פרשת כי תצא
"כִּי עָשְׂתָה נְבָלָה בְּיִשְׂרָאֵל"…
ישנה תופעה מכוערת אחת, די נפוצה, שצריך לתת עליה את הדעת, כי נראית היא קלה, אך חמורה היא מאוד, והעונש עליה כבד, ונענשים עליו כלל ישראל ולא רק החוטא. והוא עון "ניבול פה".
במסכת שבת (לג, א) כתוב: בַּעֲוֹן נַבְלוּת פֶּה צָרוֹת רַבּוֹת וּגְזֵרוֹת קָשׁוֹת מִתְחַדְּשׁוֹת! וּבַחוּרֵי שׂוֹנְאֵי יִשְׂרָאֵל מֵתִים!!! יְתוֹמִים וְאַלְמָנוֹת צוֹעֲקִין וְאֵינָן נַעֲנִין!!! שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה ט, טז): "עַל כֵּן עַל בַּחוּרָיו לֹא יִשְׂמַח ה', וְאֶת יְתֹמָיו וְאֶת אַלְמְנֹתָיו לֹא יְרַחֵם, כִּי כֻלּוֹ חָנֵף וּמֵרַע וְכָל פֶּה דֹּבֵר נְבָלָה, בְּכָל זֹאת לֹא שָׁב אַפּוֹ וְעוֹד יָדוֹ נְטוּיָה". מַאי "וְעוֹד יָדוֹ נְטוּיָה"? אָמַר רַב חָנַן בַּר רַבָּא: הַכֹּל יוֹדְעִין כַּלָּה לָמָּה נִכְנְסָה לַחֻפָּה, אֶלָּא כָּל הַמְנַבֵּל פִּיו – אֲפִלּוּ חוֹתְמִין עָלָיו גְּזַר דִּין שֶׁל שִׁבְעִים שָׁנָה לְטוֹבָה, הוֹפְכִין עָלָיו לְרָעָה. אָמַר רָבָּה בַּר שִׁילָא אָמַר רַב חִסְדָּא: כָּל הַמְנַבֵּל אֶת פִּיו, מַעֲמִיקִין לוֹ גֵּיהִנָּם, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי כב, יד): "שׁוּחָה עֲמֻקָּה פִּי זָרוֹת". רַב נַחְמָן בַּר יִצְחָק אָמַר: אַף שׁוֹמֵעַ וְשׁוֹתֵק, שֶׁנֶּאֱמַר (שם): "זְעוּם ה' יִפּוֹל שָׁם". עד כאן הגמרא.
וכתב הרב "פלא יועץ": "הֵן בְּעָוֹן, חֵטְא זֶה מָצוּי בֵּין הַנְּבָלִים, כִּי נְבָלִים הֵם וּנְבָלָה יְדַבֵּרוּ. וְהַשּׁוֹמֵעַ יִצְחַק לָהֶם, בִּמְקוֹם שֶׁהָיָה לוֹ לִמְחוֹת בְּיָדָם. אוֹי לָהֶם מִיּוֹם הַדִּין".
מעשה נורא שכתב הרב "פלא יועץ"
וכתב עוד הרב "פלא יועץ" מעשה נורא, שראוי לכל אדם לדעתו, ולספרו לאחרים, אולי יזכה להציל עצמו ואחרים, וזו לשונו: מַעֲשֶׂה שֶׁאֵרַע בְּיָמֵינוּ בְּאִישׁ אֶחָד שֶׁהָיָה בַּדְחָן, וְהָיָה מַרְבֶּה בִּשְׂחוֹק וְקַלּוּת רֹאשׁ בְּשִׂמְחַת מְרֵעִים, וְהָיָה מְדַבֵּר נַבְלוּת הַפֶּה וְכַדּוֹמֶה, מִדְּבָרִים הַגּוֹרְמִים שְׂחוֹק וְקַלּוּת רֹאשׁ וְשִׂמְחָה לְרֵיקִים וּפוֹחֲזִים. וַיְהִי הַיּוֹם כַּאֲשֶׁר קָרַב קִצּוֹ, וְהָיָה שְׁכִיב מֵרַע וּמִתְעַלֵּף כַּמָּה יָמִים, וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה פָּתַח אֶת עֵינָיו כִּבְרָקִים, וְעָמַד וְהִתְחִיל לִזְעֹק מָרָה: "אוֹי וַי, אוֹי וַי, מַה בָּא עָלָיו", וְהָעוֹמְדִים עָלָיו רָעֲדָה אֲחָזָתַם. וְהִתְחִיל לוֹמַר לָהֶם: "הֲלֹא