פרשת כי תצא
את פרשת תצא חותמת מצוות זכירת עמלק, ובה מפורטים מעשיו: "אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶך, וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ, וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹקִים". בספרים מובא ש'עמלק' ראשי תיבות עמרם, משה, לוי, קהת. משמעות הדברים היא שארבעת הצדיקים האלה עמדו כנגד עמלק ותיקנו את פגעיו, שהיו גם הם ארבעה:
א) "בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם".
ב) "אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ".
ג) "וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ".
ד) "וְלֹא יָרֵא אֱלֹקִים". כל אחד מן הצדיקים תיקן פרט אחר.
החטא הראשון קשור במצב שבו היו בני ישראל שרויים – "בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם". עם צאתם ממצרים היה מעמדם הרוחני ירוד. הם עמדו אז במדרגת 'אחור', ככתוב "לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר", כאדם המפנה את גבו. את המצב הזה זיהה עמלק וביקש לנצלו כדי להחטיא את ישראל. התיקון לזה נעשה על-ידי קהת, שהיה מנושאי ארון הברית במדבר. את הארון היו נושאים כשהפנים אליו, כמשקל נגד לבחינת 'אחור'. בארון הונחו לוחות הברית, שנקראו דרך נס משני עבריהם, וגם בהם לא הייתה בחינת 'אחור'.
החטא השני היה "אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ". המדרש ממשיל זאת לאמבטיה רותחת, שהראשון שהעז להיכנס אליה היה עמלק, ובכך קירר אותה לפני אומות העולם. בספרי החסידות מוסבר שעמלק גם קירר את ליבם של בני ישראל כלפי אביהם שבשמים. כנגד זה התייצב לוי, שעל-פי המדרש נקרא כך על שם הפסוק "וְנִלְווּ גוֹיִם רַבִּים". משמעותו, שלא בני ישראל בלבד אלא גם אומות העולם יבקשו לדבוק בקב"ה. וכך, בשעה שעמלק קירר את אומות העולם לבל יפחדו מהקב"ה ומעם ישראל – פעל לוי לקשר אל הקב"ה גם את הגויים.
חטא נוסף: "וַיְזַנֵּב בְּךָ". עמלק בז למצוות מילה, וזלזל בבני ישראל על שהם מקיימים אותה. התשובה לכך באה ממשה רבנו, שנולד מהול. החטא הרביעי: "וְלֹא יָרֵא אֱלֹקִים" – הפגיעה ביראת שמים שנגרמה על-ידי עמלק. התיקון לזה בא מעמרם, אביו של משה רבנו, שהיה ירא שמים בתכלית, עד שהיה בין מי שעליהם הגמרא אומרת "ארבעה מתו בעטיו של נחש" – שלא חטאו מימיהם, ומתו רק מפני גזֵרת המוות שבאה בעקבות חטא עץ הדעת. התכונות שייצגו ארבעת הצדיקים האלה התייצבו כנגד עמלק ובכוחן אפשר לגבור על השפעותיו ההרסניות ולנצחו. (רשימות חוברת)
באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il