הרב בן ציון בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

הרב בן ציון בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

פרשת "וישלח"

 

על הפסוק-"וישלח יעקב מלאכים לפניו, אל עשיו אחיו". מפרש רש"י, שיעקב שלח "מלאכים ממש". כלומר, אין הכוונה ל'מלאכים' במובן שליחים, אלא מלאכי-מרום אמיתיים. (לעומת זאת האונקלוס הרמב"ם וכן הרשב"ם סוברים שהכוונה למילה מלאכים לשלוחים בני אדם).

ולכאורה צריך להבין מהיכן לקח רש"י שאלה מלאכים ממש? ומסביר ה'שפתי חכמים' שרש"י למד זאת מהמילה  'לפניו' שלכאורה מיותרת, היה צריך להיות כתוב וישלח יעקב מלאכים אל עשיו אחיו וגו' אלא מה הכוונה במילה 'לפניו' ,לאלה שתמיד הלכו לפניו שהם המלאכים וכפי שנאמר בסוף הפרשה הקודמת 'ויעקב הלך לדרכו ויפגעו בו מלאכי אלוקים..ויקרא שם המקום ההוא מחניים' ואלה היו המלאכים שתמיד הלכו לפניו וליוו אותו. ר"א מלונציץ בעל ה'כלי יקר' לומד זאת גם מגימטריא על המילה 'מחניים': מאותו חיל נטל יעקב מלאכים. בעל ה'ישמח משה' מביא עוד הסבר מדוע רש"י פירש כך. ומבאר שישנם שני סוגי מלאכים: א– מלאכי אלוקים שנבראו בששת ימי בראשית לפני בריאת האדם. ב– מלאכים שנוצרים ע"י מעשי המצוות של האדם, ומלאכים אלו נוצרו לאחר בריאת האדם וזה מה שנאמר בתהלים  "כי מלאכיו יצווה לך לשמרך בכל דרכיך" אלו המלאכים שנוצרים ע"י המעשים והמצוות של האדם, ומלאכים אלו מלווים לו לאדם לשומרו מכל רע. כך היה עם יעקב אבינו כשחזר מחרן ליוו אותו מלאכיו שנוצרו ממצוותיו אך פתאום ראה שהגיע מחנה מלאכים חדש מסוג אחר מלאכי אלוקים אלה שנוצרו בששת ימי בראשית וכפי לשון הכתוב 'ויפגעו בו(לא המלאכים הרגילים אלא) מלאכי אלוקים..ויקרא למקום ההוא מחניים' שיש כאן שני מחנות של מלאכים.ואז תמה יעקב אבינו לשם מה הקב"ה שלח לי גם את מלאכי האלוקים שנבראו בששת ימי בראשית, והבין שרצונו של ה' שישתמש בהם כנגד עשיו. וזה הכוונה 'לפניו' שיעקב שלח את המלאכים שנבראו לפניו עוד בששת ימי בראשית.

ועדיין צריך להבין מדוע ראה יעקב אבינו צורך להטריח מלאכים ולא הסתפק בשליחים בשר-ודם? מדוע אפוא חשב שהשליחות לעשיו חשובה כל-כך עד שראוי להשתמש בשביל זה במלאכי אלוקים? האם מותר לאדם להשתמש במלאכים כבשלו? ישנם ע"ז כמה ביאורים א) בכדי להציל יהודי משתמשים בכל האמצעים שצריך אפי' במלאכים. ב)יעקב שלחם לבדוק איזה סוג של עשיו בא לפניו האם הוא מגיע בתור 'אחי' או בתור 'עשיו' ומי יכול לדעת מה בתוך ליבו של עשיו לא יצור בו"ד אלא רק  מלאך. ג) הרבי מליובאוויטש זי"ע מביא עוד ביאור  בדרך אפשר שהרי עשיו היה חשוד על רציחה ויעקב חשש שאם יהיו שלוחים מבו"ד יכול עשיו להזיקם וכל האחריות תיפול עליו ולא רצה לסכן את שלוחיו.אך מוסיף הרבי ומבאר את המובא בתורת החסידות שבאמת הכוונה של יעקב היתה לברר את קליפת עשיו ולהביא את הגאולה. כי התכלית בעולם היא לברר לא רק את הרע שבתוכנו אל גם את הרע שבתוך הגויים שאותם מייצג עשיו. ויעקב הרגיש שמבחינתו הוא מוכן לבירור הזה ורצה לבדוק האם גם אחיו מוכן מצדו להתברר וכפי שכתוב בחז"ל 'ויהי לי שור וחמור'- זה מלך המשיח. א"כ שליחות זו לעשיו לא היתה סתם שליחות אלא שליחות שיכולה לגאול את העולם זו הסיבה מדוע יעקב השתמש במלאכים ממש, כי לשליחות כזו חשובה צריך היה יעקב להשתמש בשליחים הכי נעלים שהם מלאכי ה' ולא בסתם שליחים. אך כששבו המלאכים ליעקב אמרו לו: עדיין אחיך איננו מוכן לבירור הזה 'באנו אל אחיך אל עשיו' מצאנו שהוא עדיין רוצה להיות עשיו ולא אחיך איננו מוכן עדיין להתברר. ויה"ר שנזכה כבר לבירור האחרון של עשיו כפי שכתוב ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו והיתה לה' המלוכה' במהרה בימנו אכי"ר

הרב בן ציון באטשוילי  הי"ו מקרית מלאכי

 

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*