ח' אהרון מור בדברי תורה לפרשת 'מקץ'

ח' אהרון מור בדברי תורה לפרשת 'מקץ'

פרשת 'מקץ'

'ויהי מקץ שנתיים ימים…' כך נפתחת פרשת השבוע פרשת 'מקץ', שבת חנוכה שבו אנו נמצאים.

נשיב לב לפרשה, הפרשה נפתחת במילים 'ויהי' וחכמינו אומרים שאין 'ויהי' אלא לשון צער, צערו של יעקב אבינו על אובדן בנו האהוב יוסף, צערו של יוסף אשר נמצא בבית הסוהר במצרים ללא שום סיבה מוצדקת.

וצער נוסף של האחים המתייסרים, בוודאי על צערו של אביהם הזקן. אבל נשים לב לסיום המוצלח של הדרמה המתרחשת בפרשה, אשר יוסף יושב עם האחים, לסעודה במשתה מפואר שבא מחלק לכל אחד מהם מתנות יפות, והמילים שמסיימות את הפרשה הן 'ואתם עלו לשלום אל אביכם', כאן מרמז לנו לעתיד לבוא.

כדי לקשר את הפרשה הזאת לחג החנוכה אנו רואים את הקשיים והצרות שעוברים על עם ישראל בזמן אנטיוכוס אשר צר ומקשה על עם ישראל.

גם דברי חכמים מרמזים על כך בקטע שאנו אומרים בתפילה ובברכת המזון 'בימי מתתיהו בן יוחנן כהן גדול וכו'… כשעמדה מלכות יוון הרשעה על עמך ישראל לשכחם מתורתך ולהעבירם מחוקי רצונך' ועוד צרות שהמיטו היוונים על ישראל, אבל גם רואים את הסיום הטוב של צרות אלו הקב"ה עוזר ומשנה את הכיוון, על פי אותו קטע, 'ואתה ברחמיך הרבים עמדת להם בעת צרתם רבת את ריבם ונקמת את ניקמתם מסרת גיבורים ביד חלשים ורבים ביד מעטים וטמאים בי טהורים וכו', כלומר עלו לשלום אל אביכם כפי המופיע בפרשת מקץ.

אנו רואים גם לפי החלומות של פרעה בפרשה פרות רעות ורעות מראה אוכלות את הפרות הטובות והשבעות, והשיבולים הדקות והריקות בולעות את השיבולים המלאות. כך קרה גם בזמן מתתיהו החשמונאי ובניו, כשנמסרו בחסדי ה' כפי שנאמר גיבורים ביד חלשים ורבים ביד מעטים.

אנו נמצאים היום בהרבה מן הישובים לצערנו במצב ביטחוני לא רגוע, נקווה שהקב"ה ירחם עלינו ויפרוש עלינו סוכת רחמים ושלום, אמן.

הרב אהרון מור הי"ו מאשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*