הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

פרשת "וישלח"

פרשת וישלח תחילה נוהגים לקרוא בכל מוצש"ק אחרי ההבדלה, והטעם הוא לפי שיש בו סגולה גדולה למצוא חן בעיני הבריות ולהינצל מהאויבים, כשם שיעקב אבינו ניצל מעשו. ועוד יש בו רמז לגלות הזו שאנו שרויים בה. כי כל מה שנעשה עם יעקב אבינו נעשה בבניו אחריו ועלינו לנהוג כפי שנהג יעקב אבינו עם עשו אחיו, והכין עצמו בשלושה דברים.
א. תפילה שנתפלל ונבקש מה' שיצילנו מיד אויבינו ושונאינו ומכל כמבקשי רעתינו.

ב. דורון שניתן להם מתנות ושוחד, כפי ששלח ונתן יעקב לעשו.במנחה ההולכת לפניו.

ג. מלחמה כפי שחצה יעקב אבינו את המחנות אשר עמו להשאיר את הפליטה.

ורמז יש בזה בפסוק "בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" "בכל לבבך" איזה הוא עבודה שבלב הוא התפילה, "ובכל נפשך" זהו מלחמה. "ובכל מאודך" זהו ממון ודורון. ואף רבנו הקדוש רבי יהודה הנשיא ר"ת הוא נשמתו של יעקב אבינו.נהג כך וקרא בפרשת וישלח בשעה שהיה ברומא והיה לו הכרח לראות את המלך, ובזה אמרו "תעלא בעידניה סגיד ליה", ופעם אמר לרבי אפס שיכתוב איגרת בשמו למלך אנטונינוס, וכשהביאו אליו לאישור קרא בה כך "מיהודה הנשיא לא דוננו המלך אנטונינוס",ונטל האיגרת וקרעה לגזרים אל' היית צריך לכתוב "מעבדיך יהודה למלך אנטונינוס". אל רבי אפס למה משפיל הנשיא עצמו בפניו והשיב לו ואמר וכי חשוב אני מיעקב אבינו שציוה לעבדיו לאמר "מעבדיך ליעקב מנחה היא שלוחה לאדוני לעשו.וכשהיגיע האיגרת לאנטונינוס אמר לרבי הלואי ואהיה עבדיך לעוה"ב.

ובספר הישר מובא לאחר שנפרד יעקב מלבן שלח את נכדו בעור ואתו בעלי מלחמה אל עשו ואמר לו על הרמיה שעשה יעקב אחיו שבא אצלו ערום ועריה ולבסוף לקח הכל וגנב את לבבו. והזכיר לו שניקום ממנו את נקמתו, ואז התעורר בו בעשו השנאה הישנה של ל"ד השנים על לקיחת הבכורה והברכות והחל לבוא למלחמה עמו. ודבר זה נודע לרבקה ומסרה ליעקב ע"י שליח לאמר "בני שמעתי שבלב אחיך עשו נתעוררה השנאה הקדומה וערך עצמו למלחמה נגדיך,ואני מייעצת לך לנהוג עמו בכבוד ובהכנעה גדולה ותתן לו מתנות.

ומעשה היה בימי רבי הושעיה בתקופת רבי יהודה החסיד, והנה יום אחד פגשו יהודי מעם הארץ ושאלו את פי' הפסוק "מלכי תרשיש ואיים מנחה ישיבו". ואם הרב יודע מה טוב ואם לאו אני בעצמי אפתור אותו ואם ימצא חן בעיני הרב ידרשהו בכ"מ ברבים , ואמר לו הרב דבר אתה עמנו ונשמעה. ופתח היהודי ואמר ידוע המעשה עם רבי חניינא בן דוסא, כשהשכנים דיברו וריננו שהעיזים שלו כאילו מסתובבים בין הכרמים והשדות ואוכלים כל חלקה טובה, וכששמעו זאת רחב"ד אמר אם העיזי אשמים בדבר אזי יאוכלם הדובים ביער ואם לאו אזי כל אחד יביא דוב בקרניה, וכן היה, וכל אותם שדיברו לה"ר כבשו פניהם בקרקע. ולכאורה מנין לו לרחב"ד עיזים והלא עני מאוד היה ודי לו בקב חרובין מערב שבת עד ערב שבת. אלא מעשה שהיה כך היה פעם עבר אדם אחד ע"י ביתו של רחב"ד והיו בידו תרנגולות ושכח אותם שם ליד ביתו. ורחב"ד טיפל בהם עד שיתרבו מכרם וקנה במקומם עיזים עד שנהפכו לעדר שלם. ואותו אדם חזר למקום זה עד ששמע רחב"ד והכירו ע"פ סימן. וא"ל כל אלו שלך הם ונתן לו את כל העדר. וכמעשה זה נמשל הוא לעינינו שכל מה שלקח עשו מיעקב עתיד להחזיר ולהשיב לנו , ואת כל מה שגזלו ועשקו מעם ישראל במשך אלפי שנים,ולכן נאמר "ישיבו" ולא "יביאו". והכוונה שישיבו את מה שלקחו . בעז"ה בגאולה הקרובה והשלימה.ובכוונה שלח לו יעקב דברים שמתרבים ופרים.

וכתוב בהזוה"ק אילולי ידע עשו זאת היה הורג את עצמו ולא היה מגיע לזה אולם צדיק אוכל לשובע נפשו ובטן רשעים תחסר יכון רשע ויאכל צדיק.וכמו ששם יעקב רווח בין עדר לעדר כך הקב"ה שם רווח בין עדר לבין עדר בגלות החל הזה ולא הביא הפורענויות בבת אחת משא"כ על כל אוייבנו ומבקשי רעתינו יעלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד.

הרב יעקב בוטראשוילי מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*