הרב יוסף יצחק מירילאשוילי בדברי תורה לפרשת 'חוקת'

הרב יוסף יצחק מירילאשוילי בדברי תורה לפרשת 'חוקת'

פרשת 'חוקת'

ודברתם אל הסלע

בפרשה שאנו קוראים השבת מסופר על העונש שקיבלו משה ואהרון ב"מי מריבה" שכאשר בני ישראל היה צמא למים אמר הקב"ה למשה לומר  לסלע להוציא מים אבל משה הוציא מהסלע מים לא ע"י דיבור אלא ע"י שהכהו במטה שלו ועל זה קיבל משה את העונש מה' שלא יכנס לארץ ישראל כמו שכתוב "לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ".

והנה דבר זה צריך להבין מדוע ה' כל כך מחמיר עם משה רבנו הרי ידוע שאין דבר העומד בפני התשובה ולכן שמשה היה חוזר בתשובה וחטאו היה מתכפר ואז היה יכול להיכנס לארץ ישראל?

 

התשובה לכך תובן בהקדים עניין נוסף.

לכאורה ישנה כאן תמיהה גדולה הרי מצינו שמשה חטא בעוון גדול יותר, עוון שיש בו פקפוק ביכולתו של ה'. כאשר ה' אומר למשה רבנו שהוא עתיד לתת לעם ישראל בשר בשפע, משה רבנו הטיל ספק בכך, כמו שכתוב "הצאן ובקר ישחט להם ומצא להם?!". ובכל זאת לא נענש משה על זה. וצריך להבין מדוע?

 

רש"י עונה על השאלה הזאת במילים אלו "לפי שבסתר, חסך עליו הכתוב".

פי' הדבר, אותו חטא (בבשר) היה "בסתר" רק בין משה לה' בלבד, לכן ויתר ה' למשה על כך, אבל החטא ב"מי מריבה" היה בגלוי וברבים, לכן לא חסך עליו הכתוב, מפני חילול ה' שהיה בדבר, ואם משה היה ממלא את ציווי ה' ומדבר אל הסלע , היה בזה קידוש ה' גדול וכולם היו רואים שאפילו סלע מקיים את דבר ה', ומכיוון שמשה לא עשה כן, ופגע בעניין של קידוש ה', נענש עונש כל כך חמור.

 

מכאן אנו רואים שחטאיהם של צדיקים אינם נמדדים באמות המידה הרגילות, שכן הקב"ה מדקדק עם צדיקים אפילו כחוט השערה.

וצריך להבין למה דווקא העניש ה' את משה בזה שלא נכנס לארץ ישראל הרי היה  יכול להענישו בעונש אחר ולמה בחר דווקא בעונש הזה?

 

ואולי אפשר לתרץ שהרי ידוע שארץ ישראל נקראת ארץ החיים כמו שכתוב באבות דרבי נתן(פרק מ"ד,י)  "ארץ ישראל נקראת חיים שנאמר "ונתתי צבי בארץ חיים". ומשה עבר על עניין קידוש ה', ואומרת הגמ' (יומא פ"ו עמוד א') עבר על חילול ה', תשובה ויום הכיפורים ויסורין תולין ומיתה מכפרת ,ומכיוון שארץ ישראל נקראת ארץ החיים, ארץ שמוסיפה חיים ("למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה") לכן נגזר עליו שלא להיכנס לארץ ישראל.כדי שלא יווספו לו חיים ואז לא יוכל לעבור את עניין המיתה, ולכן גם תשובה לא הועילה להיכנס לארץ ישראל.

 

אבל צריך להבין למה באמת משה הכה בסלע ולא דיבר עם הסלע כמו שה' ציווה?

מסבירים המפרשים: שמשה לא רצה שיהיה פיתחון פה למקטרג על עם ישראל לומר, שהנה אפילו סלע שאין לו אוזניים לשמוע, ובכל אופן כשדיבר אליו משה, מיד נתן מימיו, עם ישראל כמה וכמה פעמים שמשה מדבר ומתרה בהם, והם לא שומעים אליו, בוודאי שראויים לעונש.

לכן משה מסר את נפשו בשביל עם ישראל, ולא עשה בדיוק לפי מה שציווה אותו ה,' כדי שלא יצא לעם ישראל מזה דבר רע. כך מתנהג מנהיג אמיתי שמוסר את נפשו בשביל עם ישראל.

 

ויהי רצון שמשה שהוא גואל ראשון וגואל אחרון יבוא ויגאלנו יחד עם משיח צדקנו בקרוב ממש אמן!!!

הרב יוסף יצחק מירילאשוילי הי"ו מחולון
()

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*