הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'כי תבוא'

הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'כי תבוא'

פרשת כי תבוא

הקורונה – מבוא לראש השנה תשפ"א:
נדמה שהכותרת מסגירה את מה שידובר כאן בשורות הבאות, ובכל אופן אי אפשר להתעלם מהקורות אותנו במשך החצי שנה האחרונה.
חכמינו זיכרונם לברכה מלמדים אותנו "שנה שרשה (מלשון עני ורש) בתחילתה מתעשרת בסופה". פירוש הדברים הוא – מי שמגיע בראש השנה בהרגשה שאין לו כלום, ולא חייבים לו שום דבר – ממש כעני המתדפק על הפתחים, יזכה לשפע גדול במהלך השנה. אם בכל שנה בדרך כלל יש לעבוד כדי להגיע להרגשה זו באמתו בתמים, השנה האחרונה הבהירה אף לספקנים ולציניקנים שביננו, כמה האדם הוא מוגבל וחלוש.

קצת לפני חודש אדר האחרון לערך, פרץ לעולמנו הנגיף המסתורי COVID 19 (שהמדענים והרופאים עוד לומדים עליו, ובכל יום מחליפים דעות ומסקנות לגביו), מחד הוא שייך למשפחת נגיפי השפעת, אולם הוא עולה על חבריו ודומיו בקצב ובמהירות ההדבקה ובתופעות הקשות אותן הוא מביא כנדוניה עמו. וכפי שיש קונספירציות הטוענות לכך שהוא מהונדס. היו מדינות מערביות ומובילות, שבתחילה התייחסו אליו בזלזול מופרז, אך את הקרבנות הרבים שהוא הותיר מאחוריו לא אפשר היה להכחיש. לקח לתושבי כדור הארץ בשנת 2020 זמן רב כדי להפנים את העובדה שנכון לעכשיו החיים כבר אינם מה שהיו בעבר הלא רחוק (ומי שיכחיש טעון בדיקה). אנשים נמנעים מהתקהלויות מיותרות, מוותרים על אירועים לא קריטיים, וסימן ההיכר הנודע והבולט ביותר הוא עטית מסכה על הפה והאף, לצד ההיגיינה הנדרשת.
לפתע הן המדינות הנחשלות והן אלו הקרויות מעצמות, מוצאות עצמן באותה הקלחת ועם אותם האתגרים. אם כי נתוני הפתיחה שונים והפערים ניכרים לאור התקדמות האמצעים, אך הנגיף לא מבדיל בין דת, מין, גזע או צבע עור. אם בעבר הייתה משמעות אחרת למושג שהעולם הוא כפר גלובלי קטן, לאחרונה נוספה לכך משמעות נוספת בגין "האחדות" של כל המדינות ואופן התמודדותן מול הנגיף.

היה נהג מונית ששמע את הנוסעים ששהו לצדו, מתפללים תפילת הדרך. לאחר סיום הברכה הוא שאל את מי שהשמיע את התפילה בקול על האמור שם בנוסח "ותצילנו מכף כל אויב ואורב בדרך ומכל מיני ליסטים וחיות רעות.." איך בעולמנו המתקדם שייך עניין של חיות רעות, זה שייך לעבר שהיו גרים במדברות וכדו'. דקות ספורות לאחר מכן, נכנס לרכב דבור ענק ששיגע והכניס את כולם לחרדות. לאחר כמה הקפות שהוא עשה ברכב ויצא, הפטיר נהג המונית עכשיו קבלתי תשובה לשאלתי.

היום יותר מתמיד מבינים שדרכים רבים ומגוונים יש לקב"ה, כאלו שאפילו לא עולים על דעתנו. מספיק שאיזה נגיפון קטנטן שרואים אותו רק בתנאי מעבדה, קיבל אישור הפעלה משמים להתפרץ ולהסתעף, וכבר יש כמות הרוגים שלא מביישת מלחמת עולם. בלי לדבר על כך שחלקים נרחבים מכדור בארץ נמצאים בבידוד, ביניהם רבים במצוקה נשימתית וזקוקים לסיוע צמוד של מכונות הנשמה.

איננו מתיימרים להצביע בשל מה הגיע לנו הסער הגדול הזה, מי שיתבונן אף במכתבים של גדולי ישראל מכל העדות והחוגים הם לא קובעים מסמרות, אלא מצביעים על נקודות שיש להתחזק בה, לפי דעתם הרחבה והגדולה. כי סוף סוף אין לנו נביאים בימינו שיאמרו לנו את דבר ה' בצורה ברורה, אך הדבר פשוט וברור שעל כל אחד ואחת מישראל מוטל לעשות חשבון נפש מעמיק ונוקב עד תהום. אין אדם מושלם, מי שסיים את תפקידו נמצא כרגע בפאתי העיר בבית הקברות. אולם כל מי שנשמת חיים באפיו, מוטל עליו לפעול ולתקן.
אם נכנס לראש השנה בהכרה ברורה כי היכולות שלנו מוגבלות ואיננו כל יכולים, אזי ניגש לבורא עולם בלב שבור של מי שמכיר את מקומו ומגבלותיו, וכך נזכה כולנו לשנה טובה ומתוקה בזה ובבא הן ברוחניות והן בגשמיות, תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה אמן.
הרב מיכאל מירון הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*