שבת כיפור
אין דבר העומד בפני התשובה
במפלגה האנטישמית בהונגריה היה אדם ששמו צ'ואנד סגדי, למעמד הזה הגיע ע"י נאומים אנטישמיים נוטפי ארס וכריזמה גבוהה כמובן שאדם זה היה שנואי על היהודים במיוחד.
יום אחד מקבל טלפון הרב שלמה כובש משליחי חב"ד בהונגריה כשעל הקו היה צ'ואנד סגדי. בהיסוס כבד ניגש הרב אל הטלפון ולהפתעתו מגלה לו צ'ואנד שהוא כל השנים צעד אחרי צעד החל להתקרב לעם ישראל והחליט לעזוב את המפלגה האנטישמית, אלא שכעת עלתה שאלה החדשה וכואבת: האם הקהילה היהודית תקבל אותו אליהם, האם ניתן יהיה לסלוח לו על מעשיו?
הגמ' מספרת סיפור כואב שאירע לפני כאלפיים שנה על תנא, ודבריו מצוטטים בפרקי אבות והיה רבו של רבי מאיר בעל הנס, שמו היה אלישע בן אבויה. שתחילה היה מחכמי ישראל עד שבשלב מסויים יצא לתרבות רעה ירד מהדרך, ומאז כונה בשם 'אחר'. פעם אחת ניסה תלמידו ר' מאיר להחזירו בתשובה ואמר לו 'חזור בך', ואז סיפר 'אחר' את הסיפור הבא: היה זה ביום כיפור, היום הקדוש ביותר בשעה שכולם מכבדים אותו, הכבישים ריקים ממכוניות על אף שאין חוק המורה על אכיפה בזה, בתפילת מוסף אנו קוראים את סדר העבודה של כהן גדול ביום זה, האיש הקדוש בעולם היה נכנס לקודש הקודשים- המקום הקדוש ביותר, ביום הקדוש בשנה בשעה שאלפים הצטופפו סביב בית המקדש ועקבו בהתרגשות אחר עבודת הכהן הגדול, הגיע 'אחר' רכוב על גבי סוס ביום הכיפורים שחל בשבת –דבר שההלכה אוסרת ונעמד באזור שאחורי קודש הקדשים (באזור הכותל המערבי) ושם הוא שומע בת קול יוצאת מקודש הקדשים ומכריזה שובו בנים שובבים חוץ מאחר. בכך הוא הסביר לר' מאיר שאין לו סיכוי שתתקבל תשובתו, הדלת נטרקה בפניו ולדעתו לא ניתן לתקן את העשוי.
מצד שני בתנ"ך מסופר על רשע אחר אולי אפ' גרוע יותר מאחר ושמו מנשה. מנשה מלך יהודה בנו של חזקיהו מלך, מעשיו הרעים גרמו מחשבה כזו אצל אביו, שאינו רצה כלל להתחתן רק בכדי שלא יביא לעולם בן רשע כמו 'מנשה'. הנה כמה דוגמאות על מעשיו הרעים. הוא הוציא את המזבח מבית המקדש ובמקומו העמיד פסל, בנוסף הוא העביר את בנו באש למולך לשם עבודה זרה, עסק בכשפים וכו'… בתוך השנים הללו שלח הקב"ה את ירמיהו ע"מ שיחזיר אותו בתשובה, אך הוא זלזל בדבריו וסירב להתקרב אל ה'. אחרי זמן מה הצבא של מלך אשור ניצח את מנשה במלחמה ולקחו אותו בשבי. הם הכניסו אותו לתוך חבית מלאה מים רותחים ועשו בה נקבים בשביל שגופו ישרף באש, כשכאביו גברו התחיל מנשה להזכיר את כל השמות של אליליו ע"מ שיעזרו לו, אך כמובן שהוא לא נענה, בלית ברירה ומיסורין הוא הבטיח לה' שאם יעשה עבורו נס ויצא משם חי הוא יתקן את מעשיו הרעים ויחזור בתשובה שלמה.
חז"ל מספרים בג' בסנהדרין שמלאכי השרת סגרו את שערי הרקיע בכדי שלא תתקבל תפילתו, שהרי ההיגיון אומר אי אפשר לעשות את הדברים הגרועים ביותר וברגע האחרון לחזור בתשובה, אבל באותו רגע הקב"ה בכבודו ובעצמו קיבל את תפילתו עשה בעבורו נס והחזיר אותו בריא אל ממלכתו לעוד שנים רבות. וזהו משום שיש כלל ברזל שתקף בכל מצב, אין דבר העומד בפני התשובה'. והיות שברגע האחרון הרהר מנשה תשובה בליבו אי אפשר שלא לקבלו.
וזהו גם ההסבר על דברי הבת קול אל 'אחר' שובו בנים שובבים חוץ מאחר הכוונה היא שמשמיים לא יסייעו לו לעשות תשובה אבל אם בכל זאת יתעקש וישוב בכל ליבו ובוודאי שיקבלו אותו כדברי האדמו"ר הזקן בתניא.
ואכן כך קרה, הגמ' בירושלמי מסיימת את הסיפור עם ר"מ ו'אחר', שכאשר חלה 'אחר' נכנס ר"מ לבקרו ואמר לו 'תשב אנוש עד דכא' כלומר אפשר לחזור בתשובה אפי' עד הרגע האחרון כששמע את זה 'אחר' פרץ בבכי עז ובתוך כך יצאה נשמתו ועל זה אמר רבי מאיר ש'אחר' סיים את חייו מתוך תשובה כי אין דבר העומד בפני התשובה.
גם צ'ואנד סגדי שכבר עבר ברית מילה וכיום קוראים לו 'דוד' מלמד אותנו שאין שום מקטרג ודבר העומד בפני התשובה.
יום הכיפורים זה היום לתקן ולשוב בתשובה שלימה, גם אם נראה שאין סיכוי וזה אבוד, שהעבירה היתה חמורה מאוד או שכבר הגענו לגיל מבוגר מדי – ניזכר בצ'ואנד, ב'אחר', במנשה, שהם הוכיחו לנו את הכלל: תמיד אפשר לתקן כי אין לך דבר העומד בפני התשובה.
שנה טובה ומתוקה וגמר חתימה טובה לכל בית ישראל.
הרב אלירן מושיאשוילי הי"ו מלוד