הרב יעקב בטוניאשולי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

הרב יעקב בטוניאשולי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

פרשת וישלח

בפרשה זו אנו קוראים שיעקב אבינו חוזר לארץ אבותיו לאחר שהקים משפחה גדולה וכמעט י"ב שבטים, אבל יעקב אבינו חושש מעשיו ובעיקר החשש והפחד שלו הוא בגלל שעשיו היה בארץ ישראל ומקיים את מצוות יישוב א"י וגם מקיים את מצות כיבוד אב ואם ומזה יעקב אבינו חשש שמצוות אלו יעמדו לזכותו וזהו החשש האמיתי של יעקב אבינו, כפי שכתוב "וירא יעקב מאוד ויצר לו".
ולכאורה נשאלת השאלה, למה יעקב אבינו פחד הרי היתה לו הבטחה שהקב"ה ישמור עליו כפי שכתוב בפרשת "ויצא" – "והנה אנכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך והשבתיך אל האדמה הזאת כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך" הכלי יקר מתרץ שיעקב אבינו חשש מהחטא שהיה לכאורה שהוא נשא שתי נשים – אחיות, גם אברבנאל התחבט בשאלה זו וכך הוא מתרץ שיעקב חשש מחטא החנופה שהחניף לעשיו שנאמר "כה אמר עבדך יעקב" ועצם האמירה שיעקב אבינו אומר "עבדך יעקב" ומזה יעקב חשש. השפתי חכמים מביא שרבותינו התקשו בשאלה זו ואמרו כך, שהרי ממה יעקב מפחד הרי יצחק אבינו עדיין חי ועשיו אמר "יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי" אלא הכוונה של עשיו עפ"י רבותינו היה בזמן שהוא נמצא ליד אבי הוא לא התכוון להרוג את יעקב, אבל אם יעקב נמצא במקום אחר שם אני כן יכול להרוג אותו ומזה חשש יעקב.
החתם סופר מביא בשם הרמב"ן שלכאורה לא היה ליעקב שום חטא מאז שאמר לו הקב"ה "שוב אל ארץ אבותיך" אלא לפי הרמב"ן החטא שהיה לכאורה ליעקב אבינו הוא הברית שהוא כרת עם לבן, אבל הרי גם אברהם ויצחק כרתו ברית עם אבימלך. ועוד, הרי יעקב אבינו לא חשש ולא דאג מהתחלה כאשר הוא שלח מלאכים לפגוש את עשיו רק לאחר שנודע לו על ד' מאות אנשים אז הוא התחיל לחשוש והרמב"ן שואל מניין ידע עשיו על בואו של יעקב, אלא הרמב"ן מניח שלבן שלח שליחים להסית את עשיו על יעקב, ובזה עבר לבן על הברית – אם לא אעבור את הגל הזה לרעה – וידוע ששבועת ה' חל על שניהם על שני הצדדים שנשבעים ומזה נתיירא יעקב שלבן עבר על השבועה ושיפרע ממנו, לכן זה חל גם על אשתו ובניו ולכן הוא אומר "והיכני אם על בנים".
כשעלה היטלר ימ"ש לשלטון פנה אחד מראשי הישיבה בראדין לחפץ חיים בשאלה מה יהיה עתה גורל אחינו בני ישראל נוכח כוונת הצורר הגרמני שרוצה להכחיד ח"ו את עם ישראל? מטרה נפשעת זו לא תוגשם לעולם ענה לו החפץ חיים צוררים רבים קמו עלינו לכלותינו אבל מעולם לא עלה בידיהם לגזור כלי-ה ח"ו על עמנו בכל ארצות פזורינו וכבר ישנו רמז בתורה "והיה המחנה הנשאר לפליטה" הבין השואל מתשובת החפץ חיים שאמנם קרבה הסכנה ומרחפת מעל ראשנו ומעל קהילתנו והשאלה היא באיזה קיבוץ יהודי באיזה מקום או אתר של קיבוץ יהודים רבים יהיה קיום לעמנו על פי הרמז שנמצא בפסוק "והיה המחנה הנשאר לפליטה"? השיב החפץ חיים שגם זה מפורש בהפטרה של פרשת וישלח "ובהר ציון תהיה פליטה והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשיו לקש ודלקו בהם ואכלום ולא יהיה שריד לבית עשיו".
לפי דברי החפץ חיים אפשר להבין שכאן בארץ ישראל יהיה תקומה לעם ישראל.
יה"ר שעם ישראל יזכו לשבת לבטח בארצנו הקדושה בלי יראה ופחד ויקוים בנו הפסוקים "אל תירא עבדי יעקב ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שביהם ושב יעקב ושקט ושאנן ואין מחריד"
"ואתה אל תירא עבדי יעקב נאם יהוה כי אתך אני כי אעשה כלה בכל הגוים אשר הדחתיך שמה ואתך לא אעשה כלה ויסרתיך למשפט ונקה לא אנקך".
שבת שלום
הרב יעקב בטוניאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*