הרב דוד בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'שמות'

הרב דוד בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'שמות'

פרשת שמות

הָפַכְתָּ מִסְפְּדִי לְמָחוֹל לִי פִּתַּחְתָּ שַׂקִּי וַתְּאַזְּרֵנִי שִׂמְחָה….

למה לאבן קוראים אבן, ולמה לשלומי קוראים שלומי ? למה באת לעולם בכלל והאם יש לזה קשר עם שמך ? למה בכל פעם שמישהו נפטר אומרים ״ לעילוי נשמת פלוני בן פלוני״. האם אפשר או צריך להעלות את נשמת הנפטר? ולאן בדיוק אתה מעלה אותו? האם אתה לא צריך להעלות את נשמתך, או שאת התפקיד הזה אנחנו משאירים ״לדור הבא״ אחרי 120 שתלך מן העולם .

ואת מי כל הנ״ל מעניין כשאין פרנסה, בעיות בריאות, טראומות שאנחנו סוחבים מן העבר, זוגיות מתעתעת, ילדים בעיתיים ואינספור מקרים בתלאות החיים אשר פתאום החלו לדפוק על דלתות ביתו של האדם. בואו נכיר בעובדות ונהיה הכי כנים עם עצמנו. אני מניח שגם הצעיר שבחבורה מבין שהבעיות האמיתיות בין האדם ובינו לעצמו, בין אדם לחברו, נוצרים מחוסר תקשורת נכונה. אנחנו לא דוברים את השפה בה אני מסוגל להבין את עולמו הפנימי של חברי מבלי להוציא מילה.

כדי להרפא מכל חולי נפשי חייבים ליצור כלים כיצד מתחברים לידע האלוקי, כיצד מפתחים אמונה לדבר (אהבה ויראה) וכיצד חווים נכון את התהליך.

כל אדם, בכל מימד במבנה האישיותי שלו, מדבר בשפה שנוחה לו ולא בשפה אותה הוא אמור לדבר ולך תגשר על הפערים. כי אין בעיות באמת. הבעיה הכי גדולה היא שעומד אדם או קבוצת אנשים מולך ומדברים שפה שאתה מסרב בכל תוקף להבין. אתה חושב שהשפה שלך היא הנכונה ואשתך חושבת שהשפה שלה היא הנכונה, המח חושב א׳ והלב חושב ב׳ , ותוך זמן קצר פוגשים צמתים שלא חלמנו בשום סרט ״ שבבית שלנו זה יקרה?״.

וזה קרה וזה קורה וזה יקרה. עכשיו יקום היהודי המצוי וישאל, ״ למה זה קרה לי? ״ מה יש? מה כבר עשיתי? ולמעשה, הכל מתחיל בזה שאתה לא מבין בדיוק מי אתה:

1. מה אתה עושה פה
2. איזה עולם של יכולות טמון בך
3. מה הייעוד שלך
4. מה הייעוד החברתי שלך
5. האם יש משמעות ערכית ומוסרית למה שאתה עושה
6. האם אתה חי חיים של משמעות בכל רגע בחייך

בוא נאמר ששמך הוא דויד. הקונוטציה הראשונה שהשם הזה יוצר שזה קשור איכשהו לדויד המלך, כנ״ל לכל שם הקשור למקור שבפעם הראשונה נקרא על שמו. דויד לא סתם נבחר להיות ״המלך״, כי השם שלו מעיד על צמצום התודעה האלוקית הנעלה ביותר מכלל כל השמות בעולם הנובע משם ה-ו-י-ה. הוא הסמל של הפרדוקס כאן בעולם הזה הגשמי. הוא הסמל של ההויה כאן בעולם. ולא בכי נאמר כי בדרך לגאולה הכללית אנחנו צריכים לחוות תהליך בתודעה הנקרא ״משיח בן דויד״ ועד שזה לא יקרה, לא תגאל. וכל מי שהולך לאדמור״ים, לא מבין את גודל התסבוך שהוא יוצר לעצמו. אבל, איך אפשר לשפוט? בדיעבד, כולם חכמים. לכתחילה, אף אחד לא מוכן להקשיב . נו, אז איך ננצח את המלחמה הזו? תגידו אתם…

מה זה שֵׁם (name) ? המושג שֵׁם מייצג מהות. את מה שלא נמצא כאן. ומה שלא כאן, נמצא שם. והכוונה היא שכאן זו המציאות הגשמית בה אנו חיים- עולם הזה. ושם זו המציאות הלא גשמית ( התודעתית) הנקראת – העולם הבא, העולם שמעבר .שמו של כל נברא בעולם, מייצג למעשה את המהות המהווה אותו והמגדירה אותה על כל אפשרויותיה. כשתבין שאתה זה לא אתה, אז הבנת שאתה מערכת דואלית.

