הרב יצחק מוזגרשוילי הלכות לחג השבועות שחל במוצ"ש

הרב יצחק מוזגרשוילי הלכות לחג השבועות שחל במוצ"ש

א. חג השבועות הוא אחד משלושת הרגלים והוא חג מתן תורה.

ב. השנה חל חג השבועות במוצש"ק ולכן בתפילת העמידה של החג צריך לומר ותודיענו כמובא במחזורים.

ג. לאחר צאת השבת תאמר האישה ברוך המבדיל בין קודש לקודש ואחרי כן תדליק נרות לכבוד יו"ט ותברך שתי ברכות א- להדליק נר של יו"ט, ב- שהחיינו כפי מנהג אמותינו.

ד. סדר הקידוש במוצש"ק ליל חג השבועות י-ק-נ-ה-ז, ראשית ברכת הגפן על היין, שנית ברכת הקדוש (מקדש ישראל והזמנים), שלישית בורא מאורי האש (על הנרות שהאשה הדליקה) וא"צ לחברם, רביעית ברכת הבדלה (המבדיל בין קודש לקודש), חמישית ברכת הזמן (שהחיינו וכו')

ה. כמו בכל חג ויו"ט אסור לעשות מלאכות כשם שאסור בשבת, חוץ ממלאכת אוכל נפש לצורך יו"ט שמותר, ולכן אסור להדליק ולכבות חשמל ומוצריו, וצריך להשאיר נר דולק מערב שבת שידלק עד צאת השבת, ושממנו יהיה מותר להדליק את הכיריים שבגז ואת הגפרור יניח על השיש או על צלחת ויתכבה מאליו.

ו. וכן אין לכבות את הלהבות ואין להנמיך את גודל הלהבות כי גם זה נחשב כיבוי. ויש מתירים למלא פינג'אן מים ולהרתיחו על האש שיגלוש ויכבה הגז. וכשהוא כבוי מותר להזיז הכפתור שלא יהיה דליפת גז, וזאת בתנאי שישתמש במים שבפינג'אן לשתיה וכד', שזה נחשב לצורך אוכל נפש.

ז. כאמור מותר לבשל ביו"ט לצורך יו"ט בלבד, ובתנאי שידליק מאש דולקת כאמור לעיל. ואין לבשל כמויות גדולות ביו"ט כדי שישאר לצורך מוצאי יו"ט.

ח. נוהגים להיות ערים כל הלילה בליל חג השבועות לעסוק בתורה. ועיקר התלמוד יהיה בתורה שבעל פה וכפי שמסודר בתיקון ליל שבועות.

ט. הנעורים כל הלילה צריכים ליטול ידיהם בבוקר כמו בכל בוקר, אבל לא יברכו על נטילת ידיים. ומנהגינו לברך כל ברכות השחר וגם ברכות התורה אחרי עלות השחר. ומי שישן יכול לברך ברכות התורה אחרי חצות.

י. נוהגים לאכול מאכלי חלב בבוקר חג השבועות.

יא. כידוע כי ביו"ט אין מכשירים כלים. והיות ויש בעיה להשתמש בתנור ביו"ט גם ע"י שעון שבת כי צריך ליזהר שלא להעלות ולהוריד דרגות החום כי זה נקרא מבעיר ומכבה. ולכן רצוי שלא להשתמש בתנור ביו"ט, אלא לאפות החלבי בערב לפני שבת.

יב. ואפשר להכין מאכלים חלבים גם כן מלמעלה על הגז ואין בזה שום בעיה.

יג.  לא יתמלא ממאכלי החלב בבוקר, כי יש מצוה לאכול ביום חג השבועות מאכלי בשר. אז צריך ליזהר שלא יבואו לידי איסור בשר בחלב. ולפי מנהגינו להמתין שעה אחרי אכילת חלבי לבשרי, וגם לשטוף ולקנח הפה ואח"כ אפשר לאכול בשרי. ועכ"פ במשך היום יאכלו בשר וישתו רביעית יין חוץ מהקידוש משום שמחת יום טוב.

יד. נוהגם שלא אומרים תחנון עד י"ב סיון.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*