הרב יעקב בטוניאשוילי בדברי תורה לפרשת 'כי תבוא'

הרב יעקב בטוניאשוילי בדברי תורה לפרשת 'כי תבוא'

פרשת כי תבוא

"והיה כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה לרשתה וישבתה בה"

האור החיים מסביר שעצם הביאה לארץ ישראל מביאה שמחה לאדם כפי שכתוב "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' בקרבך". ועוד כפי שמובא בפרשה זו אשר הקב"ה דורש מאיתנו שכשאנו עובדים את הקב"ה שזה יהיה בשמחה כמו שכתוב "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב מרוב כל" מכאן אנו למדים עד כמה גדולה וחשובה מצוות השמחה לפני הקב"ה, שכל פעולה או מעשה שהאדם עושה צריך לעשותה בשמחה בבחינת "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד בשמחה".

מובא בילקוט שמעוני על הפסוק "ושמחת בכל הטוב" בכל מיני שמחות ורבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי מביא שבזכות שני דברים ישראל מתחטאים לפני המקום, האחד בזכות השבת, והשני בזכות המעשרות, בזכות השבת שנאמר "אם תשיב משבת רגליך" ולאחר מכן כתוב "אז תתענג על ה'" ובזכות המעשרות כפי שכתוב "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' בקרבך", זאת אומרת שכל מה שנותן לנו הקב"ה הוא טוב וגם כי מאיתו יתברך לא יוצא הרעות רק טוב" רק שאנחנו מבקשים מהקב"ה שהטובות יהיו בטוב הנראה והנגלה. הקב"ה דורש מאיתנו לשמוח ולא חשוב באיזה סטטוס אתה נמצא, לא חשוב מה המצב הכלכלי שלך, או מה מצב הרוח שלך, או איזה חוויות עבר עליך בילדות, מהו מקום מגוריכם, אלא עלינו לשמוח בכל עת ובכל מצב כי היא חובה על כל יהודי ויהודי-ה ואם האדם אינו נוהג כך הרי שהוא ראוי להיענש על כך. ולכאורה קשה להבין כיצד התורה אומרת שראוי אדם שאינו עובד את ה' בשמחה לעונש, הרי לא כולם למען האמת מסוגלים להיות כל הזמן בשמחה או אפילו לעשות לפעמים דברים גם בעבודת ה', כי שמחה זהו מצב של רגש ורק כאשר האדם יש בו רגש יכול להגיע למצב של שמחה, על פעולה כלשהי שהוא עשה או מצווה שהוא עשה אבל כך סתם האדם לא מסוגל להיות בשמחה תמיד, כי בחיים ישנם כל מיני מצבים שגם אם האדם ירצה לשמוח הלב הרגש לא יתן לו לשמוח כפי שהוא צריך לשמוח, אם כן למה מגיע לאדם עונש על כך?! אלא צריך לומר שכאשר האדם שמח אזי השמחה מביאה את האדם למיצוי כל היכולות שלו וממילא הוא מתמלא בהתלהבות ביתר שאת הוא מתמלא בכח ובזריזות והוא מרוכז יותר.

הרמב"ם מביא ב-{שמחה ובטחון} "השמחה שישמח האדם בעשית המצווה", אם כן השאלה הנשאלת היא איך וכיצד אפשר להגיע למצב של שמח, התשובה היא על ידי שהאדם חושב שמחה מדבר שמחה ומביא את קו המחשבה הזה של השמחה למעשה בפועל ובודאי שהוא יהיה שמח וכפי שכותב הרמב"ם בהלכות יום טוב "חייב אדם להיות בימים טובים בשמחה ובטוב לב וכיצד שואל על כך הרמב"ם והוא עונה על כך הקטנים נותן להם קליות ואגוזים ומגדנות, והנשים קונה להן בגדים ותכשיטים נאים כפי ממונו והאנשים אוכלים בשר ושותים יין" מכן ששמחה צריך לעשות ליזום דברים כדי להביא את האדם לשמח ולדבר על שמחה ולחשוב על שמח וכך האדם יהיה שמח בבחינת "עבדו את ה' בשמחה באו לפניו ברננה".

יה"ר שנזכה ב"ה להיות בשמחה תמיד גם אם לפעמים המצב לא מאפשר זאת צריך לנסות ולהתגבר על היצר הרע שמנסה לדכדך אותנו ולהוריד אותנו עד עפר.

שבת שלום

הרב יעקב בטוניאשוילי הי"ו מלוד

לע"נ: דבורה בת סימון ושרה אשת משה מושיאשוילי

לאה בת שלום וחנה אשת ישראל מזור

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*