כשתבין שאתה מערכת דואלית, אתה תגלה שיש 2 מלכים בתוכך וכל אחד רוצה לשלוט. וכפי שכבר ידוע, שאין 2 מלכים על כתר אחד ובעולם הזה, אתה עשוי לדרגה שהיא עבד, אז תחליט בבקשה למי אתה רוצה להשתעבד.

1. לאינסוף שבך – להכרה האלוקית שלך
2. למלאך המוות – לכל מה שהחושים שלך ימכרו לך.

מה בעד ומה נגד? כשאתה רוצה להתחבר לאינסוף אתה צריך להכיר את תכונות האינסוף, ומתוך עולמך עליך להתחבר אליו. מהם הכלים?

1. רגש – מה משפיע על הרגש? חמשת החושים שלך.
2. תודעה – מה משפיע על התודעה שלך? הזכרון, השפה הלשונית ומידת היצירתיות שבך.

כשאתה אומר על פלוני כי הוא כתב את הספר ״ברוח הקודש״, עליך להבין כי הוא פיתח כישורים מעולמו הפנימי מתוכם הוא זכה להוריד ידע מן החכמה האלוקית. הזכרון שלו, החשיבה היצירתית שלו, השפה שלו מראים כי האדם מדבר מדבר מתוך עומק. מתוך שאלות, חקירות, ודרשות אודות מילות התורה.

בעולם האינסוף אין גבול ליכולת ההפתחותית. כי אם יש בך ענווה, אתה תגלה כי ככל אתה יודע ומבין, אתה מגלה עד כמה אתה לא מבין. אבל יש שם בעיה, כי אתה לא יכול להיות שם לבד. אתה חייב את כולם, אחרת אני סובל. אני לא יכול ליגוע ולשרוד שם בלעדיך. כן, במילים אחרות, אתה בלי מודעות או בלי כוונה, אתה עושה לי נזק עקיף שהוא בלתי יתואר. כי אם אינך מרומם את סביבתך אתה בגדר פושע, כי לכך נוצרת.

ועל זה אמר הבעל שם טוב: ״ אדם הפורש מן הכלל, לא רק שהוא עושה נזק לעצמו, הוא גם מונע מאחרים מלממש את יעודם״. אז מה מונע מאתנו מלהתממש? התשובה היא תבניתיות. במילים יוצר פשוטות מה שגומר אותך בעולם הזה, אלו אחד מהמקרים הבאים: 1. פחד 2. תענוגים חומריים. 3. כאב 4. נוחות

תבדוק את עצמך טוב טוב ותגלה שאיפשהו אתה עבד של החושים שלך. אם אתה מפחד ממה יקרה, אתה לא יהודי. אם יש לך נטיה לתענוגים גשמיים, אתה לא יהודי, אם יש נטייה לכאב לגמור עליך, אתה לא בר שליטה, משמע אתה לא יהודי. ואם אתה מרגיש על גג העולם ותעזוב אותי בבקשה , קרי ״ חיה ותן לחיות״, אז אל תתפלא שאתה עבד. עבד נרצה שחתם על יובל של גלויות. והמצחיק הוא, שאתה בטוח במיליון אחוז שאתה, כן אתה, תופס את העולם בידך הימנית.

שאלת את עצמך פעם, מה הדבר שבלעדיו אני לא יכול באמת לחיות? ואם מחר בבוקר זה יילקח ממך אז מה בדיוק תעשה? הרי אם איבדת פרנסה, בריאות, ילד ח״ו, נישואים, או כל מצב אחר, בד״כ הנתונים מראים שמשם אתה כבר לא יוצא כלעומת שבאת, וחברת התרופות ועוד שרלטנים אחרים החלו במסע ההשתלטות עליך. במילים פשוטות, ״חייך אכלת אותה״ ונראה אותה יוצא מזה נקי ללא פגיעה נפשית. כי בד״כ עוברים הכל, רק השאלה היא, איזה רושם נשאר מהמקרה.

וכן חברים, זה המלך השני הקיים בנו אשר לא ידע את יוסף והוא הולך לגמור אותך חי. זה הולך להיות כזה מצחיק, שאתה תעבוד כל כך קשה, תשתה, תהנה, תחווה, ואתה בכלל חי בתודעה גמורה שאתה על גג העולם, עד שבוקר אחד, המלך הזה מחליט להפסיק לממן לך את הצרכים. או, שמתוך כל החוויות הרגשיות שחווית המתארות את הצד האחר שבך, אתה בקליק אחד הפכת לצדיק גמור.

אז אם אתה רוצה לדעת מי המלך השולט שבתוכך, פשוט תעצור רגע ותשאל:

1. האם אני יכול בלי זה? ואם כן, אז נראה אותך שורד 21 יום בלי הדבר.
2. האם אני תבניתי או נטול תבנית. האם אני תלוי, או טיפוס עצמאי.

