הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'וירא'

הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'וירא'

פרשת "וירא"

בפרשה הקודמת כשנצטווה אברהם אבינו על המילה,נאמר: "בעצם היום הזה נימול אברהם" ואומר המדרש ששלח אברהם וקרא לשם בן נוח,ומל אותו ואת ישמעאל בנו.ומהו "בעצם" עצמותו וגבורתו של יום,ולא עוד,אלא בעשור של חודש השביעי ביום הכיפורים, נאמר כאן "בעצם" ונאמר ביום הכיפורים "בעצם היום הזה תענו את נפשותיכם",ובכל שנה ושנה רואה ה' את דם בריתו של אברהם אבינו ומכפר לנו על כל עוונותינו,וה' סייעו ועזר לו שנא' "וכרות עמו הברית" .וזהו "וירא אליו ה' באלוני ממרא והוא יושב פתח האוהל כחום היום".והקשה הרמ"א מדוע לא נאמר וירא ה' אליו,ועוד שהקדים את אברהם לפני ה',אומנם זה בא להורות כמה מעלות טובות מקנה המצוה לעושיה כי תקדשנו ותזכנו עד שיהיה כבריה חדשה,וכנוסח הברכה שאנו מברכין "אשר קדשנו במצוותיו" כי ע"י המצוות מתקדשים האיברים העושים אותם.וכנגד "המצוות עשה רמ"ח איברים,וכנגד "מצוות לא תעשה יש שס"ה גידים,וזהו שנא' "את האלהים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם" –"כל את האלהים ירא" מלעבור במצוות לא תעשה, "ואת מצוותיו שמור אלו רמ"ח מצוות עשה וכן אברהם גמט' רמ"ח,שאברהם אבינו קנה המעלות ע"י המילה.

ואמרו חז"ל פעם נאמר מזמור לדוד ופעם נא' לדוד מזמור.עד' שאמר איוב "צדק לבשתי וילבישני" יש אדם נאה ללבושו ויש שלבושו נאה לו, ואמר איוב אני נאה להצדקה להתלבש בו,ולהצדקה נאה להתלבש בי,וכן אברהם אבינו עד שלא נימול הקב"ה נאה לאברהם להתפאר ולהתנאות בו שיש לו אלוה כזה,ועכשיו שנימול גם אברהם נאה לה' שהוא עובד לה' אלהי השמים ואלהי הארץ,וזהו "וירא אליו ה' " שהוא נאה לה' שהוא עובד לה' ואליו נראה ה' ולא אמר "אל אברהם" כי ה' נסוב על עצמאותו של אברהם על פניו,וכן במצב שהוא יושב פתח האהל,שעד עכשיו היה נופל כש"כ "ויפול אברהם על פניו",ועוד שהקדים את אברהם לפניו כש"כ התהלך לפני והיה תמים,ואמר רבי יהודה משל למלך שהיו לו שני בנים אחד גדול ואחד קטן,ואמר לקטן הלך עמי ולגדול אמר התהלך לפני,כך אברהם שהיה כוחו יפה אמר "התהלך לפני והיה תמים" והקב"ה התגלה אליו באלוני ממרא דווקא וכתב רש"י הוא שנתן לו עצה על המילה,לפיכך נגלה בחלקו.

ואמרו חז"ל לאחר שצווה עליו ה' על המילה הלך והתייעץ עם ג' מרעיו שהם ענר אשכול וממרא שהם בעלי ברית אברהם, "ענר " אמר לו עיניי נפש רע ,אשכול אמר "אחי שונאים כבירים לך","וממרא" אמר לו מט מהר ראפך אל .ואפשר שכוונתם היתה לשם שמים שע"י עינוי נפש לא יוכל לקיים את המצוות כדבעי,כמו שצריך. וכן ע"י שיעשה הברית יברחו אנשים ממנו ולא יוכל לגיירם ולהכניסם תחת כנפי השכינה.ואילו ממרא אמר לו שימול ולא יפחד מכל אלו הדברים.ולכאורה קשה הדבר איך אברהם אבינו אב מסירות נפש ומלומד בניסים ונסיונות הלך להתיעץ ב-ג' מרעיו לעשות הברית או לא,ונראה לבאר בג' אופנים:
א.לפי "הכתב סופר" רצה אברהם אבינו בזה להגדיל את הניסיון יותר בזה שיאמרו לו להמנע ולא לעשות,והוא כן יעשה ויקיים את המצוה.
ב.שאברהם אבינו בתחילה מל את עבדיו קודם שמל את עצמו,וממרא יעץ לו קודם שימול את עצמו ואחר כך את האחרים,וכמו שאומרים "קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים".
ג.שאלתו של אברהם אבינו לא היתה חלילה אם לעשות המצוה או לא לעשות אלא באיזה אופן לעשות אם בפרהסיה או בצינעה,וממרא יעץ לו לעשות זאת בפרהסיה ולא בצינעה,שנא' "בעצם היום הזה" בעיצומו של יום נגד השמש.

וכתב רבינו יעקב יצחק חיים ברוך[בעל מחבר הספר כך החיים] שנרמז כאן הענין של כל המזכה את הרבים.זוכה לראות פני שכינה.שכן אברהם זיכה את הרבים והתגלה אליו ה' באלוני ממרא.וכתב הרב
"פלא יועץ " שיש בזה כמה ענינים שיהיה מלמד את העם דעת ויראת ה',וידרוש ברבים ויעשו פירות דבריו,או שיכתוב ספר דינים וספרי מוסר והנהגות ישרות,והוא כדורש לפני אלפי רבבות ישראל,ומכאן נתונה ברכתי בהצטרפותם של הרבנים הדגולים חברי היקרים והמבורכים של האיש משה, "משה זכה וזיכה את הרבים" בעלון הקדוש היוצא די בכל אתר ואתר ע"ש רבינו הרב חכם רפאל אלאשוילי זצ"ל.והוא האיש משה זיזובי הי"ו,ואשר אתו "בתיבה" גיסו היקר הרב הגאון ר' יעקב גגולאשוילי "יתן בקולו קול עוז"- יבורך "בתוך קהל עדת בני ישראל " וענו כל העם אמן.

וכן כתב הרב בהמשך דבריו שבכל מזכה הרבים הוא שיברך בקול רם את הברכות כדי שיענו אמן,ובפרט ברכות העולם לס"ת שאם לא השמיע את קולו הוי ברכותיו לבטלה,וכך נוהגים אחינו עדתינו הקדושה יוצאי גרוזיה שיחיו,המברכים בקול רם.ולפי גודל המצווה כך יגדל שכרו.וכפי שעשה אברהם אבינו ע"ה שישב פתח אהלו כחום היום ולא נמנע מן הקור והחום,ומצווה גוררת מצוה זיכהו ה' לאחר עשיית הברית אשר קידש ידיד מבטן ע"י מצוה שנייה גדולה וחשובה שהיא מצות הכנסת אורחים שעליה אמרו גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני השכינה.
קהל קדוש ונכבד בואו ונחזיק טובה וברכה ותמיכה למזכים,ובעז"ה נתברך בברכותיו של אברהם אבינו.ונזכה לגאולה השלימה ולחיזוק דברי הנבאים "שמעו אלי רודפי צדק מבקשי ה' הביטו לאברהם אביכם ואל שרה תחוללכם כי אחד קראתיו ואברכהו וארבהו.אמן.

מאת ר' יעקב בוטראשוילי הי"ו לוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*