שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'קרח'

שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'קרח'

פרשת קרח

 

אחרי שקורח ועדתו עוררו מחלוקת על כהונת אהרון ציווה הקב"ה שנשיאי השבטים יניחו את מטותיהם באוהל מועד, וכך הוכח חד-משמעית במי בחר ה': "וַיְהִי מִמָּחֳרָת… וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי, וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים" (במדבר יז,כג). השקדים, שהם פירות הממהרים לצמוח, אימתו את הבחירה באהרון. הצמיחה המהירה של השקדים מופיעה גם בהקשר שלילי, כפי שנאמר בדברי ירמיהו: "וָאֹמַר מַקֵּל שָׁקֵד אֲנִי רֹאֶה… וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי הֵיטַבְתָּ לִרְאוֹת  כִּי שֹׁקֵד אֲנִי עַל דְּבָרִי לַעֲשֹׂתוֹ" (ירמיה א,יא-יב). שם השקד מנבא פורענות הממהרת לבוא. איך השקד מופיע אצלנו כמאמת הכהונה ואצל ירמיהו כמבשר הפורענות?

קורח ערער על מעמדם של אהרון ובניו הכוהנים, העוסקים בעיקר בשירות במשכן. לצד זה יש לכוהנים עוד תפקיד – לברך את עם ישראל. בתורת החסידות מבואר ההבדל בין תפילה לברכה, שתפילה היא פנייה של האדם ממקומו הנמוך כלפי מעלה, בעוד ברכה משמעותה הרעפת שפע מלמעלה למטה. לכן התפילה יכולה לדרוש זמן רב, כי האדם צריך לעלות מלמטה ולהביא את תפילתו אל המקום הנכון, ולפעמים התפילה עושה מחצה בלבד. לעומת זה, הברכה יכולה להינתן מייד, כי המברך כבר עומד במעמד רוחני גבוה, ומשם הוא מוריד למטה את השפע. ואולם גם בברכה ייתכן שהיא תתעכב, אך ברכת כוהנים מתגשמת במהירות ובזריזות.

השפע השופע מלמעלה צריך לעבור את 'סדר ההשתלשלות' הרוחני, ובכל מדריגה ומדריגה יש 'דין ומשפט' אם אכן ראוי שהשפע הזה יירד למטה. וזו מעלתה המיוחדת של ברכת כוהנים, היורדת למטה כפי שהיא במקורה העליון, ובמהירות ובזריזות. הסיבה לכך היא בזכות אהרון הכוהן, איש החסד (וכך בניו אחריו, שגם עניינם הרוחני הוא חסד). השפע השופע דרך מידת החסד מאופיין בנביעה של נתינה רצופה ותמידית. לכן נוסח ברכת כוהנים הוא "יברכך… וישמרך", ופירשו חז"ל (במדבר רבה יא,ה): "יברכך בממון וישמרך מן המזיקין". כי כשהברכה באה מהקב"ה עצמו, היא מגיעה עד ממונו של היהודי, וגם במקום שיש בו מזיקים הברכה פועלת שתהיה שמירה.

זה כוחה הגדול של ברכת הכוהנים, שהיא הופכת את השלילי לחיובי ומביאה לידי יתרון האור מן החושך. עניין זה בא לידי ביטוי בשקדים, אף שהם מוזכרים אצל ירמיהו בהקשר שלילי, כדי להראות שגם במצב שלילי, שבו יש 'מזיקים', אפשר להישמר מפניהם, ואף להפוך אותם למיטיבים. כך גם מחלוקת קורח, שביקשה לפגוע באהרון ובניו, גרמה בסופו של דבר לחיזוק מעמדם. בזכותה פרח מטה אהרון וביטא את כוחה של כהונת אהרון ובניו, וזו יצאה מחוזקת יותר משהייתה קודם לכן, בבחינת "יתרון האור מן החושך". (תורת מנחם)

 

באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*