הרב מאיר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת עקב

הרב מאיר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת עקב

"כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ: רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי, אֵיכָה אוּכַל לְהוֹרִישָׁם? לֹא תִירָא מֵהֶם! זָכֹר תִּזְכֹּר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹקֶיךָ לְפַרְעֹה וּלְכָל מִצְרָיִם. הַמַּסֹּת הַגְּדֹלֹת אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ, וְהָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים וְהַיָּד הַחֲזָקָה וְהַזְּרֹעַ הַנְּטוּיָה, אֲשֶׁר הוֹצִאֲךָ ה' אֱלֹקֶיךָ; כֵּן יַעֲשֶׂה ה' אֱלֹקֶיךָ לְכָל הָעַמִּים אֲשֶׁר אַתָּה יָרֵא מִפְּנֵיהֶם". (דברים ז, יז-יט).

לפי הפשט, מדבר הכתוב בכניסת ישראל לארץ. מצווה השי"ת את עם ישראל, שלא יפחדו מפני העם היושב בארץ, למרות שהיו ענקים וכו'. והראיה לכך שלא היו צריכים לפחד: שהנה מצרים, למרות שעל פי הטבע ומערכת המזלות לא יכל עבד לצאת משם, וגדולה היתה עצמת מצרים, הנה על כל פנים שידד הקב"ה את המערכות, וכנגד כל הסיכויים הוציא את ישראל ממצרים. וכמו שעשה במצרים, כך יעשה השי"ת גם בכיבוש הארץ.

אמנם נ"ל בס"ד שנכתב פסוק זה גם על לעתיד לבא, על הגאולה העתידה לאחר ארבע הגלויות, ועל ביאת משיח צדקנו ומלחמת גוג ומגוג, כשכל הגוים ייאספו להלחם בישראל. ורומז הפסוק לנו, שלא נירא ונאמר: כיצד יתכן להגאל מיד האומות הגדולים והחזקים? וכיצד אפשר לנצח במלחמת גוג ומגוג את כל האומות? לכן בא הפסוק לרמוז לנו, שלא נירא מהם, כי כאשר יש זכויות בעם ישראל, אזי השי"ת עושה ניסים ונפלאות לעמו, ורמז כתוב באיזה זכויות נצא מהגלות. וכך ביאור הפסוק: "כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ" לעתיד לבא: "רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי, אֵיכָה אוּכַל לְהוֹרִישָׁם"?

ונתבונן בלשון הכתוב בשני דברים: א) השתמש במילת "רבים", כי הוא ראשי תיבות של כל הגלויות שהיו צריכים עם ישראל לעבור (וכמו שגילה זאת הקב"ה לאברהם אבינו ע"ה בברית בין הבתרים, וכמו שגילה דניאל לנבוכדנצר בפתרון חלומו), והם: ר'ומי, ב'בל, י'ון, מ'די ר"ת רבי"ם (רמז זה שמעתי מרבי ומורי רבי יעקב גאגולאשוילי שליט"א על פסוק "מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה", ומקורו במגלה עמוקות). וזה בא לרמוז, שעם ישראל יאמרו דברים אלו לאחר שיבואו עליהם ארבע גלויות אלו: כיצד אפשר להנצל מיד האומות החזקות האלה?

ב) השתמש במילה "איכה", לרמוז למה שאמרו חז"ל במדרש מגילת איכה, שירמיה הנביא פתח את המגילה במילה "איכה" לרמז על העוונות שבגינם יצאו ישראל לגלות, ואמרו שם: שעברו ישראל על ל"ו כריתות שבתורה כמנין "איכה", ושחטאו באותיות התורה בא"ב וכו', עיין שם. ואם כן שואלים ישראל: הרי לא נטהרנו מכל עוונותינו (הרמוזים במילה "איכה"), וכיצד יגאלנו השי"ת?

על זה בא הפסוק ורומז באיזה זכויות ייגאלו, באומרו: "לא תירא מהם". ואלו הן:

א) בזכות הבטחון: על ידי שיבטחו בהקב"ה שיושיעם, יביא השי"ת את הגאולה, וכמו שבקריעת ים סוף רצה הקב"ה שיוכיחו אמונתם וייכנסו למים תחילה, ורק אחר כך בקע להם את הים בזכות האמונה שהאמינו בו. וזהו: "לא תירא מהם", אל תפחד מהם, אלא בטח בה' אלקיך. ורמז לזה: "תירא מהם" אותיות "תֵּרֶא מֵהַיָּם", כלומר תראה מה היה בים המפורסם, ים סוף, ותלמד משם.

ב) "תירא" בגימטריא תורה, שעל ידי זכות לימוד התורה ייגאלו עם ישראל, וכמו שאמרו חז"ל (תנא דבי אליהו רבא ט): במה הקב"ה מושיע את ישראל מבין הגוים? בבנים שהם משכימים ומעריבין לבית הכנסת ולבית המדרש ועוסקין בדברי תורה בכל יום תמיד.

ג) "תירא" (עם הכולל) הוא גם בגימטריא תלמידי חכמים, שגם אם לא כולם יעסקו בתורה כל כך, תספיק זכות תלמידי החכמים שבדור לגאול כל ישראל איתם, וכן זכות המחזיקים תלמידי חכמים בממונם.

ד) "תירא" הוא גם בגימטריא גמילות חסדים (וכמו שכתב בספר חסידים). לומר לך: גם אלו שאין בידם זכות התורה – על ידי שיעסקו בגמילות חסדים יהיו נגאלים, וכמו שאמר הכתוב (בישעיה א, כז): "ציון במשפט תפדה, ושביה בצדקה", וכן "בצדקה תכונני" (ישעיה נד, יד). ועוד, ידוע שע"י שנאת חנם נחרב הבית ויצאנו לגלות, ולכן ע"י שתהיה אהבה בעם ישראל בין אדם לחבירו, תתבטל סיבת הגלות, וממילא ייגאלו עם ישראל. וע"י אהבה בין אדם לחבירו, אזי יתקיים הפסוק "ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד", כי "אחד" בגימטריא אהבה.

ואז ע"י שיחזיקו עם ישראל במצוות אלו, אז כנגד כל הסיכויים יגאלנו השי"ת מידי האומות. ואזי יתקיים הפסוק "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות", שלמדו ממנו חז"ל, שהגאולה העתידה תהיה דומה לגאולת מצרים (רק בעוצמה גדולה יותר). ולכן מסיים הפסוק: בזכות ש"לא תירא מהם", אז "זכר תזכר את אשר עשה ה' אלקיך לפרעה ולכל מצרים", כי תראה בגאולה ניסים אשר יזכירו לך את ניסי יציאת מצרים, כי יהיו דומים להם. וזהו: "הַמַּסֹּת הַגְּדֹלֹת אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ, וְהָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים וְהַיָּד הַחֲזָקָה וְהַזְּרֹעַ הַנְּטוּיָה, .

אֲשֶׁר הוֹצִאֲךָ ה' אֱלֹקֶיךָ; כֵּן יַעֲשֶׂה" לעתיד לבא "ה' אֱלֹקֶיךָ לְכָל הָעַמִּים אֲשֶׁר אַתָּה יָרֵא מִפְּנֵיהֶם". יראו עינינו וישמח לבנו (ישמח אותיות משיח) במהרה בימינו אמן.

הרב מאיר מושיאשוילי הי"ו מאשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*