הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה ליום 'כיפור'

הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה ליום 'כיפור'

 

"שבת ויום הכיפורים"

יום קדוש זה 'יום הכיפורים' נמנה על הימים הטובים בישראל, וכדברי חז"ל (תענית כו:) 'לא היו ימים טובים לישראל, כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים', וביום קדוש זה מתרומם האדם מעל הזוטוט שבחיי יום יום המרעילות את הגוף ואת הנשמה, ומתעלה לדרגת מלאך שאף לשטן אין שליטה עליו. וכדברי הגמ' (יומא כ.) 'השטן' בגמט' 364 ושלוש מאות ששים וארבעה ימים בשנה יש לו רשות להשטין, וביום הכיפורים אין לו רשות להשטין ולקטרג. ומובא במדרש: 'אמר לו הקב"ה אין לך רשות ליגע בהם, ואעפ"כ לך וראה במה הם עסוקים. כיון שהולך ומוצא אותם כולם בתענית ובתפילה לבושים בגדים לבנים ומעוטפים כמלאכי השרת מיד חוזר בבושה ובכלימה, א"ל הקב"ה מה מצאת בבני? אמר לו הרי הם כמלאכי השרת ואיני יכול ליגע בהם מיד הקב"ה כובל אותו ומבשר להם, "סלחתי". וביום הכיפורים נתרצה הקב"ה לישראל על עוון העגל ובו ביום נתנו לוחות שניות, ונצטוו על מלאכת המשכן כדי שיראו כולם שנתכפר להם עוון העגל. וזהו הטעם שאין נופלין על פניהם בימים שבין יום הכיפורים לסוכות לפי שבהם הביאו בני ישראל את נדבת המשכן לכפר על נפשותם ובהם גם כן נשלם בנין ביהמ"ק הראשון שיבנה במהרה. בימינו אמן.

 

וכתב הרמב"ם (הלכות תשובה ב-ז) 'יום הכיפורים הוא זמן תשובה לכל ליחיד ולרבים, והוא קץ וגמר מחילה וסליחה לישראל. לפיכך חייבים הכל לעשות תשובה ולהתוודות ביום הכיפורים' ומה רב אושרו של אדם המנתק מעליו את כבלי הטומאה והמשתחרר מכל הזוהמה שדבקה בו במשך שנה תמימה, לבו מתרונן בקרבו ובשורת הגאולה בפיו. נולדתי מחדש והריני פותח דף חדש בחיי, ומצוות התשובה אקטואלית בכל דור ודור ואצל כל אדם ואדם. והתשובה מחדשת את כוחות הנפש, וכאילו בוראת את הנפש מחדש, וכמו שאמרו 'בילקוט' עה"פ 'תכתב זאת לדור אחרון ועם נברא יהלל י"ה' אלו הדורות שהם כמתים במעשיהם ובאים ומתפללים לפניך בר"ה וביום הכיפורים ואתה בורא אותם בריה חדשה.

 

ומסופר על רבי ישראל מסלנטר שהיה מתבטא ואומר מה גדולים רחמיו של הקב"ה עלינו, כי אלמלא ניתנה לנו מצוות יום הכיפורים לקיימה רק אחת לשבעים שנה כדי למחול לנו על כל עוונותינו היה דבר זה נחשב לנו לאושר גדול וחסד מאד נעלה, ועכשיו שניתנה ההזדמנות למחילת עוונות בכל שנה ושנה מה מאד צריכה להיות הרגשת אושרנו וחסד ה' עלינו.

 

והנה כל יהודי הוא בן מלך אהוב וחביב ויקר לאביו שבשמים, ואף שבמשך השנה מתפתה ללכת שולל אחר שרירות לבו הרע לעשות מעשים שהם כנגד רצון אביו שבשמים, והשטן הולך ומקטרג עליו ומזכיר את מעשיו הרעים לפני בורא עולם ומקשה עליו מאד לעשות תשובה להתקרב אל אביו, אולם יום אחד בשנה השטן יוצא לפגרא, וההשתחררות הזאת מעולו המכביד של השטן שהוא גם היצר הרע מורגשת בלבבות, ואכן רואים אנו כי היום הכיפורים מרגישים דחף רוחני להתקרבות לבורא, וביום זה יש הארה מיוחדת ושפע רוחני מיוחד. ועלינו לנצל יום זה ונדרוש את ה' ויענה לנו באין שטן ובאין פגע רע.