חברים, אתה זה לא ממש אתה. זה הכל בתודעה שלך. ויש הרבה רשעים ושרלטנים בעולם הזה , שכל התכלית שלהם היא לשלוט בתודעה שלנו. הרמאות הכי גדולה היא שאמא תרצה ילד אקדמאי על פני תלמיד חכם. הבעיה היא, שאנשי השיווק של היהדות, עשו ועושים נזקים כאלה מחרידים, שהם פשוט לא מבינים מהי היהדות. באמת שלא מבינים. אבל הם מומחים לבוא לארועי שמחה/עצב ולומר ״הגמרא בפסחים דף קיח עמ׳ ב אומרת….״ נו באמת, את מי אתה מנסה להרשים? ואם אני עצוב באמת, זה על למה מחר זה ממשיך להיות ככה. אני לא בוכה על העבר. מה שהיה, היה.

ולמה שזה ימשיך כך? תשאל את עצמך, ואל תתמם. כי כולנו פושעים בזה. כולנו!!! מה השינוי המהותי הקטנטן שאתה מוכן לקחת על עצמך על מנת שלא תאבד את הזהות שלך. כי העונש הכי אכזרי עלי אדמות הוא, לקיחת הזהות. אז מה אתה? תעצור את כל הרכבת של החיים, ותענה על זה. כי אם התשובה לשאלה הזו מושתתת על תבניתיות מחשבתית, אז ידידי, אתה ממש לא אתה.

ואם תסכים להחליף את עולמך לעולם של יראה ואהבה, מצפה לך הפתעה בלתי רגילה. זה בסך הכל שינוי גישה, שבשביל זה , אתה תהיה חייב לצאת למסע אישי. מסע אישי שבו:

1. אתה תגלה משמעות בכל מה שאתה עושה. אבל לפני שמתניעים את הרגש לעניין, תפתח ותתניע את עולם התודעה שלך.
2. תגלה את ההכרה האלוקית שבך באופן הכי הכי נעלה, באופן אינסופי.
3. תפתח את כלי האמונה – תשאל, תחקור, תדרוש. אל תקבל דברים כמובן מאליהם.

אנשי חינוך כושלים כי הם גדלו על דרך חינוך מתוך פחד. אז אל תצפה מהם לתת אהבה. ואם הם כבר נותנים אהבה, הם נותנים אהבה חונקת. מי צריך את זה? ילד לא שונא הת המוסד החינוכי סתם. ילד רוצה ללכת איפה שאוהבים אותו. איפה שניתנים לו מקום להתבטא. וילד רחוק להיות עיוור או טיפש. לצערי, הילד הרבה יותר ״ ער״ מאיתנו. רק שהוא לא מודע. אבל הוא ער. וכדי שהוא יהיה מודע, חייבים להעצים את עולם הרגשות שלו .

ובגלל זה כולם שונאים את המורים בחינוך היסודי. הממסד, התלמידים וההורים. לכן חברים, כדי לצאת משיעבוד מצרים האמיתי, אתה חייב לפתח את התודעה מתוך עולם אינסופי. ואין קיצורי דרך יקיריי. המפתח לתיקון הנפש, רוח ונשמה של הדור שלנו, דור הגאולה, בא מתוך התפילה. מתוך הפנמת מלות התפילה. הכלים להעצמת התפילה באים מפנימיות התורה וקיום מצוות באופן הכי פשוט שרק אפשר.

הגיע הזמן לקחת את עצמנו בידיים, ולא להשתנות, אלא להשתדרג. תפסיק לחשוב במונחים של מחלקת תיירים. אתה נועדת למחלקה הראשונה. זה אפילו לא נתון לבחירתך. כבר קבעו בשבילך שזאת המחלקה שלך. אז למה לחפש מבצעים במחלקת תיירים? אתה מבין שזה חטא לחשוב כך? זה לא יוביל אותך אל עבר התכלית שלך.

דויד המלך אומר ״ פתחת שקי״, כלומר הוצאת אותי מהתבנית של עצמי, הבנתי שאני שלא אני, וכתוצאה מכך, ״ותאזרני שמחה״ התגלו בי כוחות השמחה האמיתיים. אם אי פעם תרצה לחוות שמחה פורצת גבולות, אתה תרגיש זאת כאתה לא תלוי בשום דבר או עניין וזוכה להיות בעל יכולת ״טיפוס עצמאי״. כשלא לא תהיה תלוי בשום דבר. ויה״ר שיתקדש שם שמים על ידי מעשינו בפועל, מתוך ההכרה ששמי מיצג תכלית אינסופית למימוש הנעלה ביותר כאן בעולם הזה הגשמי.
הרב דוד בוטראשוילי הי"ו מאשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*