הרב בן ציון בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'אחרי מות קדושים'

הרב בן ציון בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'אחרי מות קדושים'

פרשת 'אחרי מות קדושים'

בפרשתנו אנו למדים על העבודה במקדש ביוה"כ. אחת העבודות של הכהן הגדול היתה עבודת שילוח שני השעירים שבמהלכה היו מביאים שני שעירים אחד היה הולך לעזאזל והשני לה'. מובא בגמ' (יומא סב'): "שני שעירי יוה"כ מצוותן שיהיו שניהם שווים במראה ובקומה.." לומדים אנו מן הגמ' ששני השעירים היו צריכים נראים באותה צורה וכן היו צריכים להיות באותו גובה. ולכאורה צריך להבין: א) מה הענין להביא שני שעירים אחד לה' ואחד לעזאזל? ב) מה הדיוק ששניהם צריכים להיות שווים ודומים?ולהבין זאת נביא ביאור המובא בספר אורה זו תורה. ובאור הענין הוא שהתורה באה לומר לנו יסוד חשוב בחיי האדם. כי ידוע שלאדם שני דרכים יצה"ט ויצה"ר והאדם אמור בתור היותו בעל בחירה לבחור בין שני הדרכים האלה. כפי שנאמר בריש פרשת ראה "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה", ובכדי שהבחירה תהיה אמיתית וצודקת עשה הקב"ה את שני היצרים בכוח שווה וזהה וזאת בכדי שהאדם יוכל לבחור בין שניהם ולא יוכל לטעון "שמעתי ליצר הרע כי הוא חזק ממני". ביאור זה גם יסביר לנו את הכוונה במאמר חז"ל: "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו" והכוונה שכל מי שגדול מחברו מצד זה שיש לו יצר טוב גדול אז יצרו הרע גדול הימנו ז"א גם היצר הרע גדול בהתאם שיהיה שווה ליצר הטוב. כי הקב"ה עשה בעולמו זה לעומת זה יצר טוב ויצה"ר, אך עשה אותם שווים זה לזה בלי יתרון מאחד על השני שאז תוכל להיות לאדם בחירה אמיתית . וכן נבין לפי המובא לעיל הטעם לקציצת רגלי הנחש בחטא אדה"ר שלכאורה לא מובן איך אדה"ר שהיה יציר כפיו של הקב"ה ובדרגא כזו גבוהה עד (כפי המובא במדרש בראשית רבה ח'י') טעו מלאכי השרת לומר עליו קדוש קדוש? א"כ לא מובן איך אדם בדרגא כזו נפל לנפילה שעד היום סובלים ממנה? ולפי מה שביארנו היא הנותנת, כיוון שהיה אדה"ר בדרגא כזו גבוהה הקב"ה נתן לו יצה"ר ג"כ בדרגא גבוהה מאוד. וזה היה בדוגמת הנחש שהיה לו כוח מאוד חזק עד שהפיל את כל הבריאה, וזה מה שכתוב "והנחש היה ערום מכל חית השדה" שהיה לנחש כוח להזיק יותר מכל המזיקים שהיו אז.

ולכן הקב"ה בתגובה לחטא קיצץ את רגלי הנחש ולכאורה מדוע קיבל הנחש עונש מסוג כזה? ויובן לפי מה שמובא בכתבי האריז"ל שלאחר החטא נפל אדה"ר בדרגתו נפילה חזקה ואילולא קיצץ הקב"ה את רגלי הנחש לא היה יכול אדה"ר להתמודד מולו כי כוחו של הנחש היה עצום לעומת מצבו העכשווי של אדה"ר ולכן קיצץ הקב"ה את רגלי הנחש (ז"א הוריד את הנחש מדרגתו) כדי שיוכל אדה"ר להיות שווה ערך לדרגת הנחש ואז תהיה לו בחירה אמיתית ויוכל לנצחו. עכשיו נוכל להבין את הטעם לשני השעירים והצורך שיהיו שווים כי שניהם מסמלים את שני היצרים הטוב והרע. וכאן באה התורה לומר לנו שאל לו לאדם לחשוב שמכיון שיש לו יצר רע חזק אז אין לו כוחות להתמודד מולו כי במצב כזה גם היצר טוב של חזק כמותו ובאם רק ירצה יוכל לנצחו והבא ליטהר מסייעין בעדו.

הרב בן ציון באטשוילי הי"ו – קריית מלאכי

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*