 

ועל מנת שאכן נראה ראויים להתקרב לבורא אנו מתפשטים ביום הכיפורים מכל חומריות העוה"ז ומתרוממים קמעא מעל למאוויים החומרניים האופפים אותנו בכל ימות השנה. לא אוכלים ולא שותים לא נועלים נעלי עור לא רוחצין ולא סכין ולא מקיימים יחסי אישות, וחמישה עינויים מתענים אנו ביום זה, אבל לא כאות אבל וצער, אלא כדי להדגיש שאנחנו ביום הזה כמו מלאכים ולא כבני אדם, אשר כולנו רוח ולא חומר, כולנו נשמה ביום זה ולא גוף, וביום זה אנו מתפללים חמש תפילות משא"כ בשום יום אחר בשנה כדי להטהר מכל עוונות השנה שעברה ולהיות ראויים לגמר חתימה טובה לשנה הבאה עלינו לטובה.

 

ונא' "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו", ודרשו חז"ל (יומא פה:) 'עבירות שבין אדם למקום יום הכיפורים מכפר, עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה וייפייס את חברו', כש"כ: "אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה", ויש שני סוגים של אנשים 'צדיקים' – ו'ישרי לב', וכאשר הצדיקים וגדולי האומה מתחילים בתעניות ובתחינות ביום ר"ה באים מלאכי השרת ומליצי היושר של העם ומבקשים מהקב"ה שיקבל תפילתם וימחל לעם ישראל את חטאותיהם, אומר הקב"ה אני מחשיב מאד את פעולת הצדיקים כי צדיק יסוד עולם, אבל כל עוד שהעם לא הופיע לבקש רחמים וסליחה אינני יכול לסלוח להם, ברם מתוך הוקרה מיוחדת לצדיקים הקב"ה מוותר שליש העוונות, ובין כסא לעשור שאז גם הבינוניים מתחילים לזוז מבקשים שוב מליצי היושר מחילת עוונות, והקב"ה עונה להם שראויים הם הבינוניים לויתור השליש אולם מחכה לעם כולו שיתעורר מתרדמתו, ורק ביום הכיפורים בשעה שהעם בהמוניו בא לביהכ"נ מתפלל צם ומתעלה בקדושה מסכים הקב"ה ואומר שעכשיו הזמן הנכון למחול את כל עוונותיהם ומוותר גם על השליש השלישי, וזהו "ונסלח לכל עדת בנ"י כי לכל העם בשגגה", "ורננו צדיקים ב"ה'" אולם "לישרים נאוה תהילה" כי בזכותם מוחל לעוונות ישראל.

 

ואם נשאל לעצמנו מהו "ישר לב"? פירושו לב רגיש פתוח וער לשמוע ולהבין את צער הזולת ואנקתו, כי רחמנות נובעות מהלב ורחמנא ליבא בעי, ודברים אלו יסללו את הדרך לקיום המצוות שבין אדם למקום, כי הישר שואף להיות ישר בכל המובנים ובכל השטחים. והבא נעלה את עצמנו ביום גדול וקדוש זה ונתעלה נרומם ונתרומם ויקויים בנו הפסוק: "הטיבה ה' לטובים ולישרים בלבותם" ובזכות זה נזכה לגמר חתימה טובה ושנת שלום ושלוה, שמחה לארצך וששון לעירך וצמיחת קרן לדוד עבדך ועריכת נר לבן ישי משיחך במהרה בימינו אמן ואמן.

 

הרב יעקב בוטראשוילי הי"ו מלוד

 

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*