תִּרְאוּ דְּמוּת אֲנָשִׁים שְׁחוֹרִים וְצוּרוֹת מְשֻׁנּוֹת, שֶׁמַּרְאִים לוֹ נֹאדוֹת נְפוּחִים מְלֵאִים אֵשׁ לְהָרִיק לְתוֹךְ פִּיו, וְשַׁלְשְׁלָאוֹת שֶׁל בַּרְזֶל, וְכָהֵנָּה דִּינִים קָשִׁים מְכִינִים לוֹ עַל אֲשֶׁר הִרְבָּה שְׂחוֹק וְקַלּוּת רֹאשׁ וְדִבְרֵי נַבְלוּת", וְהָיָה צוֹעֵק צְעָקָה גְּדוֹלָה וּמָרָה. וַיְהִי הַיּוֹם וַיִּוָּדַע הַדָּבָר בְּתוֹךְ הָעִיר, וְהָיוּ מַרְבִּים הָעָם לָבֹא, וּלְכֻלָּם הָיָה מַגִּיד כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּקוֹל צְעָקָה גְּדוֹלָה, וּכְשֶׁהָיָה נִכְנָס אִישׁ שֶׁעָשָׂה כְּמַעֲשֵׂהוּ, הָיָה אוֹמֵר לוֹ: גַּם אַתָּה כָּמוֹנִי עָשִׁיתָ, גַּם עָלֶיךָ יַעֲבֹר כּוֹס! וּכְשֶׁהָיָה נִכְנָס מִי שֶׁרָאָה וְשָׁתַק וְצָחַק, הָיָה אוֹמֵר לוֹ: "זָכוּר אַתָּה בְּיוֹם פְּלוֹנִי, שֶׁשָּׁמַעְתָּ אוֹתִי דוֹבֵר נְבָלָה וְלֵצָנוּת? וּבִמְקוֹם שֶׁהָיָה לְךָ לְהַכּוֹת בְּסַנְדָּל עַל פָּנַי, שָׁתַקְתָּ וְצָחַקְתָּ! גַּם עָלֶיךָ יַעֲבֹר כּוֹס כָּזֶה"!!! וְהָיָה צוֹעֵק מָרָה, וּמַגִּיד הַדִּינִים קָשִׁים שֶׁהָיוּ מַרְאִים לוֹ. וְנִמְשָׁךְ בָּזֶה שְׁלֹשָׁה יָמִים וּשְׁלֹשָׁה לֵילוֹת, עַד שֶׁלְּבַסּוֹף הִנִּיחַ יָדָיו לְתוֹךְ פִּיו, וּפָעַר פִּיו לִבְלִי חֹק וְהָיָה צוֹעֵק: "הַשְׁלִיכוּ הַשְׁלִיכוּ אֵשׁ", וּמִתּוֹךְ כָּךְ יָצְאָה נִשְׁמָתוֹ, וְנִתְעוֹרְרוּ כָּל הָעָם בִּתְשׁוּבָה. לָזֹאת יֶחֱרַד כָּל לֵב. עד כאן לשונו.
והוסיף עוד הרב, שבכלל איסור נבלות הפה הוא גם השירים של הגוים, שכל דבריהם הם דברי עגבים ונבלות הפה, והם מטמאים את הפה ונעשה הפה כמו חתיכת נבילה, ואיך אחר כך יבוא לשרת את ה' בכלי מטונף מלא צואה? איך יבוא להתפלל או לברך או ללמוד תורה עם פה ששר שירי נבלות? על זה נאמר (תהלים נ, טז): "ולרשע אמר אלקים: מה לך לספר חוקי?", חס ושלום. לכן מי ששומר נפשו ירחק מהם ומשמיעתם, כי פגיעתם רעה. ומי שהוא "שומר פיו ולשונו", ומי "אשר במושב לצים לא ישב", הריהו "שומר מצרות נפשו" (משלי כא, כג). ועל כל פנים יזהר שלא ישתוק, ויוכיח את המנבל פיו. עד כאן דבריו.
לכן קורא יקר, קח את הדברים לתשומת לבך, והזהר מלהוציא מפיך דברי גנאי, דיבורים מכוערים שאינם ראויים לנפש היקרה והעדינה של היהודי. והיזהר מלשבת בקרב "חברים" המדברים כן, אלא אם כן תוכל להוכיח אותם ולהציל אותם גם מעוון חמור זה. כמו כן הצל עצמך מלשמוע שירי גוים (או "יהודים" ששרים כמו גוים…). ו"ישמע חכם ויוסף לקח". שבת שלום.
הרב מאיר מושיאשוילי הי"ו מאשדוד