לקהל היעד וזאת דוגמא מובהקת לגדולה מהי.
חברים, אנחנו לקראת שינוי חברתי בלתי נתפס בשכל אנושי, לכל מי ששואף ליצור משמעות נצחית לחייו, מאחר והעבודה הולכת להיות כיצד מאירים את החושך ולא כיצד מסלקים את חושך. לזה אנחנו חייבים מדריך. אנחנו חייבים לוודא שאין לנו עסק עם שרלטנים, כי הגבול הוא דק. נסיון החיים יכול ללמד כי באמת ארור האיש אשר יבטח באדם.
אתה חייב להתחבר לפנימיות התורה, להבין למה, כדי שיתאפשר לך להצמיח כנפיים ולהפוך אותך לטיפוס עצמאי.וזאת בדיוק מטרתה של תורת החסידות ובפרט תורת חב״ד כדרך חיים, הבאה לעשות סדר בחיים, למי שמחפש משמעות לחיים.
את זה המדע לא יכול לספק. המדע לא בא לתת לך הוראה לחיים. המדע במקרה הטוב יכול לאשש את הנחות יסוד ותו לא. אנחנו לא יכולים להמשיך בדרך החיים הדמוקרטית בה חוקים נוצרים מהחיים, אלא לפעול מתוך חוקים שיוצרים חיים בחברה הטרוגנית. אלו הם בדיוק חוקי ההלכה היהודית. יש כאן אנשים רעים מאד המראים את ההלכה כפגאניים, כפרמטיביים, כלא מעודכנים וכו.. זה פשוט שקר ומרמה. אין מערכת חוקים המאזנת בין צרכי הכלל והפרט, בין התודעה והחושים, בין האונה הימנית לשמאלית ובין החושים למציאות ,כחברה בריאה, כחוקי התורה ואני מוכן לקיים דיון עם כל מאן דבעי בנושא.
זה פשוט נסיונות של אנשי ערב רב להכניס לתודעה של אנשים תמימים כי הדמוקרטיה היא החופש האמיתי ועליה עלינו למסור את נפשנו. אני מרחם על הגוים שאין להם מדריך אמיתי לאיזון פנימי. אבל ליהודי? יש כאן ציר רשע שחייב למגר אותו.
הבעיה יותר חמורה, כי אחוז לא קטן כלל, כאלו הטוענים לכתר של ״מחזיקי הדת״, אשר מתנהגים כלא יהודים, משניאים את העם עליהם וגם אם מישהו רוצה להתקרב, הם יוצרים את כל הסיבות האפשריות לחסל אותו. והכל נובע מבורות. לא מעודף חכמה. לכן מעדיפים אנשי האליטה והחכמות החיצוניות לדבוק בחילוניותם עדי כי יבוא להם גואל שידבר גם בשפתם, גם אם הם נוהגים כערב רב או כעמלק. זאת מציאות ואסור להתעלם ממנה, אלא לכוון ולהדריך.
המנהיג שהגדיל לעשות זאת ולשמש לנו כדוגמא כיצד לנהוג כיהודי בדור נבוך, היה ללא ספק הרבי מלובביץ. הנה דוגמא לדרך ארץ למי ששואף לחיים של משמעות. כשיהודי פוגש יהודי והשניים פועלים בכל עניין שהוא, צריך לצאת מזה טובה גם ליהודי אחר. כלומר, זה לא רק מה יצא לך ולחברך, אלא גם למישהו אחר שלא בתמונה כלל.
להיות עפר ואפר, זה אומר להיות הכל מחד ולהיות כלום, מאידך. זה היהודי. להיות פלאי מחד ולהיות טבעי כמקשה אחת.
לכן, כדי ליצור מצב שאתה יודע לחיות את כל הרגע בהווה למען עתיד טוב יותר, עליך להשתנות ולהתפתח רוחנית, ולפתח כישורים חדשים בהם אתה מצליח לאזן בין הרוח לחומר, ולא חי במצב של תוהו. אחרת חוסר האיזון הזה, יכול להעביר אדם על דעתו. כי הדואליות הזו הקיימת בתוכנו, מחייבת איזון. השינוי הזה מתחיל דרך האוזן, דרך יכולת השמיעה וחודר עד לעמקי נשמתנו, למען נוכל באמת להיות אנשים שמחים.
כי אם אתה באמת שמח, אתה בשלווה פנימית המעניקה לך את כל התענוג והרצון לעשות את מה שאתה עושה עכשיו, באופן הכי טוב מתוך כללי המוסר והערכים של התורה, ולא מתוך הכללים שלי, חלילה. לכן, שמיעה אמיתית הינה מהלך פנימי עמוק לחיבור בין התודעה והרגש, המעוררת התבוננות לצורך הפנמה.
הלב לעומת השכל, מסוגל לשאת 2 הפכים ולאזן. השכל לעומתו, לא מסוגל לשאת שתי הפכים וחייב להכריע. ולכן חייבים לעבוד על מידותינו, כי הקב״ה שוכן ומתגלה בלב הפנימי של האדם שזה החיבור בין החכמה והבינה ולכן כותב דוד המלך ״ לב טהור ברא לי אלוקים ורוח נכון חדש בקרבי״.
חברים, טהרה וקדושה פנימיים באים מתוך אכילת מזון כשרֿ, קיום מצוות מתוך כוונה ומתוך יצירת משמעות נצחית, שהכל יהיה באמת למען שמו יתברך וזה לא משימה לחובבנים. כי אם אתה באמת מאמין כי אין רע יורד מלמעלה, אזי רע הוא ביטוי לרצון העצמי שלך, להשקפת עולם קלוקלת של האדם.
אז ממה נפשך?? קח עוד מצווה אחת אבל תעשה אותה מתוך כוונה. ואם אתה שואל איך, ספריית חב״ד תעניק לך את הפרספקטיבה על מי אתה, מה אתה עושה כאן ואיך אתה אמור לחיות כאן.
חברים, האמונה היהודית מאפשרת הכל. ולכן היא כל כך עצמתית מחד, וכל כך מסוכנת, מאידך. ליצור חיים של משמעות זה חתימה על ויתור התענוגים והרצונות העצמיים שלך, בכדי להכנס למעגל חיים נצחי. ולכל מי ששואל מי הוא זה מלך הכבוד, זה אותו אחד שהגיע למעלה בה הוא מכיר וחי את המשמעות הנצחית המהווה אותו, בכך שיצר דירה לקב״ה בעולם החומרי, בכח ופועל, בכל היכולות והכישורים האפשריים, בכל דבר ועניין כאן בעולם.
כי יש חוקים הנוצרים מהחיים (דמוקרטיה, דיקטטורה וכו) אבל יש חוקים שיוצרים חיים. אלו הם חוקי התורה. ואשרי מי שבא ותלמודו בידו.
ר' דוד בוטראשוילי הי"ו מאשדוד

